Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Förminska bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

ISBjörnen

Aktiv medlem
Tja.

jag har tagitca 300 bilder på en bilträff och tänkte lägga upp några på internet. problemet är att orginal så är dem ca 1,5mb.

Hur gör man för att förminska dem? tidigare har jag ändrat storleken i photoshop cs men då har det endast varit några stycken.

Finne de något enkelt sätt lr måste man ta en i taget?

Mvh

Mattias Kristensen

ISBjörnen skrev:
Tja.

jag har tagitca 300 bilder på en bilträff och tänkte lägga upp några på internet. problemet är att orginal så är dem ca 1,5mb.

Hur gör man för att förminska dem? tidigare har jag ändrat storleken i photoshop cs men då har det endast varit några stycken.

Finne de något enkelt sätt lr måste man ta en i taget?

Mvh

Mattias Kristensen

Denna länk kanske kan hjälpa dig.

photoshop cs2

file / automate / web photo gallery

där akn du ställa in storlek på bilder och tumnaglar och ja även få ett bra sätt att publicera dom om så önskas..

Jag provade joelslänk o har nu kommit på hur man kan göra. jag fick de dock inte till att funka inatt men tack ändå.

Tyvärr magnus så har jag inte cs2. har hört att den funktionen ska va bra.

Tack,

ISBjörnen skrev:
Jag provade joelslänk o har nu kommit på hur man kan göra. jag fick de dock inte till att funka inatt men tack ändå.

Tyvärr magnus så har jag inte cs2. har hört att den funktionen ska va bra.

Tack,

Det ska fungera i cs oxå!

Du skrev att du inte har CS2, även i äldre versioner av Photoshop är det mycket enkelt att skapa macron.

Jag har skapat macron som förminskar bilden och skaper en kopia på 1024, 800 och 300 samt angett komprimeringsgrad. I macrot har jag också talat om att den ska spara varje kopia i en särskild mapp (för uppladdning till min sajt).

När du väl skapat macrot kan du köra det på alla bilder i en mapp. Arkiv > Automatisera > Gruppera

Har skapat massor av macron för olika vanligt förekommande knapptryckningar.

Macro är ruskigt bra om man har mycket att göra men lite tid =D ...Orkar man inte göra macron kan man säkert ladda ner massa färdiga mcron.

ISBjörnen skrev:
satt 20 minuter o fundera på vad jag skulle söka på. sen skappade jag en ny tråd.

Jag hade provat med "förminska bilder"...

Obs, jag menade inte att vara dryg, vilket jag inser att jag kanske var. Dels ville jag tipsa om att det finns många bra artiklar att läsa igenom när man har tid, dels är det många som glömmer bort att sökfunktionen finns.

ANNONS
Götaplatsens Foto