Annons

Fågelidentifikation

Hej!

Spelade in följande ljud med min mobiltelefon igår, efter mörkrets inbrott, på Öland.

Dessa fåglar (3-4 som låter från olika platser i närheten) gissar jag är ugglor, och gissningsvis kattugglor, men jag är inte säker.

Ber om ursäkt för ljudkvaliteten, det var HELT vindstilla, och ändå låter det som jag står med telefonen i en vild fors...

http://www.mybirdies.se/MOV00201.mp3

Tack på förhand!

Låter som tiggande Hornuggleungar
 
Hehe, inte riktigt...men bättre tur idag kanske?
Tusan att de ska hålla sig så långt ut :(

Kul att se någon med lite annorlunda utrustning.
Dina utrustning och framför allt dina objektiv begränsar dig i fågelfotandet, då främst fåglar som flyger och i synnerhet småfåglar som flyger eller rovfåglar som oftast håller till på långt håll.

Jag ser att du tar ganska bra bilder på icke flygande fåglar. Tycker nog med din fallenhet för fotande att du ska fundera på uppgradering. Bra objektiv på sammanlagt ca 500mm på FF format är det minsta du bör söka dig till.

Ska själv iväg om 1-2 veckor och hoppas få lite bilder på havsörn.
 
Låter som tiggande Hornuggleungar

Tack!

Spännande! Jag ska försöka med D90:n ikväll tänkte jag, se om det är något mindre bakgrundsljud med den. Jag får intrycket av att de hoppar runt i terrängen, för jag tycker att ljuden flyttar sig ganska mycket.

Jag har sett kattuggla i samma dunge tidigare, men kanske är det dags för en ny sommarstugeart. (Hornuggla har jag redan som "tomtart" hemma i Lund - se mitt album "fåglar"...)
 
Här finns en (dålig)film med ljud från tiggande hornugglor (längst ner), är det verkligen samma läte? Beror kanske på åldern på ungarna?
http://suddmesar.blogspot.se/2012/06/hornuggla-malmolernacken-120606.html

Spädare läte ju mindre ungarna är, om någon månad så låter de som på filmen skulle jag tro.

Häftig film förresten och sidan i sig själv, lusläses alldeles straxt.

Såg fyra kattuggleungar igår kväll och det var häftigt. Hoppade runt mellan dörrar och for in och ut ur en vedbod. Nyfikna på allt! :D

Tiggläte från kattuggla och jag tycker inte det överenstämmer bättre med ljudet som efterfrågas iaf. Kan iof ha fel, har haft det en gång förut ;) http://www.xeno-canto.org/sounds/uploaded/VXZDHTKCBO/IC_A_032.mp3
 
Häftig film förresten och sidan i sig själv, lusläses alldeles straxt.

Såg fyra kattuggleungar igår kväll och det var häftigt. Hoppade runt mellan dörrar och for in och ut ur en vedbod. Nyfikna på allt! :D

Tiggläte från kattuggla och jag tycker inte det överenstämmer bättre med ljudet som efterfrågas iaf. Kan iof ha fel, har haft det en gång förut ;) http://www.xeno-canto.org/sounds/uploaded/VXZDHTKCBO/IC_A_032.mp3

Tycker att hornuggla låter klockrent, om man tar de unga tiggande från den här eminenta sidan:

http://www.owlpages.com/sounds.php

Den kommer jag bokmärka och använda mycket! Ska försöka lägga in en bättre inspelning imorgon så vi får det helt bekräftat.
 
Tyyckte det var stora som tutade i närheten men denna näbb tycker jag verkar kortare samt avsaknad av gul rot som jag fått för mig att stora ska ha. Vad säger experterna?
 

Bilagor

  • fs.jpg
    fs.jpg
    79.4 KB · Visningar: 377
Tyyckte det var stora som tutade i närheten men denna näbb tycker jag verkar kortare samt avsaknad av gul rot som jag fått för mig att stora ska ha. Vad säger experterna?
Hej!

I och för sig en ganska kort näbb vilket visar att det troligen rör sig om en hane. Det är storspov trots alls. Näbbens form och krökning är fel för småspov och ansiktsteckningen likaså. Dessutom visar t.ex den relativt ljusa vingundersidan att det rör sig om en storspov.

Mvh/ Ola
 
Hej!

I och för sig en ganska kort näbb vilket visar att det troligen rör sig om en hane. Det är storspov trots alls. Näbbens form och krökning är fel för småspov och ansiktsteckningen likaså. Dessutom visar t.ex den relativt ljusa vingundersidan att det rör sig om en storspov.

Mvh/ Ola

Tack så mycket Ola!

Önsketänkande men jag anade att det var en stor hane.
 
Är det någon som kan se vad det här är för uggla?

Micke.
 

Bilagor

  • Vilken-uggla.jpg
    Vilken-uggla.jpg
    94.2 KB · Visningar: 360
Är det någon som kan se vad det här är för uggla?

Micke.
Inte självklart från en sådan bild men jag skulle gissa på hornuggla snarare än jorduggla med tanke på att vingspetsarna inte ser distinkt svarta ut. Ser ut att ha ganska runda vingar också. Bildkvaliteten gör dock att det kanske är bäst att stanna vid att gissa. ;-)

Mvh/ Ola
 
Inte självklart från en sådan bild men jag skulle gissa på hornuggla snarare än jorduggla med tanke på att vingspetsarna inte ser distinkt svarta ut. Ser ut att ha ganska runda vingar också. Bildkvaliteten gör dock att det kanske är bäst att stanna vid att gissa. ;-)

Mvh/ Ola

Ok! Tack. Har en bild till men det är tyvärr inte bättre kvalitet på den.

Micke.
 

Bilagor

  • vilken uggla 2.jpg
    vilken uggla 2.jpg
    5.8 KB · Visningar: 351
Är det lärkan som ryttlar på ängen?
Går det isf att se vilken det är på bilden?
 

Bilagor

  • IMG_7143.JPG
    IMG_7143.JPG
    62 KB · Visningar: 362
ANNONS