stefohl
Aktiv medlem
papi skrev:
visst är det lite överraskande att det bästa dynamiska omfånget hittar man hos en APS kamera.
Vilken kamera menar du då, inte Fuji väl?
Stefan
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
papi skrev:
visst är det lite överraskande att det bästa dynamiska omfånget hittar man hos en APS kamera.
papi skrev:
* Framtida möjlighet till tilt&shift med utnyttjande av den större bildcirkeln från småbildsoptik och det mindre sensorformatet.
papi skrev:
Tänkte mig på en summering av fördelarna efter många intressanta inlägg. Några fördelar har strukits och några har tillkommit, i alla fall så som jag tycker.
* Längre skärpedjup. Speciellt värdefullt för
många vid vidvinkelfotografering, hyperfocal och macro.
* Bättre kantskärpa. Även om detta kanske i högre grad är ett optiskt problem enlig vad flera skrivit i tråden.
* Mindre ljusbortfall. Se ovan.
* Cropfaktorn. Gillas väl mest av teleanvändare.
* Billigare optik. Om man jämför motsvarande optikkombinationer där teleoptik ingår.
* Lättare och mindre utrustning.Gäller såväl
linserna som husen.
* Billigare kamerahus.
* Mer farmtidssäkert. Med tanke på hur
försälningen sett ut de senaste åren känns det
rätt säkert att APS-C kommer finnas lång tid
framöver.
* Möjlighet till bildstabilisering i kamerahuset.
* Minskat utdrag vid macrofotografering.
* Framtida möjlighet till tilt&shift med utnyttjande av den större bildcirkeln från småbildsoptik och det mindre sensorformatet.
Givetvis finns ju också fördelar med FF som tex lägre brus och bra dynamisk omfång men visst är det lite överraskande att det bästa dynamiska omfånget hittar man hos en APS kamera.
papi skrev:
* Cropfaktorn. Gillas väl mest av teleanvändare.
papi skrev:
* Längre skärpedjup. Speciellt värdefullt för
många vid vidvinkelfotografering, hyperfocal och macro.
StaffanH skrev:
Detta är väl inget unikt med APS-C som gör att man kan få tilt och shift med överdimensionerad optik (som då också står i motsats till det du skrev om billigare och lättare objektiv)? Skulle gå att göra exakt samma sak på ett småbildshus med mellanformatsobjektiv.
papi skrev:
Kanske det men jag har för mig att man med Pentax mellanformatsobjektiv i så fall tappar en del automatik. Större och tyngre blir det ju så man får väl se det som en "antigen eller" fördel.
Idén kommer från Lennart Nilsson.
StaffanH skrev:
Hur gör du när du vill ha kortare skärpedjup då?
mange78 skrev:
En bra sammanfattning, tycker jag. Dock vill jag påpeka det du skriver om kamerahusen. Dom blir billigare om vi pratar digitala hus, ja. Men från början var det både analogt och digitalt du pratade om, ex. hänvisade du till Pentax fullformatshus, vilket ju per definition innebär analoga hus. Så hur är det nu? Är det formatet som är det viktiga här, eller är det det digitala som är det viktiga?
papi skrev:
Mina 50/1.4 och 77/1.8 ger ett löjligt kort skärpedjup.
Mazy skrev:
Om man bara kollar på de olika formaten och antar att den enskilda pixelytan i resp sensor är den samma ( dvs FF sensorn kommer att ha betydligt mer Megapix än APS-C motsvarigheten) så är inte cropfactor, skärpedjup, lättare utrustning och en fördel eftersom du i FF sensorns fall kan beskära i efterhand för att efterlikna APS-C sensorn i alla de fallen.
papi skrev:
* Bättre kantskärpa. Även om detta kanske i högre grad är ett optiskt problem enlig vad flera skrivit i tråden.
StaffanH skrev:
Nu var det ju på vidvinkel som du själv lyfte fram långt skärpedjup som en fördel. 50/1.4 och 77/1.8 är definitivt inte vidvinkel på APS-C formatet.
Så frågan kvarstår, när du vill ha kortare skärpedjup på din vidvinkel hur gör du då?
papi skrev:
...men för mig är det oftast viktigare med...
StaffanH skrev:
Kantskärpan borde egentligen vara en nackdel för APS-C formatet. Generellt så är det som ger dig bättre kantskärpa med APS-C faktumet att du använder överdimensionerade objektiv (som är tyngre och dyrare än de behöver vara).
Den allra största nackdelen med APS-C är att just kantoskärpa, kromatisk abberation etc förstärks av det faktumet att APS-C sensorn är mindre och bilderna därmed måste förstoras mer för att ge samma slutstorlek som en bild från en småbildskamera.