Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fågelidentifikation

Tonyeagle

Aktiv medlem
Sveriges vanligaste

Det är landets vanligaste (förutom på sommaren då lövsångaren är vanligast) fågel - Bofink.
PS Som vanligt hinnner Daniel förre. Börjar misstänka att han har moderniteter som internet i mobilen!!!
 

Nordlund32

Aktiv medlem
Tommy G;s bildfråga föreställer sveriges en av sveriges två vanligaste fåglar; bofinken ( medtävlaren om titeln som sveriges vanligaste är; lövsångaren).

Mvh/mattias
 

Henrik L Jonsson

Aktiv medlem
Ni får ursäkta min fullständiga okunnighet. Jag är en dykfotograf som hamnat på land(et) och märkt att det är roligt att fota fågel.

I Min fågelbok ser det här ut som en blåmes som har hittat på en egen teckning på huvudet. Varför gör den det svårt för mig?
 

Bilagor

Osquar

Aktiv medlem
Mycket riktigt en blåmes, en ungfågel. Dom är blekare och överlag gulare i dräkten än de mer distinkt färgade vuxna fåglarna.

/Oscar
 

tj57

Aktiv medlem
Vilken fågel?

Såg 2 för mig okända änder.
Har letat i Fågelguiden utan resultat så jag vänder mig till experterna här.
Bild 1
 

Bilagor

tj57

Aktiv medlem
Re: Och gammal

Tonyeagle skrev:
Vet inte om den honfärgade är ung men den andra är i alla fall en gammal hane i eklipsdräkt.
Hej,
Satt länge och tittade på gräsand men det SVARTA huvudet stämmde inte tyckte jag.
Men jag litar på er som har en större kompetens inom området.

Tack till både Tony och Janne för snabbt svar
 

Birdland

Aktiv medlem
En hybrid är det!

Du har nog helt rätt när du säger att det är en hybrid. Dock är förmodligen småskrake inblandad men jag gissar att även kamskrake finns med på ett hörn. Har aldrig stött på en liknande hybrid och jag har även kollat den litteratur jag har utan att hitta en liknande. Färgen på flanken och bröstet är inte rätt för småskrake.
Med vänlig hälsning!
Birdland
 
ANNONS