Annons

Fått bilder stulna.

Produkter
(logga in för att koppla)

Jakelol

Aktiv medlem
Nu är det så att en privatperson har tagit 2 av mina bilder och lagt upp på sin sida (en faktasida) och nu undrar jag vad jag göra, ska jag sicka ett mail och säga att han ska ta ner bilderna eller ska jag sicka ett räkning eller ska jag först sicka mail och om inget händer sicka räkningen?

/Jakob
 
Jakelol skrev:
Nu är det så att en privatperson har tagit 2 av mina bilder och lagt upp på sin sida (en faktasida) och nu undrar jag vad jag göra, ska jag sicka ett mail och säga att han ska ta ner bilderna eller ska jag sicka ett räkning eller ska jag först sicka mail och om inget händer sicka räkningen?

/Jakob

Skicka ett mail och be honom ta ner bilderna och skicka en räkning för den användning som han har haft hittills. Om han inte tar ner bilderna skickar du en ny räkning med skadestånd för olovlig användning.

MVH/Stefan
 
Skicka ett mejl

Och be han ta bort dem....hoppas du inte har några många mp3:eek:r på din dator. Om det är en privatperson tycker jag det kan jämställas.


Mvh

Martin
 
stefohl skrev:
En av våra större bildbyråer tar 900-1600 kr för en månad på en underordnad sida. Ligger den på hemsidan ökar priset till 1900 kr.

Stefan

Så med andra ord så borde jag kunna ta 4-500kr/månad föså länge bilderna har legat uppe?
 
Det är en stor jakt på att hitta personer som har snott ens bilder. Det verkar nästan som de flesta tror att det är det enda sättet som en fotograf kan tjäna pengar på sitt arbete.

Om det är ett företag som snor en bild så kan jag myckey väl tänka mig att skicka en faktura. Företaget har på något sätt haft nytta av bilden i sin näring och har således tjänat pengar på just min bild.

Men om det är en privatperson så beror det för det mesta (99%) på okunnighet, och personen har nog inte tjänat ekonomiskt på bilden.

Skicka ett brev och be personen ta bort bilden. Något annan lösning tycker jag bara är överdriven.
 
Inga mer svar behövs då bilderna är redan nertagna?

Damn va efektivt (tog 5 min) att bara sicka en länk till BLFs hemsida och skriva en rad om att jag ville att han skulle ta ner bilderna ANNARS ;)

Tack för svaren
 
FILM) (vboivie skrev:
Det är en stor jakt på att hitta personer som har snott ens bilder. Det verkar nästan som de flesta tror att det är det enda sättet som en fotograf kan tjäna pengar på sitt arbete.

Om det är ett företag som snor en bild så kan jag myckey väl tänka mig att skicka en faktura. Företaget har på något sätt haft nytta av bilden i sin näring och har således tjänat pengar på just min bild.

Men om det är en privatperson så beror det för det mesta (99%) på okunnighet, och personen har nog inte tjänat ekonomiskt på bilden.

Skicka ett brev och be personen ta bort bilden. Något annan lösning tycker jag bara är överdriven.

Det här var ingen jakt utan vi har samma intresse tydligen och jag hade fotat en aktivitet och så snubblade jag förbi hans sida och där satt dom.
 
Jakelol skrev:
Det här var ingen jakt utan vi har samma intresse tydligen och jag hade fotat en aktivitet och så snubblade jag förbi hans sida och där satt dom.

Jo, du valde (enligt mig) rätt lösning, så jag klagar absolut inte på dig.

... men det finns andra i det här forumet som flera gånger innan ser allt i svart och vitt.
 
ANNONS