Annons

Fågelidentifikation

Hur sjöng den? En vemodig och mjuk truddelutt eller som ett snurrande mynt på en bordsskiva?
Spontant tycker jag den ser ut som en grönsångare (han med myntet....), men hade kanske velat se en renare vit buk. Lövsångare (den vemodiga typen...) är normalt inte så här bjärt gulgrön på våren. Däremot är ungfåglarna (sensommar, tidig höst) så här gula...

Alltså, hur sjöng den??

/Oscar
Jag fick också grönsångarkänsla först men tyckte inte vingar och stjärt stämde så bra. Lite svårt att se här kanske förvisso?

Mvh/ Ola
 
Trädkrypare?

Lidingö i strandsonen mot Kottlasön
 

Bilagor

  • tradkrypare_400.JPG
    tradkrypare_400.JPG
    24 KB · Visningar: 357
Gulärla?

På min kvällspromenad i går stötte jag på några sådana här små fåglar. Jag har bläddrat igenom mina fågelböcker och i Lars Jonssons "Fåglar i Europa" finns en bild på en Gulärla är lik till färgerna, men kanske inte riktigt till utseendet i övrigt.
 

Bilagor

  • Fågelid 1.jpg
    Fågelid 1.jpg
    60.4 KB · Visningar: 333
  • Fågelid 2.jpg
    Fågelid 2.jpg
    63.6 KB · Visningar: 327
  • Fågelid 3.jpg
    Fågelid 3.jpg
    69.7 KB · Visningar: 332
Gulärla stämmer bra. Det som lurar dig kan vara rastillhörigheten, den "vanliga" rasen, flava, har ett mer ljusgrått huvud, medan denna (som jag vill påstå är feldegg, eller möjligtvis thunbergii) då har mycket mörkare huvud. Feldegg och thunbergii är mer nordliga raser av gulärlan. Det finns även en ras, flavissima, som är i princip helgul på huvudet. Rätta mig gärna om jag har fel, raser är lite av en djungel för mig..

Mvh Marcus
 
Gulärla stämmer bra. Det som lurar dig kan vara rastillhörigheten, den "vanliga" rasen, flava, har ett mer ljusgrått huvud, medan denna (som jag vill påstå är feldegg, eller möjligtvis thunbergii) då har mycket mörkare huvud. Feldegg och thunbergii är mer nordliga raser av gulärlan. Det finns även en ras, flavissima, som är i princip helgul på huvudet. Rätta mig gärna om jag har fel, raser är lite av en djungel för mig..

Mvh Marcus
Det är med största säkerhet en thunbergii som mycket riktigt är en nordligare ras. Feldegg är högst ovanlig i Sverige och är tvärtom en sydlig ras som häckar närmast i balkan om jag inte minns fel. Bildmässigt känns det svårt att bestämma ras från dessa men feldegg har helt svart utan blå ton i nacken som mörkhuvade thunbergii brukar ha och dessutom går det svarta längre ner i nacken.

Detta ser med andra ord ut att vara en gulärla thunbergii.

Mvh/ Ola
 
Hej

Kan detta vara en gråsparv som är brun/röd och en koltrast?

/Karl
 

Bilagor

  • DSC_7476.jpg
    DSC_7476.jpg
    12 KB · Visningar: 397
  • DSC_7478.jpg
    DSC_7478.jpg
    21.8 KB · Visningar: 390
Hej
Ytterligare en fågel som jag inte kunnat artbestämma. Hoppas än en gång på hjälp här.
 

Bilagor

  • Fågelid 4.jpg
    Fågelid 4.jpg
    35.6 KB · Visningar: 361
Gulärla stämmer bra. Det som lurar dig kan vara rastillhörigheten, den "vanliga" rasen, flava, har ett mer ljusgrått huvud, medan denna (som jag vill påstå är feldegg, eller möjligtvis thunbergii) då har mycket mörkare huvud. Feldegg och thunbergii är mer nordliga raser av gulärlan. Det finns även en ras, flavissima, som är i princip helgul på huvudet. Rätta mig gärna om jag har fel, raser är lite av en djungel för mig..

Mvh Marcus

Absolut inte en feldegg men definitivt en thunbergii!

Feldegg är inte nordlig utan häckar i sydost och är en mycket sällsynt gäst i vårt land. RK (SOFs Raritetskommité) har nyligen reviderat den svenska fyndlistan gällande feldegg och har strukit den absoluta merparten av de svenska fynden. Detta då det inte går att avgöra om det istället handlar om mörka thunbergii. Fotobevis krävs!

Thunbergii är en av två gulärleraser som häckar i Sverige. Den är nordlig i sin häckningsutbredning (men flyttar förbi oss här i söder vid denna tidpunkt) till skillnad från den sydligare rasen, som benämns flava (ljusgrå på hättan och med vitt ögonbrynstreck).

Flavissima finner man bland annat på Engelska öarna och är en sällsynt gäst i Sverige. Dock inte lika sällsynt som feldegg.

// Daniel
 
Absolut inte en feldegg men definitivt en thunbergii!

Feldegg är inte nordlig utan häckar i sydost och är en mycket sällsynt gäst i vårt land. RK (SOFs Raritetskommité) har nyligen reviderat den svenska fyndlistan gällande feldegg och har strukit den absoluta merparten av de svenska fynden. Detta då det inte går att avgöra om det istället handlar om mörka thunbergii. Fotobevis krävs!

Thunbergii är en av två gulärleraser som häckar i Sverige. Den är nordlig i sin häckningsutbredning (men flyttar förbi oss här i söder vid denna tidpunkt) till skillnad från den sydligare rasen, som benämns flava (ljusgrå på hättan och med vitt ögonbrynstreck).

Flavissima finner man bland annat på Engelska öarna och är en sällsynt gäst i Sverige. Dock inte lika sällsynt som feldegg.

// Daniel
Som jag sade då. ;-) Nu har vi nog rett ut det hela ordentligt iaf.

Mvh/ Ola
 
ANNONS