Annons

Får man låna reklamlogga till sina bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mimzo

Ny medlem
Hej! Jag har lekt i PS med några snygga porträttbilder jag tagit och tog således JC loggan och satte på dem och lade sen upp dem här som fejk.reklambilder. Nu till frågan, får man ta loggan och sätta på egna bilder så eller är det förbjudet enligt någon lag, jag har ju inte sålt bilderna som det eller så, bara lagt upp för visning här, om det är förbjudet så tar jag ju bort dem direkt!

Tacksam för svar!

tja..

själv fick jag en bild raderad just av den anledningen.. jag tog en bild på nikons lcd-skydd och la dit nikonloggan.. blev ungefär offentligt hånad samt en admin förklarade att han raderat min "bild"..

sen dess har jag dock sett minst 15-20 bilder av samma typ som snällt ligger kvar..

Det finns massor av konstverk som innehåller kända varumärken. Ta bara Andy Warhols kända Campbell Soup burk.

Normalt sett skyddar varumärkesrätten bara mot användande i näringsverksamhet. Konstnärligt eller ideellt användande (t.ex Non smoking generations användande av Marlboros varumärken i en kampanj för några år sedan) kan varumärkesinehavaren sällan göra något åt.

F

Fredrikpersson skrev:
Det finns massor av konstverk som innehåller kända varumärken. Ta bara Andy Warhols kända Campbell Soup burk.

Normalt sett skyddar varumärkesrätten bara mot användande i näringsverksamhet. Konstnärligt eller ideellt användande (t.ex Non smoking generations användande av Marlboros varumärken i en kampanj för några år sedan) kan varumärkesinehavaren sällan göra något åt.

F

Om du fptar / avbildar nåt där märket finns redan ja.
Lägger du in en logga i en bild så blir fallet ett annat.

Vi kollar i källan. Här är 4 paragrafen i Varumärkeslagen.

4 § Rätten till ett varukännetecken enligt 1-3 §§ innebär, att
annan än innehavaren inte får i näringsverksamhet använda ett
därmed förväxlingsbart kännetecken för sina varor, vare sig på
varan eller dess förpackning, i reklam eller affärshandling
eller på annat sätt, däri inbegripet också muntlig användning......

Nu finns det massor av praxis osv. som jag inte är uppdaterad på, men jag är ganska så säker på att varumärkesrätten inte sätter upp några hinder mot att använda loggor osv. i konstnärliga bilder.

F

Då är det alltså fullt tillåtet att t.ex göra en bild i stilen "kött är mord" o hänga på McDonalds logga med andra ord.
Och sedan att använda bilden idéellt på t.ex en vegansida?
Alltså inte i näringsverksamhet.

Ställer mig mycket tveksam till om man klarar sig utan rättslig påföljd om man gör detta dock.

Yes!!!! ;-)

Nej, kanske lät lite styv i korken i mina inlägg. Det var inte meningen i så fall. En liten fördel har jag av att vara jurist och ha arbetet med varumärkesrätt tidigare. Men jag är ödmjuk inför allas påståenden här. Reglerna och praxis ändras hela tiden.

Hälsningar

Fredrik

A Non-Smoking Genration gjorde precis det i en kampanj för några år sedan. Man tog en bild på ett fält med gravstenar och skrev "Welcome to Marlboro Country". Både varumärket Marlboro och hela denna slogan är skyddade av varumärkesrätten.

Nu är det sällan svart eller vitt inom juridiken (då skulle vi jurister inte ha något att göra), även om varumärkesrätten inte ställer till med några problem så kan resonemang om förtal, upphovsrätt och andra regler bli applicerbara.
Bara för att du klarar dig uindan varumärkesrätten innebär det inte att du kan känna dig helt säker. I synnerhet inte om du väcker Markboro, McDonalds eller något annat stort företag som är beroende av goodwill i sitt varumärke. De kommer garanterat att föröka hitta varje legal möjlighet att få stopp på den som "misskrediterar" deras varumärke.

Alltså, innan du hoppar på McDonalds skulle jag rekommendera dig att prata med en jurist :)

Slutligen vill jag säga att de som fått sina bilder strukna från t.ex den här sidan kanske tycker att det är fel eftersom det inte finns några lagliga hinder att lägga in loggor i vissa typer av bilder. Men det är viktigt att komma ihåg att bara för att lagen tillåter detta så innebär det inte FS måste tillåta det. Man kan mycket väl -på goda grunder tycker jag - hålla en restriktiv och försiktig linje.

På grund av mitt arbete vill jag inte kommentera de här fallen du tar upp. Sorry!

Hoppas att jag har bidragit till lite klarhet.

Fredrik

Jaa just ja det gjorde ju non-smoking ja.. Nää jag har inga planer på att lägga in nån logga på den där bilden, tog den som ett exempel bara :)
Tackar för svaret!

Tack för era svar, jag raderade mina bilder i alla fall nu, det spelade inte så stor roll då det bara var bilder jag lekt ihop utan anledning.

/Mimmi

ANNONS
Götaplatsens Foto