Annons

Fågelidentifikation

Tack igen =)
Här kommer en and och den sista undrar jag över den med ros ben. Vet att det fanns spetsbergsgäss på platsen, men det fanns ju flest vanliga...

bläsand o spetsbergsgås, bra att kunna det engelska namnet på spetsbergsgås.
pink-footed goose, notera att även näbben är rosa där den är gul på sädgås.

///Berhlin
 
Hej,

som så många före mej vill också jag tacka er som identifierar fåglar i denna ypperliga tråd (ja, jag har läst hela!:)). Det är till stor hjälp inte enbart för dom som får sina observationer bekräftade, utan också för oss som följer med "vid sidan om" och lär oss.

Nu har jag fyra usla bilder som jag undrar om ni kunde ta er an. Kvaliteten är under all kritik, men bilderna är tagna enbart som hjälpmedel vid identifikation, inga ambitioner här inte! Bilderna är tagna i september (1-2) och november (3-4) i sydöstra Finland.

Mina gissningar är
1) Bläsand. Det finns en annan bild där man ser ljus undersida.
2) Grönsiska.
3) Bergand. Kanske för lite vitt vid näbben, men huvud-&näbbform tycker jag är mer bergand än vigg?
4) Kungsfågel. Juv kanske, såg ingen färg på hjässan.
 

Bilagor

  • 1209_bläsand.jpg
    1209_bläsand.jpg
    23.2 KB · Visningar: 413
  • 1209_grönsiska.jpg
    1209_grönsiska.jpg
    4.8 KB · Visningar: 417
  • 1211_bergand.jpg
    1211_bergand.jpg
    12.6 KB · Visningar: 415
  • 1211_kungsfågel.jpg
    1211_kungsfågel.jpg
    14.1 KB · Visningar: 408
Hej,

som så många före mej vill också jag tacka er som identifierar fåglar i denna ypperliga tråd (ja, jag har läst hela!:)). Det är till stor hjälp inte enbart för dom som får sina observationer bekräftade, utan också för oss som följer med "vid sidan om" och lär oss.

Nu har jag fyra usla bilder som jag undrar om ni kunde ta er an. Kvaliteten är under all kritik, men bilderna är tagna enbart som hjälpmedel vid identifikation, inga ambitioner här inte! Bilderna är tagna i september (1-2) och november (3-4) i sydöstra Finland.

Mina gissningar är
1) Bläsand. Det finns en annan bild där man ser ljus undersida.
2) Grönsiska.
3) Bergand. Kanske för lite vitt vid näbben, men huvud-&näbbform tycker jag är mer bergand än vigg?
4) Kungsfågel. Juv kanske, såg ingen färg på hjässan.

Bläsand, bergand och kungsfågel är helt korrekt. Fåglarna på Bild 2 är svåridentifierade som du förstår. Jag ser inget som kan bevisa att det är grönsiskor, men heller inget som talar emot det . Kan du beskära bilden mer så att man kommer närmre så att säga?

Mvh, Toni
 
Bläsand, bergand och kungsfågel är helt korrekt. Fåglarna på Bild 2 är svåridentifierade som du förstår. Jag ser inget som kan bevisa att det är grönsiskor, men heller inget som talar emot det . Kan du beskära bilden mer så att man kommer närmre så att säga?

Mvh, Toni

Tack!

Här är en ännu tajtare crop på de förmodade grönsiskorna. Tycker man kan skönja svart vattring på bröstet och gulgrönt fält på vingarna, men mitt problem är att erfarenheten inte räcker till för att avgöra om den har "det" (´jizz´?) som slår fast grönsiska eller något annat. Kanske t.ex vingformen är helt fel?
 

Bilagor

  • 1209_grönsiska_detalj.jpg
    1209_grönsiska_detalj.jpg
    3.7 KB · Visningar: 353
Tack!

Här är en ännu tajtare crop på de förmodade grönsiskorna. Tycker man kan skönja svart vattring på bröstet och gulgrönt fält på vingarna, men mitt problem är att erfarenheten inte räcker till för att avgöra om den har "det" (´jizz´?) som slår fast grönsiska eller något annat. Kanske t.ex vingformen är helt fel?

Nu blev det genast lättare! De karaktärer du nämner visar att det är grönsiska. Proportioner och utseende i övrigt stämmer helt överens med grönsiska. Det är också typiskt att se dem i stora flockar utanför häckningstid.

Mvh, Toni
 
Nu blev det genast lättare! De karaktärer du nämner visar att det är grönsiska. Proportioner och utseende i övrigt stämmer helt överens med grönsiska. Det är också typiskt att se dem i stora flockar utanför häckningstid.

Mvh, Toni

Jag sätter en hundr.... 10a på grönsiska.

Svårt att se vad det annars skulle vara.

//Benny
 
Hjälp atbestämnng

Behöver hjälp att artbestämma denna. Såg tre ex idag. Tack på förhand.
Gunnar
 

Bilagor

  • _MG_8280.jpg
    _MG_8280.jpg
    18.7 KB · Visningar: 348
  • _N4H9351.jpg
    _N4H9351.jpg
    31 KB · Visningar: 349
Ursäkta MIkael. Du var först och förtjänar så klart Tack också.
Ber om överseende - Skulle ha skrivit Tack till Er all tre.
 
ANNONS