Annons

Fågelidentifikation

psykbryt

Aktiv medlem
Kan gäss korsa sig så? Och fortfarande vara fertila?
Ang fertiliteten vet jag ej men vissa verkar kunna producera ungar.

De flesta Anser och Branta-gäss kan kopulera med efterföljande problem. Tex så gjorde man en genetisk undersökning på fjällgäss och insåg att en stor del av gässen hade bläsgås-gener. Det ställde till det man fick byta ut sina djur i Projekt Fjällgås för några år sedan.
 

starhill

Aktiv medlem
Några skärgårdsfåglar från helgen

Hejsan!
Har några bilder av den sämre kvaliteten som har lite frågor om. De togs i Stockholms mellersta skärgård nu i helgen. Hoppas ni kan hjälpa mig!

1. Kan detta helt enkelt vara en ormvråk?

2. Skarv är ju solklart men jag kan inte se i Fågelguiden att storskarven har så helvita huvuden. I Skärgårdstidningen och det allmänna snacket på öarna pratar man ofta om att det Mellanskarv som häckar där ute. Den finns inte ens med i Fågelguiden. Vad ska man tro?

3. Tre gäss flög förbi och den sista känns väldigt mycket Grågås, men de två första? Är det Bläsgäss? (Klippte ihop dem för att få in alla i samma bild)

Tack på förhand!
/M*
 

Bilagor

yens

Aktiv medlem
Hejsan!
Har några bilder av den sämre kvaliteten som har lite frågor om. De togs i Stockholms mellersta skärgård nu i helgen. Hoppas ni kan hjälpa mig!

1. Kan detta helt enkelt vara en ormvråk?

2. Skarv är ju solklart men jag kan inte se i Fågelguiden att storskarven har så helvita huvuden. I Skärgårdstidningen och det allmänna snacket på öarna pratar man ofta om att det Mellanskarv som häckar där ute. Den finns inte ens med i Fågelguiden. Vad ska man tro?

3. Tre gäss flög förbi och den sista känns väldigt mycket Grågås, men de två första? Är det Bläsgäss? (Klippte ihop dem för att få in alla i samma bild)

Tack på förhand!
/M*
1. Ja - det är en ormvråk

2. Ja - det är en storskarv, de flesta storskarvar på ostkusten är av underarten mellanskarv, så det är fortfarande storskarv, även om det är mellanskarv... :)

3. Jag är inte någon expert på gäss (inte på gäss heller...) men jag tycker det ser bra ut för bläsgäss.
 

starhill

Aktiv medlem
1. Ja - det är en ormvråk

2. Ja - det är en storskarv, de flesta storskarvar på ostkusten är av underarten mellanskarv, så det är fortfarande storskarv, även om det är mellanskarv... :)

3. Jag är inte någon expert på gäss (inte på gäss heller...) men jag tycker det ser bra ut för bläsgäss.
Intressant med mellan/storskarv! Tack för info!

Då återstår att se om nån gåsexpert invänder, men det känns ju rätt rimligt med bläsgås trots allt.

Tack för hjälpen!
/M*
 

EndZone

Aktiv medlem
Ingen som vågar sig på mitt föregående inlägg om konstiga trutar/måsar eller vad det nu kan vara? Ursäkta bildkvalitén, men kanske kan någon duktig fågelkännare ändå våga sig på en gissning?
 

Auberg

Aktiv medlem
Ingen som vågar sig på mitt föregående inlägg om konstiga trutar/måsar eller vad det nu kan vara? Ursäkta bildkvalitén, men kanske kan någon duktig fågelkännare ändå våga sig på en gissning?
Hej!

Jag ser nog ingenting som talar emot en gråtrut även om bilderna inte är så bra.

Mvh/ Ola
 
ANNONS