Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fågelidentifikation

kjellric

Aktiv medlem
Re: Silver eller fisk?

WFS) (Graylingman skrev:
Trodde detta var en fisktärna, men blir lite tveksam när den inte har nån svart näbbspets. Är det kanske inte nån bra karaktär? Vad säger experterna?
Är inte expert men jag lutar mer åt fisktärna. Näbben är något mörkare i spettsen och det svarta på hjässa/huvud går något längre ned på nacken/ryggen än på silvertärna. Benen ser onekligen korta ut men det kan bero på vinkeln.
Vet ej om hybridisering är vanlig bland tärnor, skulle kunna vara en hybrid även om jag ser det som rätt långsökt.
 

Alexandersson

Aktiv medlem
Jag skall göra några försök att besvara den senaste bildskörden;

Torbörns L: Gulsparv? Ja gulsparv honfärgad.

Gunnars Boråsare: svartvit flugsnappare -hona

Anders Tedeholm: Tror det är en fisktärna, tycker smalbenet (tars) är för långt för silvertärna samt att svart näbbspets har inte alla fisktärnor, den ser mörk ut längst ut samt att fågeln känns för slank och om bilden är rätt exponerat sidor och huvudsidor för ljusa för silver som är lite mer smutsfärgade. Fisk/Silver är inte alltid lätt!

Maries anka: gräs eller skedand, troligen gräsand (ej säker här). Har du annan bild som visar hela näbben så blir jag säkrare...

Cecilias lille: en bofink, hona.

Guns lilla rovfågel: tornfalk
 
Senast ändrad:

Marieliz

Aktiv medlem
Alexandersson skrev:

Maries anka: gräs eller skedand, troligen gräsand (ej säker här). Har du annan bild som visar hela näbben så blir jag säkrare...
Har ingen bild där näbben syns bättre men skedand var det inte.
För jag såg anden senare på närmare håll utan kamera och den hade inte skedandsnäbb utan "vanlig" näbb.
Det var nog som du säger en gräsand....men en mycket mer enfärgat brun....inte som man är van att gräsandshonorna brukar se ut.

Tackar så mycket snälla Martin :)
 

Nordlund32

Aktiv medlem
Anden är för mig en gräsandhane som ruggar (byter fjädrar) och därför har dessa märkliga färger.

Tärnan har jag funderat på en del och jag delar åsikterna kring fisktärna (och benlängden). Näbben är något nättare hos silvertärnan och fågeln ger, vinkeln till trots, ett robustare intryck än vad jag skulle bedömma att silvertärna borde ge i denna vinkel. Stjärtsprötens längd är svårbedömd pga jag tolkar det som att de är vridna och därför ej är möjliga att avgöra längden utanför stjärten på denna bild.

Vad gäller den unga "gulsparven" så är det en hämpling vilket bl.a kan ses genom det ljusa fältet på vingen mot kroppssidan och en del andra detaljer såsom näbbform mm.

Mvh/Mattias (som inte vill kalla mig expert, men en del erfarenhet av fågelskådning har jag).
 

boxen

Aktiv medlem
Tack Mattias för ditt klargörande svar!
Efter att tittat i "Fågelguiden" så kan jag inget annat en lita på din bedömning.
Gulsparv kändes inte rätt helt enkelt, utan att jag kunde sätta fingret på varför.
Tack igen...
// Tobbe
 

Alexandersson

Aktiv medlem

Vad gäller den unga "gulsparven" så är det en hämpling vilket bl.a kan ses genom det ljusa fältet på vingen mot kroppssidan och en del andra detaljer såsom näbbform mm.
Jadu Mattias, nu har jag kikat i litteratur samt en del bilder. Jag har fel på gulsparv och allt jag ser är en hämpling... so I stand corrected.
 

gun25

Medlem
Rovfågel - kusten Nyköping

Har fått bekräftat från naturhistoriska att det är tornfalk. Ett par har häckat här och fått två ungar.
 
ANNONS