A Non-Smoking Genration gjorde precis det i en kampanj för några år sedan. Man tog en bild på ett fält med gravstenar och skrev "Welcome to Marlboro Country". Både varumärket Marlboro och hela denna slogan är skyddade av varumärkesrätten.
Nu är det sällan svart eller vitt inom juridiken (då skulle vi jurister inte ha något att göra), även om varumärkesrätten inte ställer till med några problem så kan resonemang om förtal, upphovsrätt och andra regler bli applicerbara.
Bara för att du klarar dig uindan varumärkesrätten innebär det inte att du kan känna dig helt säker. I synnerhet inte om du väcker Markboro, McDonalds eller något annat stort företag som är beroende av goodwill i sitt varumärke. De kommer garanterat att föröka hitta varje legal möjlighet att få stopp på den som "misskrediterar" deras varumärke.
Alltså, innan du hoppar på McDonalds skulle jag rekommendera dig att prata med en jurist
Slutligen vill jag säga att de som fått sina bilder strukna från t.ex den här sidan kanske tycker att det är fel eftersom det inte finns några lagliga hinder att lägga in loggor i vissa typer av bilder. Men det är viktigt att komma ihåg att bara för att lagen tillåter detta så innebär det inte FS måste tillåta det. Man kan mycket väl -på goda grunder tycker jag - hålla en restriktiv och försiktig linje.
På grund av mitt arbete vill jag inte kommentera de här fallen du tar upp. Sorry!
Hoppas att jag har bidragit till lite klarhet.
Fredrik