Mementomori
Aktiv medlem
Båda är entitor. Om man får tro Friberg, och det tycker jag man ska göra![]()
Ja, ok
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Båda är entitor. Om man får tro Friberg, och det tycker jag man ska göra![]()
Du har säkert rätt, Friberg! Jag tycker att de där titorna oftast är skitsvåra och att jag föreslog talltita på den sista berodde på att jag har (eventuellt felaktigt) fått för mig att entitan drar mer åt brunt, medan talltitan drar mer åt rent grått. Kan ju säkert, speciellt på en bild, vara en fråga om ljuset....
Det stämmer, men då brukar man syfta på fjädrarna på den ihopfällda vingen. Och dessa kan vi ju inte se på den nedersta bilden.
Mvh. Friberg
Okej! Tack! Men haklappen kan annars vara en bra karaktär?
Haklappen är en mkt bra karaktär tillsammans med den ljusa vingpanelen som talltita har. Sen har talltita även mattare svart färg på hjässan.
Jo, det där med mattheten på skallen kände jag till, men har sällan, om ens någonsin, lyckats se det. Vingpanelen däremot, även om jag ofta tycker det också är svårt att se.
Oftast när jag är säker på att det är en talltita tar jag den på lätet.
Har fått för mig att biotopvalen också skiljer en del. Är en tita mitt i de djupa värmländska barrskogarna "alltid" en talltita?
Hej igen. Tittade längre fram i tråden på en havsörnbild där det stod att man kände igen dem på rombformad stjärt. Fotade denna och tog för givet att det var en havsörn, men kanske inte? Skickar iväg ett foto på en lärka med. Sånglärka?
Ung havsörn (romb-formen blir alltmer tydligare vid stigande ålder...).
Sånglärka, ja.
/Oscar
När det gäller fåglars biotop-val som art-karaktär, så ska man vara synnerligen försiktig... Fåglar har vingar, fåglar flyger fågelvägen, dvs "raka vägen" oavsett vad som är under dom och ibland blir dom tvugna att landa även fast biotopen inte är densamma som Fågelguiden föreskriver... Ytterligheten i detta resonemang är de s.k rarrisarnas uppträdanden, eller vad sägs exempelvis om en alka från Berings sund sittandes i en småländsk vedtrave, en alplevande stentrast sittandes på en trappa till en skola i Värmland, en bergslevande klippsparv provianterandes på Ottenby, ca 0,35 möh osv osv osv........
Fågar är levande individer och gör som dom vill, oavsett vad människan har "bestämt" i sin litteratur. Däremot kan man använda biotopen som en indikation i sitt bestämningsarbete.
Vem har sagt att det är eller ska vara lätt med fåglar? Inte ens digi-tekniken löser alla "problem".
/Oscar
Hej
På vårpromenad idag så fick jag dessa fåglar i sökaren --- tyvärr på långt håll. Efter att ha konsulterat boken så får jag dess till varfågel resp dubbeltrast. Finns det någon hjälpsam person här som kan bekräfta eller dementera, tack!
Jo, det där med mattheten på skallen kände jag till, men har sällan, om ens någonsin, lyckats se det. Vingpanelen däremot, även om jag ofta tycker det också är svårt att se.
Oftast när jag är säker på att det är en talltita tar jag den på lätet.
Har fått för mig att biotopvalen också skiljer en del. Är en tita mitt i de djupa värmländska barrskogarna "alltid" en talltita?
Gissar på kungsörn men kan nån bekräfta? Fotade idag över göta älv i höjd med Lilla Edet.
Mvh Göran
En kollega på jobbet fotade en fågel på Bali i januari. Är det någon "världsvan" ornitolog som kan ge den ett namn.
/Berndt
Gissar på kungsörn men kan nån bekräfta? Fotade idag över göta älv i höjd med Lilla Edet.
Mvh Göran
Hej Jag har lagt in några fler bilder. Dom hamnade tyvärr på nästa sida,
Mvh Göran