Annons

För lite megapixlar?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag håller inte med..jag har haft både Canon 20D och Nikon D70(och kör Nikon idag) och jag upplevde Canon 20D som den bättre av dom två när det gäller bildkvaliten..men det är som sagt personligt hur man upplever detta..sen är 20D är snabbare,bättre byggd,kan använda sig av batterigrepp,har spegeluppfällning,bättre af.

Utbudet av beg otik är fullt tillräckligt för båda märkena..Canon har ju sin l-serie med f4 som är riktigt bra när det gäller byggkvalite/prestandard för den som vill ha "rejäla" objektiv men som samtidigt inte vill betala en förmögenhet...nån motsvarighet till den serien finns inte hos Nikon utan man måste då gå upp i "proffsklassen" för att få motsvarande byggkvalite på objektiven.

Lite tankar från "hustomten":
http://www.kenrockwell.com/tech/20dd70.htm

Nikon har också en massa f4-objektiv för en spottstyvel för dom med inbygd motor. Gav 900kr för ett 70-210 f4 Nikkor i vintras och det är bastant byggt.
Spegeluppfällningen var den enda fördelen jag ger 20D vid en jämförelse, men den använder man inte så ofta. Ett VR-objektiv löste problemet för mig.

/Karl

Nikon har också en massa f4-objektiv för en spottstyvel för dom med inbygd motor. Gav 900kr för ett 70-210 f4 Nikkor i vintras och det är bastant byggt.
Spegeluppfällningen var den enda fördelen jag ger 20D vid en jämförelse, men den använder man inte så ofta. Ett VR-objektiv löste problemet för mig.

/Karl

En massa??? Inte av nyare modell/konstruktion i allfall...Ja 70-210 f4 är en fin glugg för dom pengarna men kan knappas jämföras med Canons 70-200 f4 när det kommer till af-hastighet,skärpa,byggkvalite mm..Canon har 17-40 f4,24-105 f4 is,70-200 f4 is,70-200 f4 utan is,300 f4 is,300 f4 utan is och 400 f5,6 för den som behöver lite mer tele...7st riktigt fina objektiv för den som vill ha lite högre byggkvalite men inte vill betala en förmögenhet eller behöver ljusstyrkan...går att hitta dessa modeller hyffsat "billiga" begagande.
Annars e det väl jämt skägg när det gäller utbudet av orginaloptik..båda systemen har sina för o nackdelar...dock tycker jag personligen att en beg 20D är mycket mer kamera för pengaran än en D70.

Om man fotar landskap eller liknaden med stativ där vr inte används så är spegeluppfällning riktigt användbart(vid längre slutartider).
Canon 20Ds bättre af,iso-prestandard och snabbhet(5fps) tycker jag är fördelar mot D70 om man är intresserad av sport,fågel,konsertfoto mm där af,snabbhet och iso-prestandard är viktiga saker.

En massa??? Inte av nyare modell/konstruktion i allfall...Ja 70-210 f4 är en fin glugg för dom pengarna men kan knappas jämföras med Canons 70-200 f4 när det kommer till af-hastighet,skärpa,byggkvalite mm..Canon har 17-40 f4,24-105 f4 is,70-200 f4 is,70-200 f4 utan is,300 f4 is,300 f4 utan is och 400 f5,6 för den som behöver lite mer tele...7st riktigt fina objektiv för den som vill ha lite högre byggkvalite men inte vill betala en förmögenhet eller behöver ljusstyrkan...går att hitta dessa modeller hyffsat "billiga" begagande.
Annars e det väl jämt skägg när det gäller utbudet av orginaloptik..båda systemen har sina för o nackdelar...dock tycker jag personligen att en beg 20D är mycket mer kamera för pengaran än en D70.

Om man fotar landskap eller liknaden med stativ där vr inte används så är spegeluppfällning riktigt användbart(vid längre slutartider).
Canon 20Ds bättre af,iso-prestandard och snabbhet(5fps) tycker jag är fördelar mot D70 om man är intresserad av sport,fågel,konsertfoto mm där af,snabbhet och iso-prestandard är viktiga saker.

Har man en Nikonkamera med inbygd autofokusmotor eller kan leva utan autofokus skall man absolut inte förkasta dom gamla gluggarna.
Autofokusen på en D70 blir lite långsam då den har en ganska slö motor.
Måste också säga att jag inte ser någon skillnad i byggkvaliteten hos dom bägge, båda är stabilt bygda.
Spegeluppfällningen har helt klart sina fördelar, men jag tror inte det är något en nybörjare kommer att sakna.
ISO-prestandan är något bättre men ungefär lika dålig på bägge. Skillnaden mellan 3 och 5fps har jag aldrig märkt av, har nu en D700 och upplever inte den snabbare än D70 eftersom D70 var tillräckligt snabb för mig.
Batterigrepp finns till D70 också, men det står inte Nikon på det.

Det finns många bra gluggar till bägge och Sigma/Tamron:s hela utbud passar på bägge.

20D är på inget sätt en dålig kamera, men jag hade valt D70. Kan man inte leva utan spegeluppfällningen så ska man välja 20D.

/Karl

Alltså? Var inte 20d helt revulutionerande mycket bättre när det gällde ISO etc jämfört med D70 när den kom.

20d är väl lika bra som D80 ungefär?

Skillnaden mellan 20d och 30d är väl ungefär bara skärmen? Skillnaden mellan 30d och 40d hade väl inte heller att göra med bildkvalitets-förbättringar?

Alltså? Var inte 20d helt revulutionerande mycket bättre när det gällde ISO etc jämfört med D70 när den kom.

20d är väl lika bra som D80 ungefär?

Skillnaden mellan 20d och 30d är väl ungefär bara skärmen? Skillnaden mellan 30d och 40d hade väl inte heller att göra med bildkvalitets-förbättringar?

Den var säkert revolutionerande när den kom, det var D70 när den kom också, det säger dock rätt lite i dagsläget.
Jämför en 20D/D70 och en D90/50D och se sedan hur revolutionerande den är när det gäller ISO och du kommer också märka att bägge är hopplöst dåliga (när det gäller ISO).

/Karl

Den var säkert revolutionerande när den kom, det var D70 när den kom också, det säger dock rätt lite i dagsläget.
Jämför en 20D/D70 och en D90/50D och se sedan hur revolutionerande den är när det gäller ISO och du kommer också märka att bägge är hopplöst dåliga (när det gäller ISO).

/Karl

Jag menade att 20d skulle varit revulutionerande jämfört med d70. Du svarade bara med ett ickesvar.

Jag är Nikonmänniska, men i valet D70/20D [för samma pengar] så hade det definitivt blivit en 20D för mig.

ANNONS
Götaplatsens Foto