Annons

Fått prisförslag på rep. Men vad betyder det?

Produkter
(logga in för att koppla)

xplod

Aktiv medlem
Hallå

Jag har fått ett prisförslag på reparation av min D2h.. Någon här som kan tyda det lite bättre än jag?

prisforslag.jpg

/ Daniel

Allt med "PCB" i namnet är ett kretskort. De verkar vilja byta en hel del sådana, tillsammans med en del annat 'smått och gott'. Av övriga delar är det bara "Top cover unit" som jag vågar mig på en gissning vad det kan vara: kamerahusets ovandel.

Väldigt mycket av elektroniken måste bytas.

FPC = Flexible Printed Circuit ("mjukt" kretskort)
PCB = Printed Circuit Board ("hårt" kretskort)

Arbetet är alltid dyrt, närmare en tusing i timmen här (inkl. moms).

Hade jag varit som du, skulle jag funderat på en ny beg D2H i stället för denna reparation (eller kanske en D2Hs).

Ställ den gamla i bokhyllan, som ett trevligt minne och, en vacker dag, en påminnelse om inledningen på den digitala SLR-eran.

Jag betalar ca 6.000 för en "normal" service efter två år med en 5D. Sammanlagt nio punkter med bla dåligt stativgänga, kortläsare mm som tillkommer. 10.000 för en vattenskada får betecknas som ett fynd... :)

Här bland fotosidans annonser finns ett gäng D2h för 7000-7500 kr. Knappast lönt att laga? Säljer du den trasiga får du kanske också 500 (ren gissning, har ingen aning, tradera är en fördel där)

Hej.

Ja nån reparation blir det verkligen inte.. D300 är beställd sen länge.. Lägger ut en annons på den.

xplod skrev:
Hej.

Ja nån reparation blir det verkligen inte.. D300 är beställd sen länge.. Lägger ut en annons på den.
Låter förnuftigt. Sälj den som defekt på Ebay och skriv vad det är för fel.

Finns alltid någon som vill ha den, om inte annat nån som kan meka själv och vill ha reservdelar.

Förutsatt att trådskaparen skänker bort kameran ;) Tror man kan hitta en D2h för 8k+moms, som man slipper reparera. Annars kan man ju tänka att om man har möjligheten att köpa en kamera avdragsgillt, är det ju heller inte långt upp till en D300.

ANNONS
Götaplatsens Foto