Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fördelarna med Sony?

Produkter
(logga in för att koppla)

cocuyo

Avslutat medlemskap
Du sa att HTP inte har någon inverkan alls. Nu har ju folk snällt förklarat för dig att så inte är fallet. Om HTP fungerar enligt specifikation låter jag någon annan svara på. Men det var väl inte det du diskuterade först?

I ett nötskal, http://en.wikipedia.org/wiki/Moving_the_goalposts

Skrattretande också att du ifrågasätter Nikons AF på V1 modellen också.
Jag vet inte hur det är med Nikons sensor, men jag vet att Canons HTP är en bluff.

Den fungerade inte när vi provade med EOS 40D. Om Canon har gjort avbön för bluffen i 40D, så kan vi ta upp diskussionen, men fram till dess utgår jag ifrån att eftersom kamerorna saknar medel att utvärdera högdagrar, så finns ingen sådan funktion. Det kan låta hårdnackat, men bluffen är synad en gång, och de måste faktiskt göra avbön innan jag kan ta upp det igen. Det är inte "moving the goalposts!", utan det är att stå kvar vid det ursprungliga argumentet.

De har ljugit om funktionen, och det visar att de inte är att lita på, särskilt som de inte heller har vidgått att funktionen aldrig fanns i 40D.

Det finns ingen utförlig specifikation över HTP, bara ett påstående att det skulle ta vara på högdagrar. Men när man provar funktionen visar det sig att det enda som händer är att siffrorna för ISO ändras från 200 till 2oo. Exponeringen ändras inte.
 

Photocon

Aktiv medlem
Du har fel om HTP för det är faktiskt en av de få bildinställningar, tillsammans med brusreducering för lång exponerongstid, som faktiskt påverkar rå-filen. HTP ger en mjukare avrundning i toppen och det ser du om du jämför histogrammen i kameran eller i en råkonverterare.
Helt korrekt! Det finns även hos andra märken inställningar som "smittar" rawfilen. Sonys DRO gör det. Visserligen i ringa omfattning, men ändå. Å andra sidan gör ju DRO ett påtagligt bättre jobb än HTP med jpegfiler för de som nu vill plåta jpeg. Nikons Active D-lightning gör också bra jobb med jpegfiler.
Nu är det visserligen av ringa intresse för mig då jag enbart plåtar i raw, Ibland när jag har bråttom kör jag raw+jpeg, men använder aldrig jpegfilerna till annat än för snabbtittning.

//Lennart
 

Ingju

Aktiv medlem
Det behövs väl inget specielt system för utvärdering av högdagrar för att minska exponeringen och sedan lägga på en annan kurva för att höja låg och mellandagrar för att minska eller elemenera utbrända högdagrar. Att man kan ha åsikter om hur saker marknadsförs är ju givet, Allt är ju så enastående och oöverträffat i marknadsföringen, trots att det inte i så många fall stämmer med verkligheten, skulle allt vad marknadsförarna påstår stämma skulle väl alla fabrikat var bättre än alla, nu har alla sina prioriteringar och lösningar som passar olika användare olika bra, vissa egenskaper kan vara helt avgörande i vissa fall och i andra kan i stort sett allt passa lika bra. Det kan nog vara med fotoprylar som med mat, den som gillar allt lever mer lyckligt än den som avskyr än det ena och än det andra.
 

jeduven

Aktiv medlem
Helt korrekt! Det finns även hos andra märken inställningar som "smittar" rawfilen. Sonys DRO gör det. Visserligen i ringa omfattning, men ändå. Å andra sidan gör ju DRO ett påtagligt bättre jobb än HTP med jpegfiler för de som nu vill plåta jpeg. Nikons Active D-lightning gör också bra jobb med jpegfiler.
Nu är det visserligen av ringa intresse för mig då jag enbart plåtar i raw, Ibland när jag har bråttom kör jag raw+jpeg, men använder aldrig jpegfilerna till annat än för snabbtittning.

//Lennart
Hej Lennart!

HTP är riktigt bra att använda när man kör på iso 800 och högre. Hur DRO o.d. i andra kameror fungerar har jag inte en susning om.

Ha en trevlig midsommar!

/Leif
 

cocuyo

Avslutat medlemskap
Det behövs väl inget specielt system för utvärdering av högdagrar för att minska exponeringen och sedan lägga på en annan kurva för att höja låg och mellandagrar för att minska eller elemenera utbrända högdagrar. Att man kan ha åsikter om hur saker marknadsförs är ju givet, Allt är ju så enastående och oöverträffat i marknadsföringen, trots att det inte i så många fall stämmer med verkligheten, skulle allt vad marknadsförarna påstår stämma skulle väl alla fabrikat var bättre än alla, nu har alla sina prioriteringar och lösningar som passar olika användare olika bra, vissa egenskaper kan vara helt avgörande i vissa fall och i andra kan i stort sett allt passa lika bra. Det kan nog vara med fotoprylar som med mat, den som gillar allt lever mer lyckligt än den som avskyr än det ena och än det andra.
Jag kan definitivt hålla med i det mesta av vad du för fram, men jag kan inte förlika mig med att man vilseför kunden genom osanna påståenden om egenskaperna hos produkten. Det är någonting som jag inte vill godta ens i de fall själva produkten uppfyller högst rimliga anspråk på funktion.

För exemplet med HTP gäller att det inte vållar användaren någon skada att funktionen har brister i såväl tekniskt avseende som vad gäller dess presentation för användaren. Resultatet är att den blir oanvändbar i praktiken, genom att man inte kan förutse dess verkan, medan man vid "normal" fotografering kan ta hänsyn till ingående faktorer och välja sin egen väg för att i möjligaste mån komma fram till resultatet man vill ha. I fallet Minolta och deras bluff med AF är det däremot en helt annan sak, eftersom de kompaktkameror och allväderskameror som hade den konstruktionen inte kunde framställa skarpa bilder. Jag har också ett exempel från en annan bransch, som är än värre, där en föregivet "ergonomisk" produkt (LUXO "ergonomisk" skrivbordslampa, har egenskaper rakt motsatta mot dem som tillverkaren anger att den har.

Hos Panasonic är den så kallat "intelligenta" funktionen av samma karaktär. För mig är det irriterande, eftersom såväl reklam som bruksanvisning anger egenskaper som saknas, och när man provar funktionen och den inte finns, så lägger man en del tid på att lista ut var felet ligger. Det första man kommer att tänka på är självklart inte att tillverkaren har ljugit.

Men retfullt är det, och jag tycker inte att man ska behöva hymla om det.
 

Ingju

Aktiv medlem
Jag håller med Urban här, det är ju ett anständigt krav att inte påskina att produkterna är bättre än vad de är, här syndas det vilt i en mängd olika sammanhang och branscher. Men skulle man bojkotta alla som överdriver sina produkters förtjänster bleve inte mycket handlat. Men tråden ska ju handla om Sony, och jag håller nog med dem som tycker att Sony varit lite väl blygsamma i sin marknadsföring, de har ju bra produkter med intressanta och användbara egenskaper. I fallet HTP ska man hålla i minnet att ett stegs minskad exponering inte gör några underverk, så det bättre DR som kameror med Sonys senare sensorer har har ju en klar fördel här, men för att nyttja det helt ut krävs ju att man använder rå-format eller att kameran har HDR-funktion.
 

Bengf

Aktiv medlem
Hej Lennart!

HTP är riktigt bra att använda när man kör på iso 800 och högre. Hur DRO o.d. i andra kameror fungerar har jag inte en susning om.

Ha en trevlig midsommar!

/Leif
Nej men det kan jag berätta för dig Leif. vid Jpeg-bilder har DR0 en klar effekt, bildbevis finns om du som exempel regelbundet läser Foto, om du mot förmodan inte vill tro vad jag skriver.

Sonys DRO har numera flera val, man kan välja upp till 5 nevåer, jag vill beskriva det som upplättning av mörka och skuggiga partier av bilden, inte så lätt att få till exponeringen alla gånger, Fotos exempel var ett bild av en båt som delvis var solbebelyst och andra delar i skugga inte så ovanligt vid många motiv.

Här kunde man se hur DRO hjälpte till, och lättade upp det mörka, Det är ingen Donald Duck finess detta utan hjälper vid Jpeg-bilder som fortfarande tas av väldigt många människor.

Om nu många anser finessen som strunt så får det väl vara så då, liknande funktion implementeras annars numera i dom flesta kameramodeller varken man tycker man behöver det eller ej.
 

Bengf

Aktiv medlem
Jag håller med Urban här, det är ju ett anständigt krav att inte påskina att produkterna är bättre än vad de är, här syndas det vilt i en mängd olika sammanhang och branscher. Men skulle man bojkotta alla som överdriver sina produkters förtjänster bleve inte mycket handlat. Men tråden ska ju handla om Sony, och jag håller nog med dem som tycker att Sony varit lite väl blygsamma i sin marknadsföring, de har ju bra produkter med intressanta och användbara egenskaper. I fallet HTP ska man hålla i minnet att ett stegs minskad exponering inte gör några underverk, så det bättre DR som kameror med Sonys senare sensorer har har ju en klar fördel här, men för att nyttja det helt ut krävs ju att man använder rå-format eller att kameran har HDR-funktion.
Vad gäller Sony´s DR0 så har dom inte marknadsfört det alls i Svenska reklamsammanhang inte vad jag kan påminna mig i alla fall. Foto har därimot testat funktionen och anser den fungera bra.

40 och 50D och samtida instegs och mellanstegskameror hos Canon, där kunde Foto inte se någon effekt av den påstådda funktionen, ( man måste nog acceptera att även världsledande Canon inte alltid är klockren i sina funktioner. ) Men genombrottet kom med dom nya 60D och 7D där kunde Foto se att det fungerade tillfredsställande.

Jag nämner Foto för då kan ju den som vill själv kolla tillbaka och titta och bilda sig en egen uppfattning.

//Bengt.
 

Bengf

Aktiv medlem
Om jag minns rätt var det väl panasonic som införde EVF i systemkameran i deras G-serie?
EVF har funnits under många år, dom tidigaste långzoomarkameror hadde EVF, Panasonic och Olympus var nog först som du skriver i systemkameror. men eftersom varken Canon eller Nikon har det så anses inte EVF som särskilt rumsrent eller dugligt i en systemkamera.

Det Canon inte har anses allmänt som inte nödvändigt, men när dom får det är det muntra miner över vad duktiga Canons ingenjörer är.

Att styra blixtar utan att köpa tillbehör för det. tog några år, inga problem tyckte foto bara att köpa en sändare, men nu kan dom det både 60D och 7D en fin finess numera på dom modellerna.
 

Ingju

Aktiv medlem
Det kan så vara med många som Bengt skrev ovan, men nog finns det ganska så mycket missnöje även bland Canons användare över Canons tillkortakommanden, jag behöver bara nämna Mikael Risedal som exempel. Den trådlösa blixtstyrningen som finns på 7D är jag mycket tacksam för, det är praktiskt taget det enda jag använder den inbyggda blixten till, en klar missbedömning av Canon att det inte funnits tidigare på åtminstone XXD modellerna, XD har ju ingen inbyggd blixt så där gick det ju inte. Resonemangen i denna o liknande trådar visar på nyttan med att det finns flera ganska likvärdiga aktörer på marknaden.
 

cocuyo

Avslutat medlemskap
/.../ Den trådlösa blixtstyrningen som finns på 7D är jag mycket tacksam för, det är praktiskt taget det enda jag använder den inbyggda blixten till, en klar missbedömning av Canon att det inte funnits tidigare på åtminstone XXD modellerna, XD har ju ingen inbyggd blixt så där gick det ju inte. /.../
Nja, att kameran inte har en inbyggd blixt ska inte kunna hindra trådlös blixtstyrning. Det är två skilda saker, och den trådlösa styrningen kan byggas in också utan en inbyggd blixt.
 

Bengf

Aktiv medlem
Lugnet har lagt sig i tråden, vilket är angenämt, tänker annars på vad för starka ord ställer till det när man kommer in på jämförelser mellan modeller. även om det är en Sonytråd så behöver man ändå dra med andra märken i debatten för att få referenser.

Dom onödigt starka orden jag tänker på är av det slaget som tex avsevärt bättre, betydligt bättre osv, ord som uppfattas för starka av många, många gånger skulle det räcka med att skriva, något bättre, eller skillnader kan ses men dom är inte jättestora. ( troligtvis närmare sanningen också )

Finns så klart tillfällen där det kan vara riktigt att skriva avsevärt bättre, men generellt får man en behagligare och mera diplomatisk samtalston speciellt om man vill hugga på andra märken.

Jag friskriver mig inte själv här på något sätt utan visst har jag tagit till för starka ord titt som tätt. Väldigt ofta så stämmer det inte eller att tex bildkvaliteten är avsevärt mycket bättre på just min modell. Avsevärt är faktiskt ett riktigt starkt ord, likaså betydligt bättre eller sämre.

Pennan är vassare än svärdet men inte säkert så trovärdigt.

MVH.Bengt.
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Nja, att kameran inte har en inbyggd blixt ska inte kunna hindra trådlös blixtstyrning. Det är två skilda saker, och den trådlösa styrningen kan byggas in också utan en inbyggd blixt.
Jo, det är sant. Protokollet finns t.ex. inbyggt i Sony A850/A900 och fungerar utmärkt om man sätter en blixt på kameran att ha som Trigger,
Däremot så har inte fallet varit så hos Canon. Före 600D/60D7D så fanns ingen sådan funktion alls. Hu det är på 5Dmk2 vet jag inte, men tror det behövs tillbehör för drygt 2500 kr eller nåt för att få det att funka. Har man en nyare 6X-kamera så måste man också ha senaste generationen av blixt för att det ska funka.

Jag har fått på skallen så mycket då ja påstått att det inte finns trådlös blixtstyrnng på Canon så jag har tagit till mig det här nu. En annan sak som har påpekats är att Nkons blixtsystem är mycket bättre än Sonys.

En fördel med Sony är i alla fall att det finns där. På alla kameramodeller. Med alla blixtar.
Dessutom är det väldigt smidigt att använda. Man har blixten på kameran (förvaring). Väljer läge WL via Fn-knappen om man inte redan har ställt in det (jag har det alltid på) och sen tar bara bort blixten och fäller upp den interna, vilket enkelt görs med ett enkelt handgrepp tack vare den mycket bra snabbinfästningen av blixten så man slipper skruva osv. och sen köra på trådlöst.

Perfekt exponering varenda gån och man kan ha flera blixtar oh det blir ändå helt perfekt.

På vissa kameror finns mer avancerade inställningar om man har en F58 eller F43 som controller-blixt att man kan dela in blixterna i 3 olika ratiogrupper, varav den på kameran utgör en. Inte så knepigt det heller, men kräver lite pillande i menyerna på blixten och det tar bort tjusningen tycker jag för att det tar bort den stora fördelen med enkelheten.

Jag har inte provat Canons trådlösa styrning i praktiken, men jag har svårt att tro att det är lika smidigt som Sonys, att bara med ettt handgrepp koppla bort blixten från kameran och köra. Kanske kräver massa pillande i menyer på blixten eller nåt, eller blir inte lika säkert exponerat eller nåt, jag vet inte. Vet bara att det är helt suveränt på Sony och har hört att det finns på Canon. Nån annan kanske kan bekräfta eller dementera om det är supersmidigt på Canon också eller inte.


/Mats
 

larsborg

Aktiv medlem
Några i denna tråd, ansåg att Sony inte hade någon framtid, några divisioner går inte med vinst, försäkringar till de anställda, bla, bla, …….som har blivit av med sina jobb, visst det är tråkigt, - men samma sak har vi haft på närmare håll (Ericsson, Nokia och Saab).

Konkurrensen idag är global, det gäller att ligga i framkant, vara framgångsrik inom forskning på elektroniksidan, samt ta fram det som konsumenterna vill ha.
Sony har varit framgångsrik tidigare, inom hemelektronik, kommer utan tvekan, att fortsätta med det, - lanserade en ny typ av kamerahus, NEX, som med adapter fungerar med nära nog alla objektiv på marknaden, listigt som f-n, - vidare nu i dagarna lanseras en liten avancerad kompakt, RX100, med prestanda som absolut ingen tillverkare ännu kan matcha.
Det kallar jag ”Fördelarna med Sony”, de bryter ny mark, ändrar på tidigare invanda mönster!

Stora FF D-SLR/D-SLT går mot vägs slut i försäljning, inom 5-10 år!
Jag trodde tidigare FF skulle bli det optimala, men när nu utvecklingen går rasande fort inom de mindre sensorerna är jag klart övertygad, - mindre kameror, mindre objektiv, lägre vikt, mindre sensorer tar över marknaden!

Canon och Nikon tror jag tappar marknad, de är stora inom pro foto, men det är inte där den stora förtjänsten ligger, har aldrig gjort det heller, ren image marknadsföring bara, tron att pro foto skapar nya kunder till konsumentkamerorna är ett gammalt knep, nästan ute idag.

Sony lägger stora pengar på forskning och produktion, det trodde väl inte de som snackar skit om Sony?
:) :) :)

http://www.dpreview.com/news/2012/06/22/Sony-invests-in-stacked-CMOS-production
 

pet

Aktiv medlem
Några i denna tråd, ansåg att Sony inte hade någon framtid, några divisioner går inte med vinst, försäkringar till de anställda, bla, bla, …….som har blivit av med sina jobb, visst det är tråkigt, - men samma sak har vi haft på närmare håll (Ericsson, Nokia och Saab).

Konkurrensen idag är global, det gäller att ligga i framkant, vara framgångsrik inom forskning på elektroniksidan, samt ta fram det som konsumenterna vill ha.
Sony har varit framgångsrik tidigare, inom hemelektronik, kommer utan tvekan, att fortsätta med det, - lanserade en ny typ av kamerahus, NEX, som med adapter fungerar med nära nog alla objektiv på marknaden, listigt som f-n, - vidare nu i dagarna lanseras en liten avancerad kompakt, RX100, med prestanda som absolut ingen tillverkare ännu kan matcha.
Det kallar jag ”Fördelarna med Sony”, de bryter ny mark, ändrar på tidigare invanda mönster!

Stora FF D-SLR/D-SLT går mot vägs slut i försäljning, inom 5-10 år!
Jag trodde tidigare FF skulle bli det optimala, men när nu utvecklingen går rasande fort inom de mindre sensorerna är jag klart övertygad, - mindre kameror, mindre objektiv, lägre vikt, mindre sensorer tar över marknaden!

Canon och Nikon tror jag tappar marknad, de är stora inom pro foto, men det är inte där den stora förtjänsten ligger, har aldrig gjort det heller, ren image marknadsföring bara, tron att pro foto skapar nya kunder till konsumentkamerorna är ett gammalt knep, nästan ute idag.

Sony lägger stora pengar på forskning och produktion, det trodde väl inte de som snackar skit om Sony?
:) :) :)

http://www.dpreview.com/news/2012/06/22/Sony-invests-in-stacked-CMOS-production
Sony sett till helheten går väldigt dåligt vilket förra årets nettoförlust på 6,4 miljarder dollar är ett ganska tydligt tecken på...det är få divisioner som går med plus.

Att Sonys "sensordivision" gör en sådan här stor investering/satsning beror på att just den divisionen går väldigt bra....har inget som helst att göra med Sony som helhet eller dess kameradivision.

Man få hoppas på att Sonys omstrukturering och nya satsning/fokus på dom tre kärnområderna(digitalkameror, spel och mobiler) går väl hem och att dom lyckas vända på den negativa trenden(totalt sett för Sony) för annars kan det blir tufft för dom framöver.
 

afe

Aktiv medlem
Canon har haft möjlighet till trådlös blixtstyrning med en blixt som masterenhet sedan EOS 3 som kom 1997, så det är inte helt nytt för Canon ;) Däremot är det som du skriver först med nya kameror det går att använda den inbyggda blixten för styrningen.

Trådlös blixt är mycket trevligt, och det är ett otyg att den inbyggda blixten i NEX-7 inte kan användas för det. På det lilla kamerahuset är det inte så kul att sätta en stor klumpig blixt.
 

larsborg

Aktiv medlem
Att Sonys "sensordivision" gör en sådan här stor investering/satsning beror på att just den divisionen går väldigt bra....har inget som helst att göra med Sony som helhet eller dess kameradivision.
Du har helt rätt!
Men jag har heller inte påstått något annat!
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Sony sett till helheten går väldigt dåligt vilket förra årets nettoförlust på 6,4 miljarder dollar är ett ganska tydligt tecken på...det är få divisioner som går med plus.

Att Sonys "sensordivision" gör en sådan här stor investering/satsning beror på att just den divisionen går väldigt bra....har inget som helst att göra med Sony som helhet eller dess kameradivision.

Man få hoppas på att Sonys omstrukturering och nya satsning/fokus på dom tre kärnområderna(digitalkameror, spel och mobiler) går väl hem och att dom lyckas vända på den negativa trenden(totalt sett för Sony) för annars kan det blir tufft för dom framöver.
Det där får Sony sköta internt, vilket jag tror att de lyckas med alldeles utmärkt. Stor del av det dåliga resultatet har att göra med saker utanför deras egen kontroll och att de drabbats väldigt hårt av flera hemska naturkatastrofer som inte bara påverkar företagen, utan även befolkningen i Japan och andra ställen i Asien. Sony i synnerhet blev dock extra drabbat både av tsunamin i Japan och översvämningarna i Thailand.

En nyckelpunkt i Sonys omstrukturering är "One Sony", att det ska bli mindre fokusering på de olika divisionerna som självständiga enheter. Visst ska digital imaging vara aktiva utåt mot externa kunder med sensorutveckling, men om det går bra med Sonys kameraförsäljning så gynnar det Sony dubbelt, både från rena intäkter, men också större andel Sony-sensorer i kameror totalt sett. Det är ju knappast troligt att Sony skulle använda sensorer från någon annan i sina kameror.

Just bredden inom elektronik är en fördel hos Sony om de kan dra nytta av att det finns inom det egna företaget. Mobiltelefondelen kan mycket väl bidra med funktioner i kamerorna framöver. Likaså teknikutvecklingen inom minneskort mm med XQD-tekniken mm,

Jag tror likt Lars att marknaden minskar för stora kameror. Pressfoto kommer inte att se ut som idag, tryckta tidningar kommer inte att finnas om några år, anställda pressfotografer inte heller på samma sätt, utan det blir digitala medier och fler fristående aktörer som levererar innehåll och mindre enklare kameror kommer att kunna klara det som stora systemkameror gör idag.

Men där är vi inte än. Långtifrån. Det kommer att finnas behov av avancerade systemkameror ett par generationer till, så det är inte dags än att lägga ner detta.

Dessutom så tror jag att Sony löper linan ut och fullföljer sin satsning, Min gissning är att de har fått 10 år på sig att komma upp till minst plats nummer två, vilket är Sonys uttalade mål inom alla segment där de verkar. Det infaller inte förrän om 4 år och det kan nog gå vägen.

Jag är inte ett enda dugg orolig för att Sony skulle lägga ner såsom olycksfåglarna här kraxar. Finns mycket som talar för att de kan lyckas stort inom kameraförsäljning. Bäst kameror har de redan, men är inte riktigt klara än. Så småningom lyckas de nog få till det marknadsmässigt också.

Oavsett om de skulle lyckas med det eller inte så är det l'ngre fram och med en ny FF-kamera i höst med samma grundteknik som A77, fast vidareutvecklad till något extraordinärt, samt en fantastisk ny bildensor och lite annat som pekskärm, 4G osv. så blir jag toknöjd. Om sen inte resten av världen fattar det och kameran måste reas ut till vrakpris och att det inte finns väntetider eller så och jag blir ensam om att ha den kameran gör mig ingenting. Bara ag får min A99 är jag nöjd! :)

Fast som sagt, jag tror inte att framtiden är svart för Sony, snarare tvärtom, men inte så viktigt egentligen. Det som är viktigt för Sony behöver inte nödvändigtvis vara det som är viktigt för mig som kund. Jag har heller inga aktier i Sony eller nån annan koppling till företaget.


/Mats
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Canon har haft möjlighet till trådlös blixtstyrning med en blixt som masterenhet sedan EOS 3 som kom 1997, så det är inte helt nytt för Canon ;) Däremot är det som du skriver först med nya kameror det går att använda den inbyggda blixten för styrningen.

Trådlös blixt är mycket trevligt, och det är ett otyg att den inbyggda blixten i NEX-7 inte kan användas för det. På det lilla kamerahuset är det inte så kul att sätta en stor klumpig blixt.
HVL-F20AM är inte så stor och klumpig och när man fäller upp den kommer den högt över objektivet, så den skulle även funka fint som fyllnadsblixt på kameran på en NEX-7.

http://www.dyxum.com/dforum/sony-hvlf20am-bought-heres-a-report_topic49630.html

Inte så fasligt dyr heller
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=447682


/Mats
 
ANNONS