Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

föra över bara jpg till iPAD?

Produkter
(logga in för att koppla)

dunderhake

Aktiv medlem
hej alla glada fotografer, ska snart foto lite personalporträtt åt jobbet och funderar om jag kan använda min iPAD på något roligt sätt(om jag hunnit få den)!

tanken var att få upp en förhandsvisning på paddan direkt från kameran(D200) via usb.

min undran är om det går att bara föra över jpg filer till paddan medans RAW filerna ligger kvar på kortet?
känns onödigt att föra över allt, vill ju slippa att det segar:)

någon som vet om några appar med den funktionen? om inte vad finns det för smidiga appar till att föra över bilder?

hej alla glada fotografer, ska snart foto lite personalporträtt åt jobbet och funderar om jag kan använda min iPAD på något roligt sätt(om jag hunnit få den)!

tanken var att få upp en förhandsvisning på paddan direkt från kameran(D200) via usb.

min undran är om det går att bara föra över jpg filer till paddan medans RAW filerna ligger kvar på kortet?
känns onödigt att föra över allt, vill ju slippa att det segar:)

någon som vet om några appar med den funktionen? om inte vad finns det för smidiga appar till att föra över bilder?
Jag kan inte svara på om det finns nån App till iPaden som gör att du kan separera bilderna. Men normalt så om du fotar både Nef o Jpeg så kommer paddan att säga Nef +Jpeg vid import men du kan inte separera dem, inte vad jag vet iallafall.
Nu fotar jag bara Raw och att dra in många Nef -bilder i paddan via Camera Connection kit tar bara några sekunder. Självklart beroende på hur många bilder man drar över.
Men glöm inte att du måste ha kamera connection kit, sen kan jag rekomendera Appen, Photogene...

jo, jag fotograferar också bara i raw men tänkte det kunde vara kul för kunden att snabbt se en bild som ser bra ut på paddan, raw ser ju ganska gråa och trista ut:)

ska kolla upp photogene när jag får paddan.
tack för svaret!

Appen "DLSR Remote" kan också vara en snygg lösning. Med den kan du styra kamerans menyer från Paddan och få upp bilden direkt. Kräver dock en dator och att Wifi är tillgängligt där du är.

jo, jag fotograferar också bara i raw men tänkte det kunde vara kul för kunden att snabbt se en bild som ser bra ut på paddan, raw ser ju ganska gråa och trista ut:)

ska kolla upp photogene när jag får paddan.
tack för svaret!
I paddan kommer Nef bilden se kanonbra ut..
iPaden visar Jpeg-bilden som finns inbakad i Nef-filen.

I paddan kommer Nef bilden se kanonbra ut..
iPaden visar Jpeg-bilden som finns inbakad i Nef-filen.

åh fan!
det är ju lysande:)
och hastigheten är rätt okej verkar det som, då borde det ju fungera bra utan jpg.

hur ser det ut med appar då, finns det några supersmidiga eller funkar det bäst att bara plugga i?

åh fan!
det är ju lysande:)
och hastigheten är rätt okej verkar det som, då borde det ju fungera bra utan jpg.

hur ser det ut med appar då, finns det några supersmidiga eller funkar det bäst att bara plugga i?
Camera connection kit och programmet till den som är gratis i Appstore. Sen är det bara att plugga in kameran och välja bilderna du vill föra över..

Har du en trådlös sändare så kan du skicka bilderna direkt från kameran/sändaren till iPaden med hjälp av programmet ShutterSnitch. Mycket smidigt och kul...

hej igen, tack för alla svar men tyvärr blir det ju inte som jag vill!

min tanke är,
jag tar en bild med kameran som är kopplad till paddan via usb.
bilden visas automatiskt i helskärmsläge, när jag tar nästa bild så visas den istället. osv.

går inte det?

hej igen, tack för alla svar men tyvärr blir det ju inte som jag vill!

min tanke är,
jag tar en bild med kameran som är kopplad till paddan via usb.
bilden visas automatiskt i helskärmsläge, när jag tar nästa bild så visas den istället. osv.

går inte det?

Nej det går inte.

Det närmaste du kommer, som också är den smidigaste lösningen, är att köra med ett EyeFi kort i kameran och fota i RAW + Jpeg. Sedan ställer man in att kortet bara skall skicka Jpegs till iPaden och RAW filerna ligger kvar på kortet.

Du behöver som nämns ovan ett program som heter "shuttersnitch" eller EyeFis egna program för att få in bilderna på iPaden. Det tar ca 5 sekunder per bild att skicka från kameran till iPaden.

Enkelt och trådlöst.

Nej det går inte.

Det närmaste du kommer, som också är den smidigaste lösningen, är att köra med ett EyeFi kort i kameran och fota i RAW + Jpeg. Sedan ställer man in att kortet bara skall skicka Jpegs till iPaden och RAW filerna ligger kvar på kortet.

Du behöver som nämns ovan ett program som heter "shuttersnitch" eller EyeFis egna program för att få in bilderna på iPaden. Det tar ca 5 sekunder per bild att skicka från kameran till iPaden.

Enkelt och trådlöst.
Precis så jag tänkt ut det men med usb kabel, eyeFi kort blir en senare investering:)

Finns det verkligen ingen app som fixar detta?

Precis så jag tänkt ut det men med usb kabel, eyeFi kort blir en senare investering:)

Finns det verkligen ingen app som fixar detta?

Nej, eftersom iPad inte har inbyggt stöd för den typen av kommunikation med externa enheter. Kan hända att det finns någon applikation som kan hjälpa dig på traven om du jailbreakar den, men det har inte jag koll på.

ANNONS
Götaplatsens Foto