** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Fågelidentifikation

visst är det en kraftig grönfink. de har ju varit hårt drabbade av en sjukdom senaste åren. kan det vara att de ser ut så här när de är sjuka?
annars kan fåglar variera högst betydligt, men denna var väldigt kraftig.

man ser färgen på övergumpen, avsaknad av vitt på vingen om det skuller varit en bofinkhona.
man ser även gult på handpennorna på ngn bild.
nån som tycker annat??

mvh peter berglin jönköping

Tack Peter! Så är det nog. Jag har sökt bilder på Grönfinken tidigare plus mina egna observ. och de individerna är slanka om man nu ska välja det ordet.

Sökte nu på Grönfink och sjukdom, och fann direkt bilder med individer som såg ut som min lilla boll. :(
Verkar inte bättre än att den stackarn hade drabbats av trichomonosis, troligen i tidigt stadie för den åt för allt var fjädrarna höll.
(fågelbordet skall nu kasseras och inskaffas ett nytt fräsht)

Tack igen för identifiering!
/Reéne
 
Hej igen!
postade lite bilder här, men de är långt bort nu, skickar de jag är mest nyfiken på igen och hoppas nån kan hjälpa trots att de är dålig kvalitet...
1, hörde aldrig nån sång, flög runt i vassen


/Anna =)
 

Bilagor

  • fagel15.jpg
    fagel15.jpg
    42.5 KB · Visningar: 204
  • fagel14.jpg
    fagel14.jpg
    39.4 KB · Visningar: 198
  • fagel13.jpg
    fagel13.jpg
    49.3 KB · Visningar: 202
  • fagel11.jpg
    fagel11.jpg
    71.7 KB · Visningar: 200
Vad är detta för art?

Hej!
Lade in denna bild på fel forum tidigare idag men hade inte tid att ändra.
frågan är vad det är.
/Jerry
 

Bilagor

  • 20120719_vilkenfågel.jpg
    20120719_vilkenfågel.jpg
    15.2 KB · Visningar: 196
Hej igen!
Den här gråtruten såg konstig ut runt ögat, är det nån adult/juvenil sak eller har den någon sjukdom?
/Anna =)
 

Bilagor

  • gratrut1.jpg
    gratrut1.jpg
    53.6 KB · Visningar: 345
  • gratrut2.jpg
    gratrut2.jpg
    48.5 KB · Visningar: 346
Någon som skulle kunna hjälpa mig identifiera denna rovfågel?

Tack!
 

Bilagor

  • DSC_0007.jpg
    DSC_0007.jpg
    21.2 KB · Visningar: 320
  • DSC_0028.jpg
    DSC_0028.jpg
    16.1 KB · Visningar: 324
  • DSC_0033.jpg
    DSC_0033.jpg
    22.1 KB · Visningar: 329
Hej vad är detta för konstiga fåglar? Sågs vid fågelsjö i Västergötland.
 

Bilagor

  • vad.jpg
    vad.jpg
    17 KB · Visningar: 324
  • vad2.jpg
    vad2.jpg
    3.8 KB · Visningar: 300
Var ute och testade mitt lilla hemsydda gömsle idag, och bland alla adult tecknade kärrsnäppor, spovsnäppor och annat så gick denna omkring. Jag tog massor med bilder och undrade vad det kunde vara för något lurigt, men kommer fram till juvenil kärrsnäppa, som dock är mycket rödare på huvudet än vad andra jag har sett bild på är. Stämmer det?

Östra Öland idag.

Tack på förhand!
 

Bilagor

  • karr1.jpg
    karr1.jpg
    21.1 KB · Visningar: 282
Tog denna bilden i söndags 16/7.. har trott att det är en Kungsörn...
men fick veta idag att en Kejsarörn har blivit sedd i området .. kan det vara den???
 

Bilagor

  • NPU_0626-001.jpg
    NPU_0626-001.jpg
    15.4 KB · Visningar: 293
Tog denna bilden i söndags 16/7.. har trott att det är en Kungsörn...
men fick veta idag att en Kejsarörn har blivit sedd i området .. kan det vara den???

Som Mikael säger är det en havsörn, inte nykläckt, men inte färdig... så mellan 2k och 4k någonstans, vågar inte gissa mer exakt än så... :)
 
ImageUploadedByTapatalk1342920717.755068.jpg
5eeaaa74-5a4b-7a0c.jpg


lyckades fånga denna "lilla" krabat på bild här om dagen. En jorduggla eller hur?
 
Som Mikael säger är det en havsörn, inte nykläckt, men inte färdig... så mellan 2k och 4k någonstans, vågar inte gissa mer exakt än så... :)

Jepp efter lite funderingar så håller jag med er.. bilden är tagen några kilometer söder om sturup strax väster om Börringe.
 
ANNONS