Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

För kort skärpedjup - trots högt bländarvärde

Produkter
(logga in för att koppla)

nifo

Avslutat medlemskap
Vet inte vart jag ska placera den här frågan, ansvariga får gärna flytta på den om den hamnat fel.

Det är så att jag har en Nikon D50 med Nikons 18-70 objektiv. Inomhus så använder jag den inbyggda "popup-blixten". Problemet är när jag ska fota personer som inte står exakt bredvid varandra, varav den ena får skärpa och den andre blir suddig.

Trodde det gällde att åka till en större bländare, exempelvis F9 eller så, men jag märker att det inte blir någon större skillnad.

När jag fotar med en digital kompakt, som exempelvis Powershot-serien så är inte dessa "problem" lika påfallande. Vad gör jag för fel? Är det mängden ljus som är för liten för att alla i en bild ska bli lika skarpa, är det för klen blixt, ska jag köra annan iso än 400 osv osv?

En sådan här simpel grej håller på att göra mig smått tokig märker jag. Hur får jag skärpa i alla i en bild med den inbyggda blixten? Utomhus verkar skärpan bli mycket djupare..

Kan ju vara rena novisfrågor detta, men jag trodde att det bara var att sätta ett större bländartal för att det skulle lösas, men tji fick jag. *ler*

Behöver tips och råd. =)

Tack på förhand,
Fredrik
 
För att få ökat skärpedjup så att personer på olika avstånd blir skarpare ska du använda en mindre bländare, dvs ett större bländartal. Exempelvis ger bländare F9 ett större skärpedjup än F5.6. För att åstadkomma det kan du precis som du antyder öka på belysningen med en kraftigare blixt, eller höja ISO-talet.

Tänk också på var du fokuserar. 1/3 av skärpan hamnar framför det inställda avståndet och 2/3 bakom. Du ska alltså inte ställa in skärpan mitt emellan personerna, utan närmare den person som står främst.

Skärpedjupet har indirekt också med brännvidden att göra. Så för att få större skärpedjup kan du välja en kortare brännvidd och ställa dig närmare personerna.

Anledningen till att du upplever ett större skärpedjup med en kompaktkamera är att sensorn är mindre än i din D50.
 
Det beror på att sensorn är mindre i kompaktkameran.

Skärpedjupet är beroende av bländaren och avbildningsskalan på sensorn.
Enkelt kan man säga att ju större motivet är på sensorn ju kortare skärpedjup får du.
 
200cm skrev:
....Skärpedjupet har indirekt också med brännvidden att göra. Så för att få större skärpedjup kan du välja en kortare brännvidd och ställa dig närmare personerna....

Har inte skärpedjupet med avbildningskalan att göra? Dvs, ja du får djupare skärpedjup med kortare brännvid, förutsatt att du står kvar. Men går du fram för att kompensera den kortare brännvidden så har du också skaffat dig samma skärpedjup som med den längre brännvidden. Allt förutsatt samma bländare sensorstorlek och avbildningsstorlek då .
?
 
Okej, tack för svaren!

Men...ja, trodde inte att detta skulle bli ett så stort problem som det blivit. Trodde det bara var att köra på typ F9, dra till med inbyggda blixten och sätta mig någonstans strax efter max vidvinkel (vill slippa ballongskallar). Men så enkelt var det inte? Borde inte F9 och hyfsad normal brännvidd tillsammans med lilla inbyggda vara tillräckligt?

Fredrik
 
Det spelar ingen roll om du använder blixt eller inte. Skärpedjupen avgörs av vilken bländare du använder samt förstoringsgraden (hur långt bort motivet är, förenklat uttryckt).

Kan du visa exempel på likartade bilder med blixtbelysning respektive utomhusljus där man kan se skillnaden?
 
Gutta skrev:
Har inte skärpedjupet med avbildningskalan att göra? Dvs, ja du får djupare skärpedjup med kortare brännvid, förutsatt att du står kvar. Men går du fram för att kompensera den kortare brännvidden så har du också skaffat dig samma skärpedjup som med den längre brännvidden. Allt förutsatt samma bländare sensorstorlek och avbildningsstorlek då .
?
Aj, aj, aj... Jo du har rätt. Skyller på att klockan är mycket eller något.
 
PMD skrev:
Det spelar ingen roll om du använder blixt eller inte. Skärpedjupen avgörs av vilken bländare du använder samt förstoringsgraden (hur långt bort motivet är, förenklat uttryckt).

Kan du visa exempel på likartade bilder med blixtbelysning respektive utomhusljus där man kan se skillnaden?
Men om du använder extern blixt och slår den i taket så får du som regel en bra exponering på djupet vilket ökar skärpeintrycket jämfört med en underexponerad bild. Med den inbyggda blixten går det i princip inte få en djupgående perfekt exponering eftersom den är för svag. Det är nog därför som trådskaparen upplever problemet med kort skärpedjup mindre vid utomhusfotografering där ljuset är jämnt även på djupet av bilden.
 
Inbyggd blixt räcker ofta inte till bl 9 om du inte använder ISO 800 eller 1600 (med normalzoom som är lite ljussvag).Dessutom finns problemet med att ljuset avtar med kvadraten avavståndet. Det betyder att om du har 1m mellan kameran(med inbyggd blixt) (K) och person A men 1,4m mellan K och person B, så kommer person B bara träffas med hälften så mycket ljus som person A. D v s om A är rätt exponerad kommer B bli 1 steg underexponerad.
Extrablixt på kameran som viklas 60 grader uppåt kan avhjälpa, gärna i kombination en en omnibounce eller reflexskiva som skickar en del av ljuset rakt fram och studsar resten i ett vitt inertak. Dels för du en bättre ljusfördelning som inte avtar med avståndet lika tydligt, dels är blixten starkare vilket gör att du kan blända ner mera, och slutligen ger ett studdsat ljus snyggare bilder (bleysning) i många lägen. (man slipper sk slagskugga).
Skärpedjupet påverkas som sagt av avbildningsskalan, och vald bländare. Översätter man det till praktisk fotografering, kan man säga att mindre brännvidd ger bättre skärpedjup. Bl 13 ger mycket bättre skärpedjup än bl 4. Dessutom ger ett mindre skillnad i avstånden K till A jämfört med K till B lättare att få allt skarpt. D v s om K(kamera) till person A(A) är 1m och K till B är 2,5 meter blir det svår att få skarpt. Är K till A 1,2 meter och K till B 1,6 meter blir det mycket mindre skillnad och därmed lättare att få skarpt.
Sök gärna på ordet "hyperfokalavstånd". Det hjälper att förstå smart fokusering för bästa användning av skärpedjupet. (Det som Thomas förklarade)
 
Angående nedbländning rekomenderar jag inte bl22 pga diffraktion blir allt suddigt, bl 13 är vad jag max bländar ned till på kameror med ca 1,5x crop, och bl 16 på kameror med fullformat.
 
SixBySix skrev:
Inbyggd blixt räcker ofta inte till bl 9 om du inte använder ISO 800 eller 1600 (med normalzoom som är lite ljussvag).Dessutom finns problemet med att ljuset avtar med kvadraten avavståndet. Det betyder att om du har 1m mellan kameran(med inbyggd blixt) (K) och person A men 1,4m mellan K och person B, så kommer person B bara träffas med hälften så mycket ljus som person A. D v s om A är rätt exponerad kommer B bli 1 steg underexponerad.
Extrablixt på kameran som viklas 60 grader uppåt kan avhjälpa, gärna i kombination en en omnibounce eller reflexskiva som skickar en del av ljuset rakt fram och studsar resten i ett vitt inertak. Dels för du en bättre ljusfördelning som inte avtar med avståndet lika tydligt, dels är blixten starkare vilket gör att du kan blända ner mera, och slutligen ger ett studdsat ljus snyggare bilder (bleysning) i många lägen. (man slipper sk slagskugga).
Skärpedjupet påverkas som sagt av avbildningsskalan, och vald bländare. Översätter man det till praktisk fotografering, kan man säga att mindre brännvidd ger bättre skärpedjup. Bl 13 ger mycket bättre skärpedjup än bl 4. Dessutom ger ett mindre skillnad i avstånden K till A jämfört med K till B lättare att få allt skarpt. D v s om K(kamera) till person A(A) är 1m och K till B är 2,5 meter blir det svår att få skarpt. Är K till A 1,2 meter och K till B 1,6 meter blir det mycket mindre skillnad och därmed lättare att få skarpt.
Sök gärna på ordet "hyperfokalavstånd". Det hjälper att förstå smart fokusering för bästa användning av skärpedjupet. (Det som Thomas förklarade)
Vill bara lägga till att:
1.) Det där om att ljuset minskar på kvadraten med avståndet gäller bara punktformiga ljuskällor, m a o så behöver du inte bry dig om det när du ska fotografera då det inte "stämmer".
2.) Thomas Alhbom föreslog att han skulle ställa sig närmare personerna för att få längre/större skärpedjup. Det är både sant och falskt, i o m att skärpedjupet blir mindre ju närmare du fokuserar (en egenskap som beror på objektivet), samtidigt så är den inbyggda blixten oftast så futtig så att du måste gå närmare för att den ska "fungera" (och det beror på blixten).
 
davor skrev:
Vill bara lägga till att:
1.) Det där om att ljuset minskar på kvadraten med avståndet gäller bara punktformiga ljuskällor, m a o så behöver du inte bry dig om det när du ska fotografera då det inte "stämmer".

Blixten är i högsta grad en punktformig ljuskälla, alltså behöver man bry sig om det. Det Niclas skriver stämmer alldeles utmärkt.
 
Köp en lös blixt eller skit i blixtbilder

Tyvärr är det så att inbyggda blixtar inte duger till något annat än att tända slavblixtar eller möjligen som upplättningsblixt utomhus.
De är för små, har fel utlysningsvinkel och är illa placerade. Med en blixt som bara sitter 8-10 cm högre slipper man ifrån de flesta röda ögon. Idealet är om man kan vrida upp blixten i taket och få indirekt ljus. Men då krävs det lite effekt.
Formeln för att räkna ut om blixten "orkar" är
"Ledtalet delat med avståndet ger bländaren"
Exempel Blixten har ledtal 32, avståndet är 4 meter,
32 delat med 4 är bländare 8. Även om man inte behöver räkna varje gång så kan det vara en hjälp för att komma underfund med blixtens begränsningar.
OBS Kör man blixten i taket så måste man räkna vägen upp och ner till taket också.
 
tettimul skrev:
Blixten är i högsta grad en punktformig ljuskälla, alltså behöver man bry sig om det. Det Niclas skriver stämmer alldeles utmärkt.

Det stämmer om man är utomhus utan något i närheten och marken är mörk. I allmänhet finns det saker i omgivningen, t ex vitt tak, som reflekterar ljuset och då stämmer inte antagandet om kvadratlagen.

I praktiken spelar det dock knappast nån roll vilken exakt matematisk formel som beskriver ljusets avtagande, det viktiga är att ljuset från den inbyggda blixten avtar snabbt.

Johannes
 
Tack för alla era informativa svar. Funderar på att köpa en billig Nissin Di622 som en start. Tror väl inte den är mkt sämre än exempelvis Nikons blixtar? Finns ju billigt att få (ca 1000:) dessutom.

Någon som vet om denna funkar bra?

/Fredrik
 
Det vart inte någon som testat Nissins blixtar, och framförallt då denna? =P *Kommer* Jag märka ett större skärpedjup (utöver alla andra fördelar med extern blixt som jag nu lärt mig)?

Mvh
/Fredrik
 
Blixten förändrar inte skärpedjupet.

nifo skrev:
Det vart inte någon som testat Nissins blixtar, och framförallt då denna? =P *Kommer* Jag märka ett större skärpedjup (utöver alla andra fördelar med extern blixt som jag nu lärt mig)?

Mvh
/Fredrik

Skärpedjupet påverkas bara av bländaröppningen. Stor bländaröppning (liten siffra tex 2,8 litet skärpedjup.)
Vad blixten kan påverka är "hur långt ljuset når". Vill man lysa upp en stor yta är indirekt blixt (riktat tex mot taket) det enda som hjälper.
En sak som kan påverka skärpedjupet är var man låser automatskärpan. På bättre kameror riktar man cirkeln i sökarens mitt mot det viktiga i bilden trycker in avtryckaren till hälften innan man komponerar bilden och trycker av. Håller man bara upp kameran och trycker av hamnar fokus mitt i bilden oavsett var det är. Tar man tex en bild på två personer en bit från en vägg hamnar oftast fokus på väggen bakom.
 
ANNONS
Götaplatsens Foto