Annons

Fågelidentifikation

Tonyeagle

Aktiv medlem
Fjällvråk ryttlar

Jo, fjällvråk ryttlar väldigt ofta men fågeln på bilden ser ut som en skata. Svårt att se men det är nog ingen vråk. Sätter en peng på skata. Det man kan uppfatta som svartvit teckning sitter på rätt ställe för skata. Men tog du bara en bild på fågeln? Ytterligare en kan nog hjälpa till hur dålig den än är.
 

Osquar

Aktiv medlem
Fågeln lyfter precis, då är vingarna utbredda för maximalt luftomfång. Jag tycker mig se fullt med vitprickig teckning på vingundersidan, vilket funkar för gök med definitivt inte för fjällvråk eller skata. Tycker mig oxå uppfatta kroppsundersidan bak som grå....
 

Falumas

Aktiv medlem
Skata skulle jag vilja utesluta. Har en bild där den sitter på en gatlykta också, men också med på tok för lite tele.
Kan bara bjuda på en bild med fågelperspektiv på molnen nu, så kommer en till fågelbild senare
 

Bilagor

Tonyeagle

Aktiv medlem
Verifiera

Skata skulle jag vilja utesluta. Har en bild där den sitter på en gatlykta också, men också med på tok för lite tele.
Kan bara bjuda på en bild med fågelperspektiv på molnen nu, så kommer en till fågelbild senare
Bilden på gatlyktan skulle kunna verifiera gök även med lite tele och långt håll.
 

Osquar

Aktiv medlem
Kan det vara en Tofsbivråk?
Ok, med de nya bilderna så backar jag på gök. Tror dock inte på endera art vråk. Spontant luktar det någon falk eller hök, men jag får tusan inte till undersidans teckning och färg på på någon europeisk dito... ännu... Bilderna är så rackans små dessutom... svårt att urskilja några detaljer värd namnet...

/Oscar
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Kanske...

Jag skulle kunna tänka mig aftonfalk hane 1:a vinter men jag har inte sett någon bild på en sådan (har bara gamla versionen av fågelguiden kanske finns bild i den senare versionen?) Det skulle kunna stämma att den hunnit bli mörk i ansiktet men inte röd på underdelarna och mörkgrå på flankerna. Annars vet i tusan. Det här var svårt.
 

Falumas

Aktiv medlem
Har inte möjlighet att ta mig tillbaka till platsen i dagsljus förrän på söndag. Tar med bättre objektiv och hoppas att den är kvar.
Bilderna är 100% cropar, så jag kan inte göra mer där.
Glador finns i massor, men dom har jag aldrig sett ryttla och jag ser dom dagligen. Ormvråkar är inte sällsynta och tornfalk finns också. Kunde dock inte få denna till något av de.
 

Falumas

Aktiv medlem
Bilden togs i närheten av Zürich vilket egentligen är utanför aftonfalkens normala habitat. Den ryttlade dessutom ovanför åkrar vilket mer tyder på smågnagare som byte.
 

Osquar

Aktiv medlem
Bilden togs i närheten av Zürich vilket egentligen är utanför aftonfalkens normala habitat. Den ryttlade dessutom ovanför åkrar vilket mer tyder på smågnagare som byte.
Fåglar har vingar.... och dom är världsmästare på att flyga "fel". Och just aftonfalken är känd för att vissa år göra flockvisa mindre invasioner västerut i Europa. Exempelvis hade vi i Sverige galet många aftonfalkar under flera månader under 2019.

Ryttlar gör dom oxå samt att insekter även kan röra sig strax ovan mark samt på. Har själv sett och har bilder på en Affe som ryttlade för att spana av en ängsmark efter allehanda larver som den plockade.

/Oscar
 

Oförbätterlig

Aktiv medlem
Var ute och knallade lite idag, hade tänkt ta lite landskapsfoton, men så kom det en rovfågel och jag hade max 70mm så det blev inte så mycket. Den var stor som en glada och kunde hovra, den stannade ofta mitt i luften och flaxade rejält och höll sig stilla. Vad är det?

Kom tyvärr inte närmare än detta. Kortet togs i centraleuropa.
Känns som en lite knäpp gissning i Centraleuropa i januari men... 2k hane aftonfalk?
Göken borde definitivt vara i vinterkvarteren.
 

Oförbätterlig

Aktiv medlem
Jag skulle kunna tänka mig aftonfalk hane 1:a vinter men jag har inte sett någon bild på en sådan (har bara gamla versionen av fågelguiden kanske finns bild i den senare versionen?) Det skulle kunna stämma att den hunnit bli mörk i ansiktet men inte röd på underdelarna och mörkgrå på flankerna. Annars vet i tusan. Det här var svårt.
Attans, puck-tvåa =(
 
ANNONS