Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fågelidentifikation

yens

Aktiv medlem
Då var det dags igen, för en ganska rolig story... Jag hade gått i skogen och letat efter ekorrar och ISO:n var uppvriden rejält... Precis när jag klev ut i skogsbrynet så brakade det till i en dunge hundratalet meter bort och ut kom en rovfågel flygande, jag kastade upp kameran och försökte skjuta den, det gick extremt sådär kan man säga... Den var väl synlig 3-4 sekunder sedan flög den in bland träden, Jag tittade ner och fingrade på kameran för att ställa om ISO:n och när jag sedan tittade upp så flög en Glada över träden där rovfågeln just försvann... Vi börjar med en bild på den, för det går inte att ta miste på
 

Bilagor

yens

Aktiv medlem
Jag var ju övertygad om att det var gladan jag fångat på bild, och när jag tittade snabbt på min eländiga bild jag fick, så såg jag ju tydligt att stjärten var kluven, trodde jag... för ju mer jag funderade så tyckte jag inte att täckningen stämde, och mycket riktigt, vid närmare kontroll ser man att det är den bortre vingen som gör att den ser ut att ha kluven bakdel...

Alltså gissar jag plötsligt att det var en ormvråk som flög in i skogen och snacka om sammanträffande att en glada höll till 20 meter ovanför exakt samtidigt...

Stämmer mina teorier?
 

Bilagor

psykbryt

Aktiv medlem
Nr 2. Ser inte ut som den på bild 1, dock exakt samma plats jag plåtade på inom några minuter. Är ganska bombis på att det var en eller två kärrisar som visade upp sig.
 

Bilagor

Birdman

Aktiv medlem
Nu var det många bilder på rovfåglar.

Först har vi en röd glada som följs av ormvråk, brun kärrhök (hane) och samma art (hona).

Sedan blir det lite roligare...Jockes sista bild är nämligen en hona aftonfalk. Vart är den tagen??? Sällsynt men regelbunden gäst i Sverige...rolig obs!

// Daniel
 

psykbryt

Aktiv medlem
Tack Birdman, här är 3 andra bilder på fågeln. Vill ha det 100% bekräftan då jag tänkte rapportera in den till Svalan.

EDIT: Fler som sett den och rapporterat. Obsad i Skultunasågen av mig vid 15.30 idag. Från stora tornet.
Riktigt kul med nåt ovanligare.
 

Bilagor

Senast ändrad:

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
så var det min tur.. jag brukar identifiera de fåglar jag fotar men denna såg jag bara ett par ögonblick och fick bara två kalassuddiga bilder på..

Vad tror ni?

Platsen är Piteå (Öjebyn idag,,) och fågeln flög längs ett skogsbryn nära jordbrukslandskap.
Tippar på att fågeln var i storlek med en glada.

Tankarna på fiskljuse och blå kärrhök flög genom huvudet,, men jag vet inte.

Igen, vad tror ni?
MVH Niclas,
 

Bilagor

Birdman

Aktiv medlem
Av det som framkommer av dessa bilder tycker jag att det ser ut som en hane brun kärrhök. Titta och jämför med fågelbok och övriga bilder på arten här i tråden.

// Daniel
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Jo den tanken slog mig också,, inte minst när jag kom hem å kikade i min bok. Men redan innan så rynkade jag lite på ögonbrynen då den bruna varianten hör mera till de sydliga trakterna i vårt land. Eller vet ngn om den är vanligare allt längre norrut per idag?
 

Roq

Aktiv medlem
Jag vet, kassa bilder men jag var inte ute efter att fota fåglar. Såg den här på 20 meters håll och hade bara 70mm med mig.
Den gamla ornitologen vaknade i mig - vitryggig hackspett eller tretåig?
Om det är nån av dem - de trodde jag var lite ovanliga, eller?
 

Bilagor

ANNONS