Annons

Fått betala fel pris på Canon 60D Japan Photo. Vad ska jag göra? Hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

Spannen

Aktiv medlem
Hej!

Någon mer som beställt och betalat Canon EOS 60D med EF-S 18-55mm IS och nu fått ett mail om att priset var felaktigt och att man måste betala en mellanskillnad eller annullera ordern? Priset som stod när jag beställde var 5630:- men dom vill nu att jag ska betala en mellanskillnad på 1360:- eller annullera ordern. Har dom rätt att göra så? Jag hade inte en tanke på att priset skulle vara ett misstag.

Tacksam för svar!
 
Hej!

Någon mer som beställt och betalat Canon EOS 60D med EF-S 18-55mm IS och nu fått ett mail om att priset var felaktigt och att man måste betala en mellanskillnad eller annullera ordern? Priset som stod när jag beställde var 5630:- men dom vill nu att jag ska betala en mellanskillnad på 1360:- eller annullera ordern. Har dom rätt att göra så? Jag hade inte en tanke på att priset skulle vara ett misstag.

Tacksam för svar!
Jo så här står det i deras köpvilkor.

ÖVRIGT
JapanPhoto Sverige AB förbehåller sig rätten att när som helst justera priserna. I händelse av prishöjning efter lagd order, kontaktar vi dig innan leverans. Du har då rätt att häva köpet. Fakta-, bild- och prisuppgifter på Japan Photos hemsida och i dess katalog, lämnas med reservation för tryckfel, leverantörers prishöjningar, angivna tekniska egenskaper samt för slutförsäljning
 
Jag är ganska så säker på att butiker har full rätt att göra så tills köpet är fullständigt genomfört. Att butiker ibland släpper igenom köpet trots felaktigt pris får ses som "good will".

Ps. Jag har en känla utav att de såkade annonsera priset utan moms. Mellanskillnaden är ganska nära 25%.
 
Jag vet inte vad som gäller i detta fallet men prisinformationslagen - "ställer krav på att vi som konsumenter ska få korrekt och tydlig prisinformation om produkter. Lagen är en så kallad ramlag som kommer att fyllas ut och förtydligas med föreskrifter och överenskommelser med branschorganisationer."
Varför inte ta och kolla med den så kallade konsumentvägledaren i din kommun? Återkom gärna och berätta vad du fick för svar!
 
Den här frågan berör inte mig personligen, men jag har nyligen stött på information på nätet om just det här. Enligt jurister på lawline.se har säljaren inte rätt att häva köp när varan är betald, så tillvida att kunden inte har gjort sig skyldig till kontraktsbrott eller "om de inte speciellt avtalat vid köpets ingående om att säljaren ska ha rätt till det" (frågan är om klausulen på Japan Photos hemsida kan räknas som det). Hur vederhäftig lawlines hemsida är, har jag ingen aning om, men de refererar till några lagparagrafer som man kan kolla upp. Informationen är publicerad 2005-12-06.

Länk: http://lawline.se/answers/283
 
Rätt

Jo så här står det i deras köpvilkor.

ÖVRIGT
JapanPhoto Sverige AB förbehåller sig rätten att när som helst justera priserna. I händelse av prishöjning efter lagd order, kontaktar vi dig innan leverans. Du har då rätt att häva köpet. Fakta-, bild- och prisuppgifter på Japan Photos hemsida och i dess katalog, lämnas med reservation för tryckfel, leverantörers prishöjningar, angivna tekniska egenskaper samt för slutförsäljning

Du måste inte fullgöra köpet till det högre priset, men kan inte heller kräva att få det levererat till det låga priset. Det är bara att acceptera och leta vidare.
 
Vet inte vad lagen säger men det låter ju orimligt att säljaren är tvungen att sälja till det priset som råkar stå i deras webbutik. Anta att någon har haft en dålig dag och i stället för knappa in det rätta priset på 12 600 SEK råkade knappa in 12.600 som datorn tolkade som 12,60 ????

Ett annat intressant fall skulle vara om TS haft möjlighet att köpa samma combo hos någon annan säljare på endagsrea för 6000:-, men nu missade den chansen pga beställningen hos Japan Photo, vad gäller då ?
 
Vet inte vad lagen säger men det låter ju orimligt att säljaren är tvungen att sälja till det priset som råkar stå i deras webbutik. Anta att någon har haft en dålig dag och i stället för knappa in det rätta priset på 12 600 SEK råkade knappa in 12.600 som datorn tolkade som 12,60 ????

Är skillnaden så stor är det ett uppenbart så kallat förklaringsmisstag.
 
Just det här togs upp i Plus häromdagen, butiken har rätt i det här fallet.
Det var väl om butiken måste sälja till priset som står när det visar sig vara fel pris när man kommer till kassan? Svaret var då att affären inte var genomför före du betalat för varan i kassan. Här är det inte lika tydligt då kunden redan betalat till det lgre priset. Dock tror jag butiken fortfarande har rätt.
 
Tveksamt, men troligen har butiken rätt. Oavsett så är det ett mycket bra pris. Billigaste på prisjakt är 8490 kr för det du köpt. Du får det för 6990 kr om jag räknat rätt. De skrev nog rejält fel. Troligen hade de satt priset efter en 600D.
 
För ett tag sedan råkade Elgiganten sälja e-620 för 2990 istället för 5990 kr innan felet uppdagades. Ingen blev ersättningsskyldig i efterhand.



/Stefan R. Nilsson
 
Att ha rätt och få rätt

Jag tror att du har rätt som beställt och betalat till ett lågt men inte orimligt lågt pris.

Chansen att få rätt är nog rätt liten - att ha rätt och få rätt är inte samma sak. Jag skulle nog ändå försöka med att ringa, vara påstridig utan att vara otrevlig, kräva att få tala med chefen och hålla fast vid att du har beställt och betalt. Obs att säljaren bara har att lyda order uppifrån det är chefen som kan se saken lite i stort. Att få och behålla en kund kan vara värt något - om du handlat där förr använd det argumentet!
 
Om informationen som jag länkade till i inlägg 5, är korrekt och fortfarande aktuell, så är väl frågan väldigt enkel att besvara. Godkände du på något vis de köpvillkor som citeras i inlägg 2? Är svaret ja, så har butiken rätt. Är svaret nej, så har du rätt.

Jag har själv köpt en kamera som var orimligt lågt prissatt på en annan webbutik. Jag ringde i och för sig först och fick bekräftat att de kommer godkänna köpet, för att slippa sådant här i efterskott.
 
ANNONS