Annons

Fågelidentifikation

Hejsan!

Behöver hjälp med några fåglar jag såg i Hjälstaviken igår.
Börjar med denna flock vars medlemmar verkade vara i storlek med starar. Är det helt enkelt sådana?
/M*


Jag får lite hämpling-vibbar från bilden. Speciellt i delförstoringen tycker jag mig ana bruna vingtäckare och ett gråaktigt huvud, och urnupen stjärt. Storleken stämmer väl skapligt med stare, som inte borde uppvisa så tvådelade vingar.

Vänliga hälsningar,

Marcus
 
Jag får lite hämpling-vibbar från bilden. Speciellt i delförstoringen tycker jag mig ana bruna vingtäckare och ett gråaktigt huvud, och urnupen stjärt. Storleken stämmer väl skapligt med stare, som inte borde uppvisa så tvådelade vingar.

Vänliga hälsningar,

Marcus
Håller med! Ser absolut ut att vara hämplingar.

Mvh/ Ola
 
Nån som kan säga nåt om denna också? (s 633, #9487)
/M*
Tveklös ängspiplärka. Notera bland annat att streckningen är likartad på flankerna som på bröstet. Trädpip har mycket tunnare streck på flankerna. Dessutom har den en tunn spetsig näbb till skillnad från trädpiplärkans grövre.

Mvh/ Ola
 
Bivråk?

När jag och hunden tog en promenad dök det upp två vråkar. Ingenting ovanligt med det, men uppträdandet var inte det normala för ormvråk, de brukar försvinna och se till att de skyms av träd och grenar medan de gör det. En av de båda vråkarna passerade rakr framför mig om än på långt håll. Så brukar bivråkarna här göra, men är det inte litet tidigt? På de bilder jag fick vill jag ha det till bivråk, men hör med er experter för att få visshet.
 

Bilagor

  • 2012_04_23_13678_400px.jpg
    2012_04_23_13678_400px.jpg
    57.2 KB · Visningar: 275
När jag och hunden tog en promenad dök det upp två vråkar. Ingenting ovanligt med det, men uppträdandet var inte det normala för ormvråk, de brukar försvinna och se till att de skyms av träd och grenar medan de gör det. En av de båda vråkarna passerade rakr framför mig om än på långt håll. Så brukar bivråkarna här göra, men är det inte litet tidigt? På de bilder jag fick vill jag ha det till bivråk, men hör med er experter för att få visshet.

Ormvråk

/Oscar
 
Håller med, möjligen en berguv kanske?

Jag tror dock inte att ens en utsvulten jaktfalk eller en riktigt sur duvhök skulle ge sig på en katt, övriga tror jag inte alls på, vad säger experterna?

Unga jaktfalkar slår med lätthet prutgäss (har själv bevittnat det), varför en katt är helt tänkbart byte för den, så även för en kraftig duvhökshona. När det gäller berguv, så har man funnit rester av ormvråk på bohyllan.... Finns även filmsekvens på en orrtupp som fastnar i nävarna på Horn-Per......

/Oscar
 
Vadare

Dessa 3 höll ihop, kanske är det samma art alla 3, nån snäppa gissar jag, men har svårt för dessa. Kass kvalité dessutom men det kanske går ändå.

Namnlöst-1.jpg

Namnlöst-2.jpg

Namnlöst-3.jpg

/Fredric
 
ANNONS