Annons

får man publicera eller inte?

Produkter
(logga in för att koppla)

eospatrick

Medlem
Har en fråga... jag håller på och fotar olika evenemang så som löptävlingar, matcher... alltså sport

måste då jag ha nån sort tillstånd från personen som finns på bilden för att få publicera den t.ex här på fotosidan?


Tack för all svar
 
Nej, det behöver du generellt inte.

Finns två undantag:

1. Bilden är kränkande
2. Du publicerar bilden i reklamsyfte
 
Finns en jättebra artikel här på fotosidan...sök på "vad får man fotografera?". Mycket bra läsning...
 
Du behöver inte tillstånd för att sälja din bild. Däremot kan den som köper bilden behöva ha det beroende på hur de tänkt använda den.
 
Du behöver inte tillstånd för att sälja din bild. Däremot kan den som köper bilden behöva ha det beroende på hur de tänkt använda den.

En köpare kan bli rätt sur om den köper en bild för att använda tex i reklam och det sen visar sig att det inte finns tillstånd så att köparen kan använda bilden.
 
En köpare kan bli rätt sur om den köper en bild för att använda tex i reklam och det sen visar sig att det inte finns tillstånd så att köparen kan använda bilden.

Må så vara men frågan här var om TS måste ha tillstånd för att sälja en bild och det svarade jag nej på oavsett om köparen blir sur eller inte men det har ju inget att göra med ev tillståndskrav för att sälja en bild. Sen att man som fotograf oftast fixar en modelrelease vid fototillfälle men i slutänden är det den som publicerar en bild som har ansvaret för att det finns en ett tillstånd för den aktuella typen av publicering. För t ex redaktionell publicering i en tidning behövs inga tillstånd alls.

Men som sagt, jag svarade bara på frågan om det krävs tillstånd för att sälja en bild och det gör det inte.
 
Det är nog ont om "köpare" som blir sura för att de inte tog reda på vad de köpte.

Du förutsätter att köpare har bra koll på rättigheter. Verkligheten är inte så bra.

Tycker ni att om en köpare frågar "vi behöver en bild för en annons. Är det ok för dig att vi använder din, du får x kr" att man bara ska svara "javisst, helt ok med mig" när man saknar release?
 
Något som jag tycker är intressant är just reklamanvändning.

Ponera att en fotograf har en webbsida med en blogg samt galleri där det finns massor av bilder där människor finns med.
Fotografen är intresserad av att ta uppdrag för att tjäna pengar på sin verksamhet och har därför en undersida med priser och kontaktuppgifter eller kanske bara en uppmaning att kontakta henne om intresse finns att anlita.

Syftet med bilderna skulle man kunna se som att fotografen visar vad hon kan prestera och att det skall leda till arbete.

Är bilderna i bloggen och galleri att ses som reklam för fotografen och de människor som finns med på bilderna måste gett tillstånd?
 
Något som jag tycker är intressant är just reklamanvändning.

Ponera att en fotograf har en webbsida med en blogg samt galleri där det finns massor av bilder där människor finns med.
Fotografen är intresserad av att ta uppdrag för att tjäna pengar på sin verksamhet och har därför en undersida med priser och kontaktuppgifter eller kanske bara en uppmaning att kontakta henne om intresse finns att anlita.

Syftet med bilderna skulle man kunna se som att fotografen visar vad hon kan prestera och att det skall leda till arbete.

Är bilderna i bloggen och galleri att ses som reklam för fotografen och de människor som finns med på bilderna måste gett tillstånd?

Det råder lite delade meningar om detta. När jag läst lagen och kollat några rättsfall så verkar det som att det ska vara bild i annons och inte bild i allmän kommersiell verksamhet för att tillstånd ska krävas.

För porträtt finns det lite extra regler.

3. När behövs det samtycke från avbildade människor på fotografier?

Svar: Samtycke från avbildade människor behövs normalt vid tre olika tillfällen;

a) när fotografiet ska användas i reklamsammanhang enligt lagen om namn och bild i reklam,
b) när det handlar om en beställd porträttbild enligt upphovsrättslagen 27 §. Om beställaren och den avbildade är olika personer behövs samtycke från såväl beställaren som den avbildade. Beställarens samtycke behövs alltid oavsett hur fotografiet ska användas och
c) när fotografiet anses vara en personuppgift enligt personuppgiftslagen och som på något sätt hanteras digitalt, t ex på Internet. Då behövs den avbildade personens tillstånd om denne riskerar att kränkas av hanteringen.

Samtycket från den avbildade, och i beställda porträttfallet, även från beställaren, ska vara aktivt. Det innebär att personen ska ha blivit tillfrågad och aktivt ha avgivit ett samtycke.
Samtycke krävs inte av efterlevande om personen på bilden är avliden, såvida det inte handlar om beställd porträttbild.
http://www.sfoto.se/tio-fragor-om-lag-och-ratt
 
Du förutsätter att köpare har bra koll på rättigheter. Verkligheten är inte så bra.



Tycker ni att om en köpare frågar "vi behöver en bild för en annons. Är det ok för dig att vi använder din, du får x kr" att man bara ska svara "javisst, helt ok med mig" när man saknar release?

I ditt fall har ju köparen ställt den fråga han ska. Bara den fotograf som aldrig mer vill sälja en bild ger ett svar som ger köparen fel uppfattning.
 
Det råder lite delade meningar om detta. När jag läst lagen och kollat några rättsfall så verkar det som att det ska vara bild i annons och inte bild i allmän kommersiell verksamhet för att tillstånd ska krävas.

Det står ju klart och tydligt i lagen att det handlar om näringsidkares marknadsföring, inget annat.
 
I ditt fall har ju köparen ställt den fråga han ska. Bara den fotograf som aldrig mer vill sälja en bild ger ett svar som ger köparen fel uppfattning.

Det var precis min poäng, man kan inte bara sälja för att man alltid får. Köparen kommer förstås att använda bilden till något och om man inte har model release ska man förstås upplysa köparen att de inte kan använda bilden till annonsen som de tänkt. Eller om frågan är oklar, fråga dem hur de tänkt använda bilden. Sen har bilder en förmåga att leta sig ut från, orginalanvändingen, t ex ett intranät, till kommersiell användning så man måste vara tydlig om att risken är deras, inte fotografens.
 
Det råder lite delade meningar om detta. När jag läst lagen och kollat några rättsfall så verkar det som att det ska vara bild i annons och inte bild i allmän kommersiell verksamhet för att tillstånd ska krävas.

För porträtt finns det lite extra regler.

Det där ger en del manöverutrymme och är ett svar som alla hoppas på, alla fotografer det vill säga.

Det står ju klart och tydligt i lagen att det handlar om näringsidkares marknadsföring, inget annat.

Kan man då räkna bilder ifrån tex ett sportevenemang på en fotografs webbsida som marknadsföring eller kan man komma undan med "Arbetsprover"?

Skulle det vara marknadsföring så kan man som företagare i princip inte publicera någon bild utan tillstånd ifrån de som finns med, utom som privatperson.
Alla fotografers webbaserade informationskanaler bloggar/gallerior/portfolios/facebook skulle alla vara tvingade att ha tillstånd ifrån de som är med på bild, vad händer då med gatufoto och sportbilder?
Vi har många duktiga sportfotografer på Fotosidan med webbsidor där de visar sina bilder, undrar om de har tillstånd.

Är medveten om att det är ytterligheter men vad är det som gäller, kanske en artikel med säkra källor på Fotosidan?
 
Funderade en liten stund till.
Alla lagar är alltid utsatta för tolkning och undrar om det här är samma sak.

Erland skriver vad lagen säger och Fröderberg hur det skall tolkas, fall som varit upp i rätten blir praxis för kommande liknande fall eller hur lagen skall tolkas och utifrån det får vi ramar att förhålla oss till.
 
Hej!
På dagens sociala medier, där de flesta företag ex. har Facebook-sidor, får man då lägga up bilder från mässor om det är med privatpersoner som besöker ex företagets monter om man inte kontrollerat detta med dem?
Mvh Patrick


Sent from my GT-N5120 using Tapatalk
 
Tycker ni att om en köpare frågar "vi behöver en bild för en annons. Är det ok för dig att vi använder din, du får x kr" att man bara ska svara "javisst, helt ok med mig" när man saknar release?

I ditt fall har ju köparen ställt den fråga han ska. Bara den fotograf som aldrig mer vill sälja en bild ger ett svar som ger köparen fel uppfattning.

Jag tycker inte att man ska svara på det viset och jag har inte sett att någon annan, och inte heller jag, påstått och att man ska svara på det sättet. Som jag sagt tidigare så har jag bara svarat på TS fråga om man behöver tillstånd för att sälja en bild eller inte.

I mitt förfarande så att jag är noga med att informera en köpare om vad som gäller. De kan få köpa en bild av mig även om jag av någon anledning inte har model release men i så fall informerar jag dem om att ett tillstånd måste införskaffas från modellen om användningen kräver det och att jag kan vara dem behjälplig att införskaffa tillståndet men det behövs fortfarande inget tillstånd för att sälja bilden.
 
Jag tycker inte att man ska svara på det viset och jag har inte sett att någon annan, och inte heller jag, påstått och att man ska svara på det sättet. Som jag sagt tidigare så har jag bara svarat på TS fråga om man behöver tillstånd för att sälja en bild eller inte.

I mitt förfarande så att jag är noga med att informera en köpare om vad som gäller. De kan få köpa en bild av mig även om jag av någon anledning inte har model release men i så fall informerar jag dem om att ett tillstånd måste införskaffas från modellen om användningen kräver det och att jag kan vara dem behjälplig att införskaffa tillståndet men det behövs fortfarande inget tillstånd för att sälja bilden.

Jag har sett forumsvar vid flera tillfällen som varit av typen "ja du kan alltid sälja din bild", utan vidare förklaring.

Tycker det låter bra det som du skrev.

Jag har f ö sålt bilder till annons som bildbyrån inte accepterat utan model release men annonsören, fullt informerad, utan tvekan valt att ta risken.
 
ANNONS