Annons

Fågelidentifikation

Snowma9e

Aktiv medlem
Problem med rovfågelidentifiering

Hej

Har varit i norra Australien och fotat och har som vanligt svårt med identifieringen av rovfåglarna och hoppas på hjälp.
Den första tror jag är en Whistling Kite medan jag gissar på Brown Kite på de övriga tre. Alla fyra är olika fåglar fotade vid skilda tillfällen och den sista är en fågel som är i fångenskap och håller på att rehabiliteras.
 

Bilagor

Warbird

Aktiv medlem
Idag flög dessa förbi här i Vejbystrand (NV Skåne).
Jag har svårt att identifiera dom (jag hade bara ett 90mm monterat), men Fågelguiden och jag gissar på vinterhämpling...

Stämmer det?

/Mats
 

Bilagor

CT-54

Aktiv medlem
På vägen ut till Södra Svänö, Store Mosse (nationalparken i Småland) gick denna "skogstupp" som jag där på håll tog för en tjäder. Men när jag sedan jämför med bilder i fågelbok och på nätet tycker jag inte riktigt det stämmer; bl a är den ju ljus som en orre under stjärten och har andra ljusa inslag i fjäderdräkten. Stjärten är inte lyrformad men fjädrarna en aning utsvängda, tycker jag. Det röda över ögat är väl däremot mer tjäder-likt, men näbben mörk istället för gul. - Jag undrar om det kan vara en rackelhane, en ung tjäder eller vad...?

Hälsn Udo
 

Bilagor

ANNONS