Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fågelidentifikation

matchis

Aktiv medlem
Två bilder som är tagna vid Hornborgasjön Är det det mest frekventa rovfågeln på forumet. D.v s Brun Kärrhök.

Hälsningar från en novis som är tacksam för svar

Mats


Kärrhök 1.jpg

Kärrhök 2.jpg
 

Bilagor

holmbo

Aktiv medlem
Hittade denna i kanten på en bild föreställande en blå kärrhök när jag gick igenom gårdagens bilder.

Kan det vara en grönsiska?
Eller har någon ett bättre förslag?

Bilden är tagen på Svenska Högarna igår.

//Lars
 

Bilagor

gavia

Aktiv medlem
Hittade denna i kanten på en bild föreställande en blå kärrhök när jag gick igenom gårdagens bilder.

Kan det vara en grönsiska?
Eller har någon ett bättre förslag?

Bilden är tagen på Svenska Högarna igår.

//Lars
just denna bild kan jag inte förstora, klykar inte varför?
men det ser ändå bra ut för grönsiska.


Med vänlig hälsning peter
 

holmbo

Aktiv medlem
just denna bild kan jag inte förstora, klykar inte varför?
men det ser ändå bra ut för grönsiska.


Med vänlig hälsning peter
Tackar. Jag tyckte vingspegeln och stjärtens form tydde på grönsiska.

Jag la ut bilden i 400x400 (den är 100% crop) och då går det väl inte att förstora. Pippin var bara en liten fläck i hörnet på bilden så det blev inte mycket bättre.
 

larskarlsson

Aktiv medlem
Några frågor

Hej
Nr 1 fotad vid Asköviken utanför Västerås häromdagen. Är det en Sävsparv?
Nr 2-5 fotade just norr om Västerås igår. Är alla talltitor eller är någon entita?
Nr 2 har större haklapp tycker jag. Nr 3-5 har ev mindre haklappar (kan dock bero på vinkeln).

Med vänlig hälsning
/Lars
 

Bilagor

Tbirder

Aktiv medlem
Hej
Nr 1 fotad vid Asköviken utanför Västerås häromdagen. Är det en Sävsparv?
Nr 2-5 fotade just norr om Västerås igår. Är alla talltitor eller är någon entita?
Nr 2 har större haklapp tycker jag. Nr 3-5 har ev mindre haklappar (kan dock bero på vinkeln).

Med vänlig hälsning
/Lars
1:an är sävsparv

Resten är talltitor. Det enklaste sättet att se det på de här bilderna är de (mer eller mindre) rent vita kinderna som är tydligt och yvigt avgränsade nedtill mot kroppssidor, rygg. På ett par av bilderna är det även den kraftiga nacken tydlig, som också är ett gott kännetecken. Haklappens storlek är inte en säker karaktär att gå på om den inte är väldigt stor och utbredd nedtill.

Kan tillägga att det är väldigt bra att lära sig titornas läten. Det är det allra smidigaste sättet att skilja dem åt.

Mvh Toni
 

larskarlsson

Aktiv medlem
Tack Toni

1:an är sävsparv

Resten är talltitor. Det enklaste sättet att se det på de här bilderna är de (mer eller mindre) rent vita kinderna som är tydligt och yvigt avgränsade nedtill mot kroppssidor, rygg. På ett par av bilderna är det även den kraftiga nacken tydlig, som också är ett gott kännetecken. Haklappens storlek är inte en säker karaktär att gå på om den inte är väldigt stor och utbredd nedtill.

Kan tillägga att det är väldigt bra att lära sig titornas läten. Det är det allra smidigaste sättet att skilja dem åt.

Mvh Toni
Tack så mycket för utförligt svar.
Mvh
/Lars
 

Tbirder

Aktiv medlem
Osäker på denna. Färgteckning vid ögat får mig att tro på lärkfalk. Vad i övrigt skiljer den sig från Tornfalk om det nu verkligen är en lärkfalk?
Det är en pilgrimsfalk. Skiljs från lärkfalk genom grovleken (pilgrimsfalk klart grövre och kompaktare), vinglängd (lärkfalk har proportionellt längre) och den tvärvattring som du ser undertill på din pilgrimsfalks kropp finns aldrig hos lärkfalk. Den är alltid längsstreckad. Tornfalken är också en liten falk med större skillnader i dräkten och stjärtlängd osv..

Mvh Toni
 

djungel

Aktiv medlem
Tack Toni. Nu blev jag lycklig över att ha fått bilder på en pilgrimsfalk. Jag hade uteslutit denna så jag letade inte ens efter kännetecken på pilgrimsfalk. Stort Tack.
 

Tbirder

Aktiv medlem
Tack Toni. Nu blev jag lycklig över att ha fått bilder på en pilgrimsfalk. Jag hade uteslutit denna så jag letade inte ens efter kännetecken på pilgrimsfalk. Stort Tack.
Gratulerar till bilden! Som Peter säger är falken av äldre modell. Unga är längsstreckade, och därför lite svårare att skilja från lärkfalk.
 
ANNONS