Annons

Fågelidentifikation

Jan af Lisö

Aktiv medlem
Tirdmuleunge ????

Tordmule_unge_kanske.jpg

Är det här en tordmuleunge ? Fotograferad på en liten kobbe där det fanns tordmular plus massa måsfåglar. Ligger väldigt öppet. Såg 2 sådana till under promenaden runt ön, de ligger helt orörliga hur nära man än kommer. Inga föräldrar i närheten.
 
Senast ändrad:

Stuffert

Aktiv medlem
Länge sen sist :) Är det nån som ser vad detta är för fågel? Jag får inte till det! Försöker få det till nån lärka eller sångare men hittar inte rätt art.

/Staffan
 

Bilagor

cango

Avslutat medlemskap
Någon Lärkfalk är det inte.
Håller med Tony här.
Ser bra ut för Havsörn och Brunhök.
Lärkfalk är det - såg det tydligt med kikare - före och efter fotot (vi var två som såg det). Var ett par som höll till där. Ser kanske inte så ut av fotot, dock ingen tvekan av det. Kärrhökar fanns det också, och såg dom samtidigt som dessa - ock kärrhöken(arna) var synbart större än lärkfalken.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Bilder

Bilder kan luras pga olika vinklar och avstånd men den ser enorm ut för en lärkfalk som har ett vingspann på 70-80 cm jämfört med havsörnens 2 m. Har du fler bilder?
 

Tbirder

Aktiv medlem
Jag kan bara hålla med Tony och Peter x 2 i den bestämda åsikten att det inte är en lärkfalk på bilden, däremot en högst trolig kärrhök.

För det första stämmer inte storleken. Båda fåglarna tycks vara på ungefär samma höjd med tanke på örnens reaktion. En lärkfalk bredvid en havsörn är en pygmé i jämförelse och skulle sett betydligt mindre ut här.

För det andra stämmer inte vingarnas utseende och proportioner för lärkfalk, men däremot utmärkt för en kärrhök. En lärkfalk har spetsiga vingar. Om man tittar på fågeln på bilden är vingarna trubbiga och har dessutom spretande handpennor om man tittar noga.

Mvh Toni
 

gavia

Aktiv medlem
Lärkfalk är det - såg det tydligt med kikare - före och efter fotot (vi var två som såg det). Var ett par som höll till där. Ser kanske inte så ut av fotot, dock ingen tvekan av det. Kärrhökar fanns det också, och såg dom samtidigt som dessa - ock kärrhöken(arna) var synbart större än lärkfalken.
kanske man kan få sjösätta den berömda "two bird theory" ?

Med vänlig hälsning peter
 

cango

Avslutat medlemskap
kanske man kan få sjösätta den berömda "two bird theory" ?

Med vänlig hälsning peter
här är två till jag hittade, beskurna och upplättade för att se lite mer. Och den tredje obeskuren, kärrhöken som var däromkring också (en av tre)

Att det är en lärkfalk (bortsett från att vi såg det tydligt med kikare) är ej endast bedömt av en stillbild, men sättet den flyger på, som skiljer sig markant från kärrhökens.

Att det är inte en lärkfalk pga den är inte mycket större på bilden än en havsörn, förutsätter att den stora är en havsörn, vilket jag tvivlar starkt på.
 

Bilagor

ANNONS