Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

förlorar kraft ...?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ola Rockberg

Aktiv medlem
Förlorar man "kraft" om man väljer en längre nätverkskabel eller spelar det ingen roll?

Jag tänker flytta datorn och behöver gå från 5 till 25 meter.

Tack för hjälpen Axel!

Du kanske också vet om det är skillad på trådlöst alternativt trådbundet ... och nu pratar jag mycket generellt.

Jag har nämligen möjligheten att använda mig av trådlöst också för jag har båda delarna.

Min personliga erfarenhet är att kabel alltid är att föredra. Har du redan kabel ser jag ingen som helst anledning att köra trådlöst.
Kan ju iof bero på att jag brukar installera datanät på dagarna...
En normal datakabel kan vara upp till 90m utan att det märks några problem.

Jag hade på känn att kabel skulle vara att föredra .. utan att egentligen veta.

Då siktar jag in mig på kabeln ... tack för hjälpen!

Hej,

jag använder mig både av kabel och trådlöst. Trådlöst använder jag bara till min laptop när jag är någon annanstans hemma än vid mitt skrivbord. Jag föredra kabel då det är mycket snabbare (100Mbit vs. 54Mbit).

Ola Rockberg skrev:
Tack för hjälpen Axel!

Du kanske också vet om det är skillad på trådlöst alternativt trådbundet ... och nu pratar jag mycket generellt.

Jag har nämligen möjligheten att använda mig av trådlöst också för jag har båda delarna.

Bortsett att det ena alternativet är trådlöst :) så är det stora skillnader på överföringshastigheten. Om du skall föra över några större filer så tar det väldigt långt tid med trådlöst.
TRO EJ på paketen som säger 54 mbps, det är ren lögn. 54 mbps är ju 6,75 mb/sek. Men i verkligen får du maximalt 1,5-2 mb/sek (förutsatt att du har nån typ av kryptering, det går pyttelite snabbare annars), som tyvärr inte räcker för att streama DVD material ens :(

Hur är det med strålningen från trådlöst..? Har försökt att hitta tester men inte hittat några.

Strålar nätverk på samma sätt som DECT-telefoner med maximal stryka hela tiden eller drar den ner på effekten efter behov?

Om jag är uppkopplad med tråd på dator nummer ett och dator nummer två är uppkopplad trådlöst kan jag anta att dator nummer två stjäl mindre kraft av internetuppkopplingnen än om den skulle var uppkopplad på tråd ... är det ett logiskt resonemang?

Ronnie Sidwall skrev:
Hur är det med strålningen från trådlöst..? Har försökt att hitta tester men inte hittat några.

Strålar nätverk på samma sätt som DECT-telefoner med maximal stryka hela tiden eller drar den ner på effekten efter behov?

Jag har läst en artikel om strålningen från trådlösa routrar, jag vill minnas det var på www.idg.se

De skrev att ett års exponering till trådlöst nätverk motsvarade ungefär 20 minuters samtal i en mobiltelefon (med mobiltelefonen tryckt mot örat). Personligen skulle jag inte oroa mig över det, men jag påstår inte att det är ofarligt.

ANNONS
Götaplatsens Foto