Annons

Fågelidentifikation

Nordlund32

Aktiv medlem
Ett par tips ytterliggare för att komplettera Tonys eminenta svar:

Stjärten är ofta tydligt längre på sparvhöken, proportionellt sett mot vingspetsen hos en sittande fågel samt även längre sett mot vingbredden på en flygande hök.

Man brukar i skådarkretsar säga att sparvhöken ser ut som ett flygande T (bokstaven T). Medan duvhöken ser ut som....ja, inte ett T i alla fall ;-)

När man pratar flygande hök så avses med vingbredd i detta sammanhang inte avståndet mellan höger resp. vänster vingspets. Man avser bredden mellan vingbakkant och vingframkant (d v s från vingfästet vid magen till vingfästet vid skuldran). Besvärligt att förklara (jag kan inte bättre än så här).

Mvh/Mattias
 

Per_L

Medlem
Mera fåglar

Har ett par fåglar som jag skulle vilja ha identifierade också. Skäms nästan lite för att jag inte lyckats lyckats identifiera dem.
Första tror jag är en Ormvråk, är ff inte säker fast jag sett bilder här. (Nu tror jag jag "lyckats" skärpa sönder bilden också, men det kanske går att se vad det är ändå).
 

Bilagor

Bent C.

Aktiv medlem
Skrakar har en helt annan typ av näbb än knipor har. Dessutom är skrakar mer "avlånga", medan knipor är lite bulligare.

mvh

Bent
 

Newman75

Aktiv medlem
Strålande tråd

Ville bara flika in och tacka alla kunniga som hjälper oss andra stackare. Jag har nyligen kommit igång med min rovfågelfotografering och kommer säkert att hoppa in här med både den ena och den andra fågeln (och inte bara rovisar).Den hä tråden hamnar på bevakningslistan, så att man inte missar något. Ett gyllene tillfälle att titta på andras bilder och lära sig själv också!
 

Anders_Andersson

Aktiv medlem
Bruna kärrhökar kan se väldigt olika ut allt ibland i princip helt bruna och påminna om ormvråk. Ibland helt vita vingundersidor med svart/brunt längst ut.

En skillnad är däremot att att kärrhöken glider fram nära marken i jakt efter byte, till skillnad från ormvråken som oftast befinner sig högre upp.
 

Newman75

Aktiv medlem
Hej! Tackar för tipsen om sättet att identifiera. Ormvråkar ryttlar väl relativt ofta också, vilket kärrhöken inte gör (?) har jag för mig? Har också sett tendensen, nu sedan jag fått upp ögonen för Kärrhök (har bara tänkt ormvråk eller glada tidigare) att de som du säger ofta ligger ett par meter över marken. Gladorna (kanske även kärrhöken?) glider gärna över trädtopparna också tycker jag mig se - och det är sällan jag ser ormvråk göra det. Jag får säkert anledning att återkomma till denna tråden när jag blir osäker på mina fåglar framöver!
 

bEPH

Aktiv medlem
Jag fyller på med en grekisk snorvråk, nä jag skämtar bara, jag har ingen aning om vad det var jag fotade i grekland, nån som kan hjälpa mig med en fingervisning i alla fall?
 

Bilagor

ANNONS