Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

För alla oss köpsugna

Produkter
(logga in för att koppla)
@ Urban: Vansinnigt rolig och träffande blogg.

@ Henry:

När jag köpte min digitala kompaktkamera 2003 hade jag fotograferat i över 40 år och nästan hela den tiden med systemkameror och arbetat med digitala bilder sedan slutet av 90-talet så i någon mening var jag inte nybörjare som amatörfotograf, bara nybörjare med kompaktkamera, för en sådan hade jag aldrig haft tidigare.

Du har så rätt när du säger att övning och studier är utvecklande. Det är också den egna drivkraften att experimentera och vilja utvecklas och då ifrågasätta sitt eget fotograferande. Om det går hand i hand med bättre utrustning så blir resultatet sannolikt bättre bilder på flera plan. Det är vi överens om tycker jag.

Riktigt bra bilder med budskap, känsla och gott tekniskt utförande hamnar alltid i övre delen av resultatlistorna medan bilder utan känsla och innehåll och med mindre god teknik hamnar i nedre delen av listorna. Däremellan finns ett stort antal bilder av skiftande kvalité. Utan tvekan skulle i varje fall en del hamna högre upp med bättre utrustning hos fotografen om denne har viljan och förmågan att utnyttja den bättre utrustningen.

Även jag hoppas kunna göra bättre bilder efter att ha funderat länge och slutligen investerat i ett för mej nytt, men begagnat, objektiv. Men om så blir fallet kan jag inte veta med säkerhet, det enda jag med säkerhet vet är att det kommer att bli bilder som jag inte förut kunnat ta med min digitala systemkamera. Vidvinkliga bilder av ett slag som jag kunde ta redan med min analoga systemkamera.

Gonatt

Riktigt bra bilder med budskap, känsla och gott tekniskt utförande hamnar alltid i övre delen av resultatlistorna medan bilder utan känsla och innehåll och med mindre god teknik hamnar i nedre delen av listorna.
Riktigt så är det ju inte. Precis som med allt annat är det varierande kvlitet och referensramar på jurrys också. Jag har sett exempel på det jag påstår. Hur en bild placeras beror ju inte enbart på kvaliteten på själva bilden. Det handlar del som preferenser hos den/de som bedömmer och dels på vad den tävlar med.

Jag lägger in ett litet argument till, som stöd för att den bästa kameran är den som man har med sig.

När jag tog bilden som ligger i inlägget jag pekar på, hade jag inte ens en kamera med mig, utan det är kameran som våran granne hade med sig, en p&s, Nikon Coolpix 775, två megapixel, från 2001. Och jag tycker att den är en av de bättre porträttbilderna jag har tagit. Jag tror inte att den hade blivit bättre av att ha en mer avancerad eller dyrare kamera. Den blev som den blev, därför att det var vad jag såg på den frimärksstora skärmen. Om din webbläsare inte hoppar direkt till #17. så skrolla ner dit.

http://foto.ifokus.se/discussions/50b2571d88f472543d0444c1-kameror-som-kompletterar-varandra#17

Visst är der så att en förutsättning är att man har med sig kameran, därför köpte jag nu en V1 att lägga till mina tidigare tre hus, snacka om köpsug ;).

Sedan så ökar utrustningskraven hur längre bort från normalen som du kommer. För en 35-50mm fotande så byggs bilden upp i huvudsak av komposition, tillfälle och ljus, får man till det så kan man klara sig med ganska enkla medel och få bilder som kan konkurera med dyrare utrustning. Fotar du fåglar så ökar kravet på utrustning för att få till det där extra och samma åt makrohållet!

Det är såna här tankar som blir så fel.

Vilka tankar har du när du skall ut och fota?

Om du vill fota fåglar i flykt, vad skulle du vilja ha i handen? Om du skall fota fjärilar i trädgården? Inredningsbilder på lägenheten? Familjebilder på 80-årskalaset?

Du kanske nöjer dig med mobilen, den kan ju ta fantastiska bilder. Eller kan det vara så att du försöker välja bästa möjliga verktyg för motivet? Inte vet jag...

Jag tycker att tex Hilding Mickelsson lyckades rätt bra med sina foton, trots att han väl för det mesta använde en långsam bladare...

[bild raderad]

Senast redigerad av en moderator:
ANNONS
Götaplatsens Foto