Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fågelidentifikation

Osquar

Aktiv medlem
Jag tycker också småspov. Brun utan att vara kontrastrik och utan uttalad svart hand.

//Benny
En annan karaktär för småspov är att näbben börjar sin "böjning" mer eller mindre direkt vid näbbfästet. Storspovens näsa är i allmänhet ganska rak "i starten" för att sedan böja av.

/Oscar
 

TmF

Aktiv medlem
Hej. Är det någon som kan göra en snabb artbestämmning på denna.

Misstänker storskarv men mitt i stan lång från kusten stämmer inte :p

Fotat kameraskärmen men mobilen :)

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk 4
 

Stadan

Aktiv medlem
Hej. Är det någon som kan göra en snabb artbestämmning på denna.

Misstänker storskarv men mitt i stan lång från kusten stämmer inte :p

Fotat kameraskärmen men mobilen :)

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk 4
Storskarv häckar numera i ganska många insjöar. Så ja, storskarv.
 

viliam

Ny medlem
Såg följande fågel på svampturen. Taget med Pentax m 200mm +K5
Oredigerat så klart bara croppat. Någon som vet vad det är?
Tänkte Tornfalk men stjärtfjädrarna fick mig att fundera. Ung kanske?

Tack för svar!
 

Bilagor

Tbirder

Aktiv medlem
Såg följande fågel på svampturen. Taget med Pentax m 200mm +K5
Oredigerat så klart bara croppat. Någon som vet vad det är?
Tänkte Tornfalk men stjärtfjädrarna fick mig att fundera. Ung kanske?

Tack för svar!
Tornfalk stämmer bra. Stjärtfjädrarna som växer ut beror på ruggning, och det betyder att det är en gammal fågel. Ungfåglar har en komplett uppsättning ving- och stjärtfjädrar när de blir flygfärdiga.

Mvh, Toni
 

viliam

Ny medlem
Tornfalk stämmer bra. Stjärtfjädrarna som växer ut beror på ruggning, och det betyder att det är en gammal fågel. Ungfåglar har en komplett uppsättning ving- och stjärtfjädrar när de blir flygfärdiga.

Mvh, Toni
Tack för snabbt svar!
Siktad vid Stollbergs gruva mellan Smedjebacken och Ludvika. Fanns en till som var ute och cirklade men den satte sig lite väl långt bort för mitt 200mm objektiv.
 

Tbirder

Aktiv medlem
Den här satte bra fart på småfåglar och vadare. Vi gissar på sparvhök, men vore trevligt att få det bekräftat (eller felförklarat).
Duvhök pga näbbens grovlek, utseende och form på huvud/hals, breda höfter (fast det här exemplaret är jämförelsevis ganska slank mot vad de kan vara) och rundad stjärt m.m.

Mvh, Toni
 
ANNONS