Annons

Missnöjd med Nikon D7000! Fler med samma problem som jag?

Produkter
(logga in för att koppla)

NikonDuvan

Medlem
Hej, alla på Fotosidan! Jag är helt ny här men ser fram emot att få diskutera bilder och kameror med er.

2008 köpte jag en Nikon D60. Var otroligt nöjd med de klara, fina bilderna. Ville till slut ha en kamera som var lite mer robust och hade bättre brushantering (m.m.), varför jag 2011 köpte en Nikon D7000. Och jag har aldrig blivit riktigt vän med den! Under en lång tid led jag av rejält backfokus (ständigt fokusfel på ca 1 cm), vilket jag fick åtgärdat på garantin när jag till slut lyckades identifiera orsaken till mina suddiga bilder... Men jag har också hela tiden haft en känsla av att bilderna blir tråkiga. Jämför jag jpeg-bilder tagna med D60 respektive D7000 så har de tidigare en naturligt klar mättnad, medan de senare återger färger både platt och onaturligt. Framför allt hudfärger blir gärna lite grisrosa och väldigt platta - kameran fångar helt enkelt inte skuggor, högdagrar eller tonskiftningar. I samband med att jag bytte upp mig (även om det inte riktigt känns så...) till D7000 började jag också fota RAW. I RAW-format "ska" ju bilderna bli lite blaskigare - och det blir de, ännu värre - men kunna justeras mer. Problemet är att jag inte kan få färgerna snygga i Lightroom med svärta, mättnad och vibrance, eftersom färgerna inte "finns" i bilden från början i alls samma utsträckning som hos bilderna tagna med D60:n. Jag har många exempel på foton där jag försöker få hav och himmel att se blåa ut, men de blåa tonerna kommer fram långt mer i egentligen vita ytor - och det åtgärdas inte av ändrad vitbalans, eftersom det antingen dödar det lilla blåa i havet som finns eller förstärker det i det vita än mer.

Så för det jag egentligen köpte D7000 för - brushantering, dubbla minneskortsfack, rejälare hus - har den levt upp till mina önskemål. Men det var till priset av fula bilder (och 14 000 kr), och har lett till att jag 1) inte rekommenderar någon att köpa en D7000 och 2) gillar D60n bättre. Överallt läser jag om folk som är så himla nöjda med sin D7000, så jag börjar undra vad som är fel!

Mina frågor till er är:
- har någon med en D7000 upplevt samma problem?
- Tror ni att min kamera är ett måndagsexemplar och att jag kan få felet åtgärdat? (Kameran är inköpt i mars 2011, så det är kanske i senaste laget nu...)

Tacksam för hjälp!

Bifogar två bilder tagna med D60 respektive D7000, för att någorlunda illustrera vad jag menar.
 

Bilagor

  • D60_01.jpg
    D60_01.jpg
    48.7 KB · Visningar: 322
  • D7000_01.jpg
    D7000_01.jpg
    72.1 KB · Visningar: 330
Hur behandlar du dina RAW-filer, vilket program, vilken kamerakalibrering används där? Det kan vara som du säger att färgerna inte finns där, men det kan lika gärna bero på en hel uppsjö steg på vägen fram till en JPEG på webben. Det är helt olika sensorer CCD vs CMOS så att det skiljer en del rent fysiskt kan också förklara en del skillnader.
 
Om du fotar RAW så ligger skillnaden nog mest i efterbehandlingen och inte i kameran. Om du fotar JPEG så får du nog göra en djupdykning i kamerans menyer för att finjustera sådana saker som färgmättnad, kontrast, ADL och picture control.

Jag har fått det mycket subjektiva intrycket att D7000 är känsligare för rött än D5100. Jag lyckas sällan få utfrätta rödtoner med D5100 men oftare med D7000. Med D7100 får jag också grisrosa hudtoner om jag inte kommer ihåg att ändra picture control från Vivid colours till Portrait.
 
Backfocus hade jag på mitt D7000 hus med.
Orkade inte bråka med Nikon så lämnade tillbaka den till affären bara.
Inga såna problem med D7100. Färgerna har jag dock inga problem med.
 
Vissa sensorer är mycket svårare att få till bilderna med.. Ett bra exempel är Min D5000 vs min D600. D5000 ger fantastiska filer i ACR medans D600:ans filer är nästan oanvändbara i nåt annat än Capture NX2. De äldre sensorena gav enligt mig mycket mer lättredigerade filer.
 
Tack för alla engagerade svar!

Jag använder Lightroom. Jag har prövat att ändra alla möjliga inställningar i såväl kamera som programvara (har inte för inte gått och stört mig på detta i 2½ år vilket väl är dumt i sig). Har dock inte prövat att behandla RAW-bilderna i något annat program (mer än möjligen i någon liten plugin till Photoshop). Men OK, jag ska utvärdera portrait-läget!

Gällande kamerakalibreringen i Lightroom står den på Adobe Standard (process 2010, "aktuell") och alla reglage är ställda till mitten. Vad gör kalibreringen? Vad är skillnaden mot vitbalans, nyans och mättnad?
 
Har bl.a en D7000 att den skulle ge tråkigare än någon annan har jag inte märkt. Har då haft/har D5000, D80, D90, D300, D7000 och V1. Varje kamera har sin egen preset i LR som jag använder som grundinställning för varje bild, med en S-kurva, höjer kontrast, skärpa, klarhet, skugga, sänker svärta mm. Tycker det är konstigt att det inte skulle gå att dra till bilderna så att du blir nöjd
 
Du har en gammal version av LR. Process version 2010 kom med LR3, process version 2012 kom med LR4 och den är väl aktuell i LR5 också.

De olika profilerna är helt enkelt grundinställningarna för din kamera som Adobe har tagit fram.

För mig ger Adobe Standard mest korrekta färger vanligtvis men det kan vara läge att testa om du blir mer nöjd med någon annan för dina porträttbilder. De här lägena motsvarar ungefär de bildstilar som i kameran appliceras på JPEG. Tex landskap ger mycket mer mättade och klara färger än porträtt.
 
Med D7100 får jag också grisrosa hudtoner om jag inte kommer ihåg att ändra picture control från Vivid colours till Portrait.

Jag har också varit missnöjd med ansiktsbilder, som blivit grisskära med D7000, hade tidigare en D80 där hudtonerna var bättre. Nu testade jag med att ställa om till Portrait i Picture Control (en inställning som jag missat tidigare) och det var en klar skillnad! Hudtonerna blev inte alls grisskära utan mer naturliga. Tack för det tipset :)
 
Tack för alla svar!

Ser nu att LR 3 släpptes våren 2010 och D7000 kom samma höst. Innebär det att LR inte har någon inställning för kalibrering av D7000? kan man ladda ner sådana löst till programmet?

Pdahlen skriver att "Varje kamera har sin egen preset i LR". Om det är de som heter Lightoom-förinställningar respektive användarförinställningar, så hittar jag ingen där som har med någon kameramodell att göra. :(

Jag har alltid använt sRGB som färginställning. Kan prova att byta, som ett experiment!
 
Hej, nej vad jag menade var att jag gjort en egen preset för varje kamera. Vad du gör är. att du tar en normalbild från kameran och så justerar du in allt som du tycker du behöver göra i standardinställningarna, inte beskärning och pensel och sådant och sedan sparar du detta som en grundinställning. Du kan om du vill sedan använda denna direkt vid import så läggs den på direkt, men det var extra tid, annars så börjar du vid redigering att välja grundinställningen och såutgårdu från den när du redigerar.
 
Aha, då förstår jag! Det är inte lätt ens när det är lätt, för somliga. :) Jag experimenterar vidare! Tack för all hjälp så länge!
 
Jag har också en D60 och en D7000. D7000 exponerar lite annorlunda mot D60, och jag har justerat (på egen hand i menyn) bakfokus på ett objektiv. Fotar i RAW med båda och ser ingen skillnad på filerna, förutom de förväntade (större med fler detaljer och mindre brus) på D7000s filer.

Använde förut LR3. Nu 5an. Har haft D7000 i 1 1/2 år.
 
Varje märke och varje modell har sin egna "look" och det gäller att lära känna bildfilerna och framförallt hur man skall hantera dom. Smaken är också olika så det är inte helt lätt för kameratillverkarna att hitta en gyllene väg. Men generellt kan nog sägas att de flesta bildfiler oavsett märke såg lite "trevligare" ut i äldre generationer. Min egna teori är att man använde tjockare färgfilter eftersom jakten på fräsiga ISO prestanda inte hade vaknat än.

Men nog om detta. Din D7000 borde vara kapabel till riktigt fina färger i råbehandlingen. Jag såg skillnader på bilderna du visade men inga enorma. Hudtonerna var trevligare på den övre, mer kontrast och djup och en varmare ton. Har du arbetat med HSL i lightroom? Jobba i området rött-orange-gul och dra i nyanserna. Du kan också öka mättnaden och sänka luminansen. En extrem snabbväg för att se vad som händer är att gå ner i kamerakalibrering och spaka runt med mättnad och nyans i den röda kanalen. Det ger oftast ganska omedelbar respons och blir lätt överdrivet, men det ger dig ett hmm om vilken väg du skall.

Det finns miljoner sätt att ställa hudtoner och detta är den första och lättaste. Sen jobbar du fram en behaglig kontrast och skillnaderna borde vara mindre.
 
Jag ser en liten skillnad på dina bilder som jag inte känner igen från mina.
Jag tycker nog att bilderna efter exportering från LR blir vad man gör det till vad gäller färger, det gäller båda kamerorna. Vitbalans, mättnad och sånt ställer jag ju i LR. D7000 ger lite krispigare utskrifter med samma objektiv.

Har aldrig jämfört jpg från kamerorna.
 
Haf en d7000 i 2 år och aldrig upplevt liknande problem. När det gäller bakfokusering så händer det oftare än man tror att en kamera inte lirar ordentligt med vissa objektiv. Även om båda kommer från samma tillverkare, mao inget ovanligt och det är därför fokuserings inställning finns där i d7000 menyn . Använt den ?

När det kommer till färgerna är jag till 100% säker på att det handlar om inställningar i kamera (för JPEG) och när det kommer till RAW så ligger problemet i att du använder äldre Lightroom och att du använder process 2010.

Prova att använda View NX ska du se att det blir betydligt bättre. D7000 är en riktigt bra kamera och visserligen finns risken att du har fått måndagsexemplar men om du provar nyare Lightroom eller DXO (finns som gratis testversion) är jag 99% säker på att det löser sig.

Återkom gärna med resultat av dina tester i tråden.
Mvh Elvir
 
ANNONS