Annons

Fågelidentifikation

En bild från idag, de två gässen höll till bland en ganska stor flock med kanadagäss, har letat lite i fågelboken. t.ex grågäss som brukas ses vid våtmarken verkar den vara lite olik, kan det vara någon hybrid? eller vilken fågel skulle det kunna vara? Tacksam för snabb hjälp! :)

2012-11-24 Ekeby våtmark, Eskilstuna, Srm

(Bildkvalitén blev lite sämre eftersom jag var tvungen att beskära)

Visa bilaga 127527

Det ser ut som hybrid-gäss mellan grågås och kanadagås, definitivt lite fulgener i dessa "grågäss"
 
konstig duva?

Har sett på denna bilden flera gånger o varje gång tyckt att den duvan ser lite underlig ut. Kollade runt lite på nätet idag faktiskt utan att hitta en som denna .Närmast är väll att det är en framavlad brevduva?
 

Bilagor

  • duva_filtered.jpg
    duva_filtered.jpg
    31.3 KB · Visningar: 490
Är detta en amerikansk bläsand, eller nån mysko hybrid?
Fotad idag 25.11 i Helsingfors, tillsammans med en flock bläsänder.
 

Bilagor

  • 1211_amerikansk_bläsand.jpg
    1211_amerikansk_bläsand.jpg
    24.5 KB · Visningar: 571
Senast ändrad:
Är detta en amerikansk bläsand, eller nån mysko hybrid?
Fotad idag 25.11 i Helsingfors, tillsammans med en flock bläsänder.
Hej!

Skulle nog säga att det är en vanlig bläsand. Bläsandshanar kan ibland uppvisa en del grönt bakom ögat och i övrigt ser jag ingenting som pekar på någonting annat.

Mvh/ Ola
 
Duvhök förmodar jag!?

Har sett den här ett par gånger nu. Rätt stor och väldigt skygg så jag gissar duvhök snarare än sparhök. Finns det ngn hardcore ornitolog som kan bekräfta?

/ Rolle
 

Bilagor

  • duvhok01.jpg
    duvhok01.jpg
    49.6 KB · Visningar: 365
  • duvhok02.jpg
    duvhok02.jpg
    45.3 KB · Visningar: 359
Har sett den här ett par gånger nu. Rätt stor och väldigt skygg så jag gissar duvhök snarare än sparhök. Finns det ngn hardcore ornitolog som kan bekräfta?

/ Rolle

duvhök, speciellt tarserna är grova som sparvhök aldrig har.
trots brist på jämförelse så ser den helt klart stor ut. borde isf vara en hona duvhök.

///Berglin
 
Senast ändrad:
Är detta en amerikansk bläsand, eller nån mysko hybrid?
Fotad idag 25.11 i Helsingfors, tillsammans med en flock bläsänder.

trots liten erfarnehet i just detta ämne, så ser det ut att vara väldigt mkt grönt bakom ögat precis som am.bläs.

däremot ser bläsen ut som en bläsand bläs, samt flankerna ser ut som bläs även dem.

vad talar emot en hybrid bläs-am.bläs?

///Berglin
 
trots liten erfarnehet i just detta ämne, så ser det ut att vara väldigt mkt grönt bakom ögat precis som am.bläs.

däremot ser bläsen ut som en bläsand bläs, samt flankerna ser ut som bläs även dem.

vad talar emot en hybrid bläs-am.bläs?

///Berglin
Allt ser ut som bläs förutom det gröna vilket jag sett på vanliga bläsänder tidigare. Förvisso ser det ut att vara ganska mycket grönt på bilden och jag tänker inte hävda med säkerhet att det inte kan finnas am bläs-gener (eller något annat) här men ingenting annat pekar ditåt.

Mvh/ Ola
 
Allt ser ut som bläs förutom det gröna vilket jag sett på vanliga bläsänder tidigare. Förvisso ser det ut att vara ganska mycket grönt på bilden och jag tänker inte hävda med säkerhet att det inte kan finnas am bläs-gener (eller något annat) här men ingenting annat pekar ditåt.

Mvh/ Ola

Precis vad jag tänkte själv, allt verkar klockrent bläs förutom det myckna gröna. Lägger upp en bild till ikväll, inte för att jag tror det påverkar bedömingen.
En detalj till: det var tiotalet par i flocken, och de flesta hanar hade mer eller mindre grönt. Den här individen var dock helt i en klass för sej, med betydligt större och mer kraftigt färgat grönt fält.
 
Märker vid närmare granskning att det gröna inte är enhetligt, men det mörka fältet (som alltså är fläckvis grönt) går rätt långt bak i nacken. Nåja, bläsand hursomhelst även om den för en amatör ser lite ovanlig ut.

Tack för svar.
 

Bilagor

  • 1211_bläsand.jpg
    1211_bläsand.jpg
    19.6 KB · Visningar: 716
  • 1211_bläsand_3.jpg
    1211_bläsand_3.jpg
    22.7 KB · Visningar: 742
Vad för and?

Vad kan det här vara för and?

Jag har funderat på bläsand eller möjligen stjärtand. Någon som har något annat bud eller som verifiera någon av mina gissningar?
 

Bilagor

  • 20120723_2644_liten.jpg
    20120723_2644_liten.jpg
    5.7 KB · Visningar: 644
Ny and och en annan fågel

Hej igen!

Jag har gått igenom lite bilder sedan i sommras och höstas. Först en and. Jag tror det är en albino gräsand men tänkte höra med gänget här.

Den andra såg jag på Ölands södra udde nu i höstas. Ingen aning alls.
 

Bilagor

  • 20120801_3843_liten.jpg
    20120801_3843_liten.jpg
    13.6 KB · Visningar: 1,070
  • 20120801_3830_liten.jpg
    20120801_3830_liten.jpg
    18.6 KB · Visningar: 677
  • 20120922_0907_liten.jpg
    20120922_0907_liten.jpg
    13 KB · Visningar: 597
Hej igen!

Jag har gått igenom lite bilder sedan i sommras och höstas. Först en and. Jag tror det är en albino gräsand men tänkte höra med gänget här.

Den andra såg jag på Ölands södra udde nu i höstas. Ingen aning alls.

Anden är väl en vit gräsand, någon form av avlad tamanka. Jag tycker vadaren ser ut som en kustpipare, men är inte 100...
 
ANNONS