Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Förhållande mellan, brännvidd, avstånd och objektets storlek

Produkter
(logga in för att koppla)

AndersGus

Medlem
Hej
Jag undrar om det finns någon formel för att beräkna maximal, resp minimal fotoarea vid ett givet avstånd. Dvs hur stort objekt kan jag få plats med på bilden vid en brännvidd på 35 och hur stort objekt visas vid 105 mm brännvidd.

Om detta inte går att få fram så skulle jag vara mkt tacksam om man kunde få reda på hur stor vinkel kameran fotograferar med vid olika brännvidd. Vad innebär i praktiken 50 mm objektiv?
Är linsen runt, eller rektangulär? Om den är rund, bör man kunna betrakta fotoytan som en rektangel inom en cikel och ser man då på det i 3D, blir det en kon.
Vid tele blir då cirkeln som vanlig, medan vidvinkel blir en ellips, där bredden är större än höjden.
Är jag helt ute och cyklar med denna teori?

Anledningen till denna fråga är att jag ska montera en kamera helt fast, där jag ska kunna fotografera olika stora objekt på ett fast avstånd från kameran. Jag vill kunna beräkna maximal/minimal storlek på objektet som kan fotograferas och ändå fylla ut hela bilden.

/Anders

den här sidan finns det möjlighet att räkna ut vilken brännvidd som krävs för att ett motiv av given storlek skall fylla ut långsidan på en 35mm-filmruta. Kanske kan vara till hjälp. Det står dock inte hur beräkningen är gjord. (det finns i och för sig en länk till källkoden för beräkningen: här)

ANNONS
Götaplatsens Foto