Annons

Fågelidentifikation

Körde en sväng idag för att förhoppningsvis få en skymt av stäppörnen som uppenbarligen trivs i Skåne eller någon av alla de havsörnar som brukar uppehålla sig i trakten på vintern. Istället dök denna upp, som borde vara kungen av örnar, eller? Usla bilder, men borde väl duga för identifikation...
 

Bilagor

  • kungs1.jpg
    kungs1.jpg
    8.4 KB · Visningar: 426
Körde en sväng idag för att förhoppningsvis få en skymt av stäppörnen som uppenbarligen trivs i Skåne eller någon av alla de havsörnar som brukar uppehålla sig i trakten på vintern. Istället dök denna upp, som borde vara kungen av örnar, eller? Usla bilder, men borde väl duga för identifikation...

Visst är det kungsörn, den är inte adult tror jag men så mycket mer än så törs jag inte säga..

Mvh Marcus
 
Var hos mina svärföräldrar och släkt i Österrike under jul och nyår. På slätterna öster om Wien fanns väldigt gott om rådjur och som vanligt gott om harar och fasaner. Det fanns också gott om rovfåglar.
Alla hade de det gemensamt att de var rädda för bilar som körde långsamt eller stannade om man gick var det ännu värre. Såg ofta rovfåglar som satt i träden eller på fälten. Så länge man körde i 100 satt de kvar men så fort man saktade in så drog de iväg. Min svåger bekräftade att man ofta sköt från bil och att jägare inte gillade rovfåglarna som ofta tog harar och fasaner som jägarna ville ha för sig själva. Till sist lyckades jag dock fota en av fåglarna på vettigt avstånd. Antar att detta är vad min hustru kallar Muesse Bussart, det vill säga Ormvråk men är inte helt säker.
Har jag rätt eller fel?
 

Bilagor

  • _ALM9346.jpg
    _ALM9346.jpg
    53.3 KB · Visningar: 328
En Pippi till från Österrike. Hustrun kallar detta en Saat Krehe.
Liknar en Korp men är mycket mindre. Vad heter den på vårt vilda tungomål?
 

Bilagor

  • _ALM9092.jpg
    _ALM9092.jpg
    29.7 KB · Visningar: 318
Tackar för svaren. Råka har jag hört talas om men är ingen fågel jag brukar se i Västsverige. Förekommer kanske inte så ofta hos oss?
Här brukar man ju mest se Kajor i stora flockar.
 
Nja, så här års är den inte så himla vanlig. Den övervintrar mycket sparsamt oftast i anslutning till fågelmatningar. Däremot under häckperiod april-oktober är rödhaken en vanligt förekommande fågel i Stockholmstrakten.

En bra lokal för rödhake i Stockholm under vintern är Råstasjön i Solna kommun.

// Daniel
 
Nja, så här års är den inte så himla vanlig. Den övervintrar mycket sparsamt oftast i anslutning till fågelmatningar. Däremot under häckperiod april-oktober är rödhaken en vanligt förekommande fågel i Stockholmstrakten.

En bra lokal för rödhake i Stockholm under vintern är Råstasjön i Solna kommun.

// Daniel

Tack för förtydligandet!
 
Bäst att försäkra sig. :)
Detta är ett par mindre korsnäbbar va?
Följt av brunand?
Och sista en salskrakehona?
 

Bilagor

  • kors.JPG
    kors.JPG
    13.9 KB · Visningar: 509
  • kors2.JPG
    kors2.JPG
    16.5 KB · Visningar: 518
  • brunand.jpg
    brunand.jpg
    11.1 KB · Visningar: 504
  • salskrak.JPG
    salskrak.JPG
    15.5 KB · Visningar: 517
Bäst att försäkra sig. :)
Detta är ett par mindre korsnäbbar va?
Följt av brunand?
Och sista en salskrakehona?

Vågar mig inte riktigt på att 100% säkert säga att det är mindre korsnäbbar, men jag tycker näbben och nacken talar för det iallafall. De andra två var korrekta, brunand och salskrake.

Mvh Marcus
 
Hittade bilden nedan när jag rensade bilder från en disk idag. Den togs i augusti för något år sedan över mitt hus. Situationen var den att jag såg ett par lärkfalkar som häckar intill mitt hus anfalla en annan rovfågel högt uppe i luften. Jag kunde inte se vad det var men slängde iväg ett par skott med telezoomen som råkade sitta på kameran. Först idag tittade jag närmare på bilden och ser att det är en vråk - frågan är vad för slag? Alltså plåtad i Sörmland i augusti månad. Inte långt ifrån lärkfalkarnas bo häckar ett par ormvråkar och de har aldrig någonsin bråkat vad jag sett. Men med denna vråk förde falkarna ett ruskigt väsen och anföll under en lång stund. Man kan undra varför.
 

Bilagor

  • vråk.jpg
    vråk.jpg
    4.8 KB · Visningar: 503
ANNONS