Annons

Fågelidentifikation

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Ser ut som en Gärdsmyg det också. Lite mindre arttypisk hållning i kroppen där bara (den första).
Den andra bilden är i mer typiskt positur..;)

Det latinska namnet har jag inte här nu. Men Googla så finner du det snart:)
Gärdsmyg är det!

MVH Niclas,
 

johanlind

Aktiv medlem
Troglodytes troglodytes!

Eller "grottmänniska"!!! Om du sett den suveräna filmen Delikatessen har ordet Troglodyte en skön innebörd!

Ja just det, gjerdesmett på norska.

Nästan roligast med det tyska namnet, staketkung! (Eller zaunkönig.)
 

niklas32

Aktiv medlem
Japp, den är det! Takk for hjelpen.. Jag går lett vilse bland sångare, lerker m.m när det gäller småfåglar, men nu kan man ännu en liten en!
 

MatteH

Aktiv medlem
Vilken fågel?

Hallå allihopa!
Jag tror att jag vet vad detta är för fågel, men man vill ju få det "bekräftat".
Om man tittar på sista bilden så tycker jag att man ser att det är en Fjällvråk, eller vad tror ni?

Tack för hjälpen på förhand!

/Matte
 

Bilagor

johanlind

Aktiv medlem
Re: Vilken fågel?

MatteH skrev:
Hallå allihopa!
Jag tror att jag vet vad detta är för fågel, men man vill ju få det "bekräftat".
Om man tittar på sista bilden så tycker jag att man ser att det är en Fjällvråk, eller vad tror ni?

Tack för hjälpen på förhand!

/Matte
Det är en sparvhök du fotat.

Tuffa djur dessa där!!!
 

Warbird

Aktiv medlem
Den ljusa nedre fågeln är jag osäker på.
När jag först såg den så upplevde jag den som stor, betydligt större än en ormvråk (min "normfågel"). Efter att jag tagit ett antal foton, så kommer just en ormvråk och sätter sig högre upp i trädet, och då kommer denna bild till.
Vad är den nedre för fågel, kanske samma sort, trots allt?
"Normalstor"
http://mats.zenfolio.com/img/p719692957-3.jpg
Orginal:


Jag kan inte få in bilden här, så tyvärr måste man klicka på länken...

/Mats
 
Senast ändrad:

Newman75

Aktiv medlem
Får det här svaret, kopierat länk från "eget" konto och inte den publika adressen?

"This website requires you to log in."
 

Newman75

Aktiv medlem
Jodå, fungerar. Jag är inte så säker på de där, ormvråk kan ha stor variation i sin fjäderdräkt, annars kanske en fjällvråk? Som sagt, är tyvärr för osäker för att uttala mig. Men rätt läcker bild, med båda i samma träd.
 

Warbird

Aktiv medlem
Ja, nu när jag tittar på bilderna så ser det för mitt ovana öga ut som en ormvråk. Det är bara det att jag upplevde den som så stor, förhållandevis.
Det var rätt långt avstånd, så bilden är tagen med 70-300 IS USM och Kenko 2X.
 
ANNONS