Annons

Fågelidentifikation

Geting

Aktiv medlem
H_W skrev:
Har provat på att identifiera några vadare. Osäker på dessa två.
Den övre tror jag är en Gluttsnäppa. Kan det stämma?
Den undre är på längre avstånd och förmodligen i liknande mått som den första. Kan det vara en rödbena? Tycker den är så brun på bröstet.
Den övre är definitivt gluttsnäppa. Skulle vilja se den undre i bättre kvalitet. Har du fler bilder av den?
 

H_W

Aktiv medlem
Geting skrev:
Den övre är definitivt gluttsnäppa. Skulle vilja se den undre i bättre kvalitet. Har du fler bilder av den?
Tack för bekräflsen av gluttsnäppa.
Tyvärr har jag inga fler bilder på den "bruna" vadaren. Den satt på andra sidan om kärret/pölen så det är 100% crop.
Vågar du dig på en gissning?

Mvh. Håkan
 

Nordlund32

Aktiv medlem
Vad gäller vadaren under gluttsnäppan ser jag på basis av näbblängd, benfärg och ryggmönster en grönbena.

Lärkan på tråden ser ut att ha något tunnare näbb än sånglärka och jag tycker mig ana en vit fläck i svart vingframkant. Dessa karaktärer talar för trädlärka. Men det som möjligen talar emot trädlärka är den rel. långa bakklon. Bakklon är lång hos trädlärka. Vinkeln kan göra att den upplevs som lång på denna bild.

Jag kan inte säga tvärsäkert trädlärka men på basis av nämnda karaktärer indikerar dessa trädlärka då sånglärka inte har den vita fläcken och något grövre näbb (en "indikativ karaktär" som inte är mer än baserat på erfarenhet är att sånglärkan s g s aldrig landar på telefontrådar).

Här är ett tips på länk där man kan kolla en del fågelarter på bild:

http://www.sofnet.org/index.asp?lev=1848&typ=1

Mvh/Mattias
 

H_W

Aktiv medlem
Nordlund32 skrev:
Vad gäller vadaren under gluttsnäppan ser jag på basis av näbblängd, benfärg och ryggmönster en grönbena...........
Mvh/Mattias
Det är mycket möjligt en grönbena. Denna är i så fall den enda "bruna" i plaskdammen. De andra har vitt bröst/mage. Tack för identifieringen. /HW
 

psykbryt

Aktiv medlem
Tack birdman och Osquar. '
Har ni nån koll på den döda fågeln på föregående sida? Storleken och strecken på stjärtfjädrarna säger mig sparvhök.

Ska man rapportera in döda hökar på svalan? Den var ej ringmärkt och blev påkörd av en bil.
 

psykbryt

Aktiv medlem
Det var inte jag som körde på den, fick bilden av han som krockade med den. Tydligen hade den suttit vid dikeskanten och när bilen kom flög den rakt in i bilen. Han tog bara den bilden.
 

H_W

Aktiv medlem
psykbryt skrev:
Tack birdman och Osquar. '
Har ni nån koll på den döda fågeln på föregående sida? Storleken och strecken på stjärtfjädrarna säger mig sparvhök.

Ska man rapportera in döda hökar på svalan? Den var ej ringmärkt och blev påkörd av en bil.
Sparvhöken ingår inte bland de djur som ska rapporteras till (?) länstyrelsen.
 

accipiter

Aktiv medlem
Det kan vara intressant för naturfotografer och andra att känna till vilka djur som är "statens vilt". De ska om möjligt lämnas till polis fvb till Naturhistoriska riksmuséet. De fyra stora rovdjuren skickas till SVA (Statens Veternärmedicinska anstalt).
Polisen s k a ombesörja detta om man alltså hittar döda exemplar av:

Björn
Varg
Järv
Lo
Myskoxe
Fjällräv
Utter
Valar
Fiskgjuse
Bivråk
Tornuggla
Hökuggla
Berguv
Fjälluggla
Lappuggla
Slaguggla
Rördrom
Lunnefågel
Salskrake
Svarthalsad dopping
Skärfläcka
Gråspett
Vitryggig hackspett
Mellanspett
Kungsfiskare
Blåkråka
Härfågel
Sommargylling
Fjällgås
Skräntärna
Svarttärna
Storkar
Örnar
Glador
Falkar
Kärrhökar

/accipiter
 
Senast ändrad:

microo

Aktiv medlem
Hök?

Uräkta min okunskap men kan någon hjäla mig att identifiera denna pippi?
Slogg sork på Elfvik, Lidingö idag den 14/8
 

Bilagor

ANNONS