Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fågelidentifikation

yens

Aktiv medlem
Är i Indien och jobbar, men har iaf lyckats ta några bilder vid en damm i stan och där hittade jag en hel bunt olika hägrar. Jag tror att de i tur och ordning: Ägretthäger, Silkeshäger, Kohäger och Rishäger. Stämmer detta?

Tack på förhand
jag puffar min hägerkoloni lite...
 

yens

Aktiv medlem
Dina gissningar torde stämma hyfsat bra, men jag utelsuter inte att silkeshägern kan vara en vit fas revhäger (Pacific Reef Egret) och rishägern (hatar svenska namn utanför Europa!!) torde vara en Java Pond-Heron.

/Oscar
Stort tack för hjälpen! jag ska kolla på lite fler bilder av silkeshägern och den förmodade Indian pond heron (aldrig mer rishäger - jag lovar...) och se om jag kan lista ut vilka det kan vara. Tack för hjälpen och knuffandet i rätt riktning... :)
 

Auberg

Aktiv medlem
Stort tack för hjälpen! jag ska kolla på lite fler bilder av silkeshägern och den förmodade Indian pond heron (aldrig mer rishäger - jag lovar...) och se om jag kan lista ut vilka det kan vara. Tack för hjälpen och knuffandet i rätt riktning... :)
Med en så mörk näbb och till synes helt svarta ben lutar det väl helt klart åt silkeshäger. Nu vet jag inte riktigt i vilken grad revhägern dyker upp i dammar (om alls?) men att silkeshägern gör det är helt klart så det kunde ju också vara en indikation (spekulerar lite).

Mvh/ Ola
 

yens

Aktiv medlem
Med en så mörk näbb och till synes helt svarta ben lutar det väl helt klart åt silkeshäger. Nu vet jag inte riktigt i vilken grad revhägern dyker upp i dammar (om alls?) men att silkeshägern gör det är helt klart så det kunde ju också vara en indikation (spekulerar lite).

Mvh/ Ola
Efter att ha kollat runt lite på bilder tycker även jag att det lutar åt silkeshäger, de långa benen och lite andra karaktärer tycker jag gör att det luktar silke :)

Den andra något oklara får jag till Indian Pond Heron och inte Javan, efter lite extra kontroller, dessutom verkar den vara väldigt vanlig i just det här området (västra indien, Pune, 20 mil sydost om Bombay)
 

Fredric A

Aktiv medlem
Jag kan inte se skillnad mellan Sparvhök och Duvhök om jag inte kan få en uppfattning om hur stor fågeln är, men en av dem är det.

/Peter (som brukar ha fel här)
Tack för det Peter!

Den gjorde en liten attack mot en gräsand som kom flygande, och den var ialla mindre än anden, men allt gick så fort så jag hann inte riktigt med att tänka på storleken.

/Fredric
 

Fredric A

Aktiv medlem
Hej, Denna spov rör sig om en storspov eller småspov. En Rödspov hadde haft en rak lång näbb. Men denna skulle jag tro är en storspov, lite svårt att säga säkert men en småspov borde ha haft en större krök på näbben.

Där ser man, tyckte den såg alldeles för rödaktig ut på hals och huvud, tack för besked!

/Fredric
 
ANNONS