Annons

Fågelidentifikation

gavia

Aktiv medlem
Hej,
var ute och plåtade i eftermiddags och fångade vad jag får till nån sorts lövsångare.
Har jag rätt och i så fall vilken är det?

/Micke
vet ej om det blev en språkabrovinkel, men det finns bara en "sorts" lövsångare. phyolloscopus throcilus, tror jag det stavas. Sveriges talrikaste fågel.
däremot finns det många olika sångare i Sverige. tex som ovan phylloscopus, samt flera andra släkten.

Med vänlig hälsning peter
 

Micke_L

Medlem
vet ej om det blev en språkabrovinkel, men det finns bara en "sorts" lövsångare. phyolloscopus throcilus, tror jag det stavas. Sveriges talrikaste fågel.
däremot finns det många olika sångare i Sverige. tex som ovan phylloscopus, samt flera andra släkten.

Med vänlig hälsning peter
Jag tittade i min fågelbok (Fåglarna i Europa av Heinzel, Fitter och Parslow) och där har sidan överskriften "Lövsångare: Phylloscopus" och sen finns olika sångare listade som löv-, gran-, grön- osv. Överskriften borde kanske varit "Sångare: Phylloscopus" ?

Hälsningar
Micke
 

nicklasl

Aktiv medlem
Är detta samma individ? Bild 2 och 3 ser ut som ormvråk. Den första passar jag på men har ju det svarta på vingspetsarna i alla fall.
Jag tror att det är samma individ, det var ca 10 minuter mellan den första och de andra två bilderna men alla tre är tagna från samma ställe
 

yens

Aktiv medlem
Gissar att denne gynnare piper i träden... Fick inga bättre vinklar, och tycker huvudet är lite otecknat, men relativt kraftig näbb och kort bakklo får mig att gissa på trädpip, vad säger experterna?

Tack på förhand!
 

Bilagor

Osquar

Aktiv medlem
Gissar att denne gynnare piper i träden... Fick inga bättre vinklar, och tycker huvudet är lite otecknat, men relativt kraftig näbb och kort bakklo får mig att gissa på trädpip, vad säger experterna?

Tack på förhand!
Trädpip funkar bra för mig...

/Oscar
 

Orre

Avslutat medlemskap
Gissar att denne gynnare piper i träden... Fick inga bättre vinklar, och tycker huvudet är lite otecknat, men relativt kraftig näbb och kort bakklo får mig att gissa på trädpip, vad säger experterna?

Tack på förhand!
Mycket pedagogisk bild på trädpip.

//Benny
 
ANNONS