Annons

Fördelarna med Sony?

Produkter
(logga in för att koppla)

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Som redan sagts har inte Canon stoppat in någon elektronisk stabilisering i sina stillbildskameror. Det gjorde Sony däremot redan förra året i SLT-A65 / A77 i videofilmsläget. Dessa har alltså två olika stabiliseringssystem.

PS Ni får ursäkta ifall någon redan har skrivit detta, pga att jag har varit ganska risig en längre tid orkar jag f.n. bara läsa lite stickprov här och var i trådarna.
.
Japp, redan avhandlat.
Att A6t/A77 inte använde SSS dök upp som en överraskning för de flesta, inkl mig, i samband med att det klagades på att bilden croppas till 1,8x vid filmning med dessa kameror. Anledningen tycks vara att det blir för varmt med rörlig sensor vid filmning som är ett problem på A55 m,fl.


/Mats
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Så är det med den nuvarande sensorskift-stabiliseringen i Sony Alpha-kamerorna. Det är dock inte alls tekniskt omöjligt att göra en kompatibel version som inte blir för varm vid videofilmning. SSS / SSI / SS är förbättrade och avsevärt robustare versioner av Minoltas AS-system från KM D7D, som ju var det allra första av detta slag. Det är designat för stillbildstagning och därför verksamt enbart under den korta tid som slutaren är öppen, och då uppstår naturligtvis inga värmeproblem.

Det finns inga naturlagar som förhindrar att det framöver kan komma sensorskift-system som klarar längre videofilmning (liksom att det inte finns några tekniska hinder för att det kan komma en NEX-kamera med sensorskift-stabilisering när som helst). I det nuvarande systemet använder man t.ex. friktion som ett "filter-element". Har förstås ingen som helst betydelse vid stillbildsfotografering när slutartiderna vid frihandstagningar är kanske från 1/8 sekund och kortare. Vid längre exponeringstider handlar det ju normalt om att kameran har stöd som stativ e.d., och då bör man ju ändå stänga av AS-systemet (pga att det finns en viss risk för att det ska bli självsvängningar). Att ersätta "friktions-filtret" med någon elektronisk dämpning borde eliminera det mesta av uppvärmningsproblemet.

Man kan nog tänka sig att det ligger mera i Sony ambitioner att snarare utveckla ett bra digitalt stabiliseringssystem som fungerar såväl för deras SLT- som NEX-kameror, än ett nytt elektromekaniskt. Vi får väl se.

Minolta-gubbsen hade säkert på den tiden inga som helst tankar på att AS-systemet skulle klara av även videofilming. Video i systemkameror var ju okänt då - man hade säkert fullt upp med att ta fram det första systemet överhuvudtaget (inte det första antiskak-systemet, det kom ju som bekant Canon ut med), men det första som fungrade på ALLA objektiv, inte bara på speciella versioner. Och inte minst, att det skulle fungera även i den skoningslösa fotografiska verkligheten!
.
 

Björn_

Aktiv medlem
Som en liten reflektion över stabilisering vid filmning då tycker jag sss fungerar rätt dåligt (har ju en a55). Jag hade en panasonic videokameramför ett par år sedan (toppmodell förvisso) med elektronisk stabilisering som fungerade sjukt mycket bättre. Är man stabil på handen och kör vidvinkel så funkar det, men det räcker med 50 mm och handhållet så blir det rejält skakigt med sss. Skulle tro att elektronisk stabilisering är rätt väg att gå
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Som en liten reflektion över stabilisering vid filmning då tycker jag sss fungerar rätt dåligt (har ju en a55). Jag hade en panasonic videokameramför ett par år sedan (toppmodell förvisso) med elektronisk stabilisering som fungerade sjukt mycket bättre. Är man stabil på handen och kör vidvinkel så funkar det, men det räcker med 50 mm och handhållet så blir det rejält skakigt med sss. Skulle tro att elektronisk stabilisering är rätt väg att gå
Jag har en A580. Den använder väl också SSS vid filmning (?).
Ska inte påstå att jag filmat sådär jättemycket med kamera och iofs ofta använt stativ då, men det jag sett av det handhållet är inte alls som du säger. Tycker SSS gör ett mycket bra jobb.

Borde väl inte vara nån skillnad mellan A55 och A580 i det avseendet, mer än att A580 är lite nyare och de kanske har förbättrat nån detalj.

Jag hade också en Panasonic videokamera som var en toppmodell. Den pajade, vilket verkade vara ett enkelt laddningsfel. Lämnade in den på service, slarvade bort kvittot och fick aldrig tillbaka den :-(

/Mats
 

Björn_

Aktiv medlem
Aj då :(

Jag tycker i alla fall att den elektroniska stabiliseringen är sjukt mycket bättre. Inget vetenskapligt test eller så, men jag har en del videometerial att jämföra med. Den elektroniska stabiliseringen på panasonic "syns" förvisso i slutmeterialet, men vad gör det, det blir ju i alla fall bättre. Jag har nog samma system i en kompakt från panasonic, så jag skulle kanske kunna göra ett test, men kompakten lider av dålig framerate, så det blir inte rättvist i alla fall. Min känsla är i alla fall att det är enorm skillnad. Sss funkar kanske bra på stillbild, men video... Not so much... :)
 

winkelhock

Ny medlem
Bästa fördelen med Sony

Den bästa fördelen med med Sony och den orsak som gjorde att jag valde det
märket är att dom flesta särbehandlar som mindre vetande eller dum när man kommer
med det märket men man bara ignorerar dom och sedan när man typ lagt ut bilder tex
från en motortävling där det funnits många fotografer då får man höra alla ursäkter
till varför just deras bilder inte är lika bra som mina, det är då man njuter av att
bära runt på en Sony

(som man ju inte kan ha som kamera enligt dom flesta så kallade fotografer jag träffat)
 
ANNONS