Annons

Förföriska färger i Photoshop?

Produkter
(logga in för att koppla)
Vet inte riktigt vad du menar med standardvärden. Jag har Adobe RGB som arbetsfärgrymd när jag jobbar i photoshop. Bilder som ska ses på webben konverteras till sRGB.

Under Redigera - Färginställningar (Skift+Ctrl+K) ställer du in vilken arbetsfärgrymd du vill ha.

För att konvertera till sRGB: Bild - Läge - Konvertera till profil. Välj sRGB IEC61966-2.1 som Målfärgrymd.

Bilagor

• namnlös400.jpg
    namnlös400.jpg
    86.7 KB · Visningar: 1,163
Jag kan ju tillägga att jag har kameran inställd på Adobe RGB. Sedan jobbar jag med bilden i photoshop i samma färgrymd och konverterar endast till sRGB då bilden ska visas på skärm.

Har man kameran inställd på sRGB ska man jobba i den färgrymden hela tiden.

Jag fotar också i RGB. Jag nollställde nu alla settings i photoshop och då blev mina inställningar följande:

Bilagor

• bild-1.gif
    bild-1.gif
    45.1 KB · Visningar: 1,036
du plåtar alltid i rgb, frågan är vilken.

sRGB (som du har inställd nu) är en mindre färgrymd än adobeRGB. Om kameran är inställd på sRGB, så kan du låta inställlningarna vara så. Om du däremot väljer att plåta i adobeRGB så ändrar du rgb till adobeRGB i photoshopinställningen.

AdobeRGB är generellt sett en bättre färgrymd än sRGB, men om du använder den bör du konvertera till sRGB innan du lägger ut bilder på webben.

Linis skrev:
Jag fotar också i RGB. Jag nollställde nu alla settings i photoshop och då blev mina inställningar följande:

Det är default-inställningarna för engelsk PS som jag också har. Men det finns ju motsvarande val med "Europe..." framför, t ex "Europe General Purpose 2". Ska vi i Sverige välja dessa? Vad är default i svensk PS? Om jag vill använda exvis Prophoto RGB istället, behöver jag ändra nåt mer än färgrymden? Kan någon förklara?

/Per

Jag har en Canon 5D och inställningar i kameran under färgrymd står på "RGB".

Om jag förstått det rätt så ska jag ha dessa inställningar när jag redigerar i photoshop?

Bilagor

• ps.gif
    ps.gif
    36.8 KB · Visningar: 904
Skillnaden är framför allt att det är andra cmykvarianter. så om du inte cmykar bilder för tryck så spelar det nog ingen större roll. Och cmykar du för tryck ska du ju ändå helst välja tryckarens cmykprofil framför tex Fogra.

och när jag ska lägga bilderna på webben enligt Christels mall så ska jag ha dessa inställningar?

Bilagor

• webb.gif
    webb.gif
    35.5 KB · Visningar: 902
Linis skrev:
Jag har en Canon 5D och inställningar i kameran under färgrymd står på "RGB".

Om jag förstått det rätt så ska jag ha dessa inställningar när jag redigerar i photoshop?

Är kameran inställd på AdobeRGB så ska du ha det så. Är den inställd på sRGB så ska du välja det, eller kanske hellre byta till AdobeRGB. Vet inte hur de benämns i just en 5D, men det vet säkert ngn annan.

Linis skrev:
och när jag ska lägga bilderna på webben enligt Christels mall så ska jag ha dessa inställningar? [internet-sRGB]

Nja, om du byter inställningar hela tiden kommer bilderna konverteras mellan de olika RGB-profilerna varje gång du öppnar filerna. Låt det hellre vara på adobeRGB hela tiden och sen när du är klar med bilden (om den ska visas på skärm/webben) så konverterar du bilden till sRGB.

(detta förutsatt att du ställt in kameran på adobeRGB, plåtar du i sRGB så låt det vara det hela vägen)

tiq skrev:
Skillnaden är framför allt att det är andra cmykvarianter. så om du inte cmykar bilder för tryck så spelar det nog ingen större roll. Och cmykar du för tryck ska du ju ändå helst välja tryckarens cmykprofil framför tex Fogra.

Menar du att "cmyk" och "grey" ska stå på "off" under color management policies?

tiq skrev:
Nja, om du byter inställningar hela tiden kommer bilderna konverteras mellan de olika RGB-profilerna varje gång du öppnar filerna. Låt det hellre vara på adobeRGB hela tiden och sen när du är klar med bilden (om den ska visas på skärm/webben) så konverterar du bilden till sRGB.

(detta förutsatt att du ställt in kameran på adobeRGB, plåtar du i sRGB så låt det vara det hela vägen)

Om jag nu efter all förvirring förstått det rätt så ska jag efter ha redigerat klart mina bilder, stänga bilderna, öppna "color settings" ändra till Srgb under workingspace. Vidare öppna de bilderna som ska sparas på webb.
Korrekt?

Linis skrev:
Om jag nu efter all förvirring förstått det rätt så ska jag efter ha redigerat klart mina bilder, stänga bilderna, öppna "color settings" ändra till Srgb under workingspace. Vidare öppna de bilderna som ska sparas på webb.
Korrekt?

nej, helt fel.

Om du har kameran inställd på AdobeRGB, så ska du ha Photoshops arbetsrymd inställd på AdobeRGB, och sen när du är klar med bilden väljer du "konvertera till profil" och där väljer du sRGB och sen spara för webb.

Om du plåtar i sRGB så har du det inställt i Photoshop oxå, och då behöver du inte konvertera till sRGB i slutet.

AdobeRGB är ansett som en bättre profil än sRGB och är att föredra mot sRGB, men om du ändå har plåtat i sRGB så bör du fortsätta med den profilen. Många enklare labb använder ju oxå sRGB i sina printsystem.

Vad cmyk och grey är inställt på spelar egentligen ingen roll så länge du inte använder cmykläget eller sparar bilderna i gråskala. Men de behöver inte vara off.

Men, jag måste vara lite snurrig i knoppen för jag fattar fortfarande inte, enligt Christels beskrivning ska man, citerar:

Ett enkelt knep att få med färgerna när man gör webbilder är att ställa in i Photoshop att den ska konvertera till färgprofilen när du öppnar bilden. (menar hon inte att man först ska ställa om sRGB innan man öppnar bilden) Dvs. att du "bakar in" färgprofilen i bilden.
Det gör du genom att klicka shift + ctrl (command om du har mac) + K. Då kommer du till färginställningar (color settings).
Under Arbetsfärgrymder (working spaces) ser du först till att det står sRGB.

Under Färghanteringsprincip (color management policies) ändrar du RGB till Konvertera till aktuell RGB (det blir alltså sRGB).
Nästa gång du öppnar upp bilden kommer den nu att konverteras till aktuell RGB och den färgprofil som hängde med tidigare, kommer nu bakas in i bilden istället.
Detta kommer att göra att bilden upplevs ha samma färger även i webläsaren.
----

Som vanligt så finns det fler sätt att göra en och samma sak i photoshop. Christels metod tycker jag verkar lite tveksam. Själv jobbar jag ofta med bilder som ska tryckas och vill inte gärna att de råkar konverteras till sRGB i onödan bara för att jag glömt byta inställningar.

Jag tycker det är mycket smidigare att konvertera till sRGB när en bild väl ska sparas till webben.

Gör man ett macro av det går det ju med ett knapptryck.

tiq skrev:
Som vanligt så finns det fler sätt att göra en och samma sak i photoshop. Christels metod tycker jag verkar lite tveksam. Själv jobbar jag ofta med bilder som ska tryckas och vill inte gärna att de råkar konverteras till sRGB i onödan bara för att jag glömt byta inställningar.

Jag tycker det är mycket smidigare att konvertera till sRGB när en bild väl ska sparas till webben.

Gör man ett macro av det går det ju med ett knapptryck.

Jag håller med Jonatan, Cristels metod är inte den bästa, ha alltid Adobe RGB inställt i färginställningar och använd Konvertera till profil för att göra om till sRGB. Ger det bästa resultatet, samma gäller om man vill göra om en bild till CMYK. Konvertera till profil ger bättre resultat än att bara slå om färgläget under "Bild - Läge"

Ett tips för att få maximal kvalitet om man vill ändra från sRGB till Adobe RGB är att först slå om till LAB och sedan använda Konvertera till profil och välja Adobe RGB.

Jag har kameran inställd på färgrymd; Adobe RGB när jag fotograferar.

En liten fråga till, jag undrar varför jag får upp en ruta när jag editerar bilder från lightroom till photoshop som säger följande?

"The document "xxx" has an embedded color profile that does not match the current RGB working space."

Embedded; Prophoto RGB
Working; Adobe RBG (1998)

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto