Annons

Fågelidentifikation

Rättning mittåt!

Borde tittat lite noggrannare i boken. Rödfalk är tydligen inte så "vanlig" i trakterna. Så det var väl "bara" en tornfalk?
 
Borde tittat lite noggrannare i boken. Rödfalk är tydligen inte så "vanlig" i trakterna. Så det var väl "bara" en tornfalk?

Namnet rödfalk är lite missvisande, då både torn- och rödfalkens rödbruna ovansida (hanar) mer eller mindre är av samma kulör. Roffe-hanen har dock betydligt mindre mängd svarta prickar i den rödbruna ovansidan än Toffens dito, vilket kan ge skenet av en rödare färg.

Däremot så har Roffe-hanen tydligt blågråa fält mellan den svarta handen och den rödbruna armen. Det har aldrig Toffen.

/Oscar
 
Är detta en snösparv?
Fotad nånstans vid polcirkeln.
 

Bilagor

  • s.jpg
    s.jpg
    7.8 KB · Visningar: 355
  • s2.jpg
    s2.jpg
    7.1 KB · Visningar: 359
  • s23.jpg
    s23.jpg
    7.1 KB · Visningar: 352
Befann mig i Lomma idag (nej, hittade ingen amerikansk bläsand...) men fångade några vadare. Det fanns ju väldigt mycket rödbenor, men den fyrdelade bilden föreställer en vadare med vad jag uppfattade som gulare ben och kanske något nedböjd (?) näbb. Den gick inte likadant som rödbenorna och såg på något sätt slankare ut tyckte jag, men vad kan det vara om det INTE är en rödbena?

Det andra är en riktigt usel bild på några vadare som höll sig väldigt långt ut, den längst till vänster och en likadan som stod till höger (utanför denna bild) ser ut som någon form av spovar, röda kanske? Medan de i mitten ser ut som ja vaddå? jag har ingen koll :)

Tack på förhand!

jag puffar lite på mina glada vadare från "förra sidan"... :)
 
jag puffar lite på mina glada vadare från "förra sidan"... :)

Digitalteknik i all ära, men även den har sina begränsningar.....
Collaget med de fyra bilderna säger jag brushane med reservation....
Bilden med de slaggande röda vadarna.... Kan vara allt från Tringa-vadare till spovar....

Sorry, men allt går inte att bestämma bara för att det är plåtat med en digitalkamera.

/Oscar
 
tack för ett försök, jag förstod att de inte var enkla, men ibland så finner folk någon karaktär som man själv missat i de allra värstaste bilder :)
 
Behöver lite hjälp. Jag hittar inget som matchar riktigt bra i fågelguiden. Det närmsta som jag hittar är snatterand. Kan det stämma?
 

Bilagor

  • 100410_02.jpg
    100410_02.jpg
    12.4 KB · Visningar: 481
fågel från kenya

vad är det för röd fågel på denna bild? tagen på safari i kenya
 

Bilagor

  • Safari_0181.jpg
    Safari_0181.jpg
    13.7 KB · Visningar: 440
ANNONS