Annons

Fågelidentifikation

Osquar

Aktiv medlem
ArneBerne skrev:
Hej Stefan!
Tror du verkligen det. Sträcker myrspoven över stockholm vid den här tiden. Jag tyckte att de verkade så stora också. Myrspoven är väl betydligt mindre. Jag skickar med en annan bild.
Hälsningar Arne.
Jo, det känns faktiskt som myrspovar. Ben och fötter hade tydligt framgått bakom stjärten om det var storspov. Tycker fortfarande att näbbarna ser väldigt raka ut oxå.

Det är inte alls omöjligt att den uppmärksamme kan få se bl.a sträckande myrspovar över Stockholm. Fåglar flyger ju som bekant den kortaste sträckan mellan A och B... Vidare så ses det regelbundet sträckande och rastande myrspovar på exempelvis Torö, Landsort, Sandemar m. fl lokaler i Stockholmstrakten.

Fridens
Oscar
 

Nordlund32

Aktiv medlem
Ang. flygande spov

Går det att säkert avgöra spovarna till art (myr-storspov?)

Näbbform kan lika gärna vara storspov. sett rakt underifrån är näbbform vanskligt att avgöra.

fötterna ser ut att sticka ut bakom stjärten på den högra fågeln på delförstoringen.

Hugget som stucket vilken spov det är. Myrspov antar jag är något för tidigt datummässigt (men det KAN givetvis vara myrspov).

Osvuret är bäst, tror jag.

Mvh/Mattias
 

Alexandersson

Aktiv medlem
I så fall en järnsparvslärka! Det är alltså en järnsparv du har fångat fint på bild, se det mörka huvudet och bruna ryggen. På den här bilden ser man också det stora bruna ögat fint.
 

Marieliz

Aktiv medlem
Kan denna fågel vara en kungsörn???
Mina kunskaper på fåglar är mycket dåliga.
Tyvärr är kvalitén på bilderna urusla men kanske nån kan gissa vad det kan vara.
Bilderna tog jag igår 19/4 i Vårvik strax utanför Gävle...
 

Bilagor

Alexandersson

Aktiv medlem
Maries stora rovfågel

Jag får känslan av en havsörn på bilden men det hade varit bra om det hade gått och utläsa något data under armen men vingform och färger tycker jag pekar på en yngre havsörn.

Om du har fler bilder får du gärna lägga upp dem/maila mig så kan jag kika närmare men jag tror det är en havsörn du sett som sagt.
 

Marieliz

Aktiv medlem
Nä..tyvärr har jag inga fler bilder.
Jag såg den där fågeln från stigen inne i skogen när jag var på väg ut till udden och när jag väl hade fri sikt hade den flygit för långt bort från mig (flög i stora cirklar på rätt hög höjd)
Får hoppas man har bättre tur nästa gång....
 
ANNONS