** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Försäkring av kameran?

Produkter
(logga in för att koppla)

marturt

Medlem
Jag har köpt en 10D och ett gäng tillbehör och funderar nu på att försäkra mina fotoprylar. Någon som har tips angående detta?
 
Eftersom att du kallar dig amatörfotograf och det inte verkar handla om en utrustning för 200.000 skulle jag rekommendera att du börjar med att kolla vilka möjligheter du har genom hemförsäkringen (om du nu har en sådan, annars kan det kanske vara värt att skaffa). Grundskyddet för kameror brukar vara väldigt begränsat men man brukar kunna ordna särskilda tilläggsförsäkringar, special, allrisk, etc som är mer eller mindre bra beroende på bolag mm.

Såg också att du är frilansjournalist. Eventuellt kan det vara värt att kolla hur aktuellt försäkringsbolag ställer sig till eventuell skada under uppdrag (dvs i tjänsten/arbetet, inte privat) ifall kameran nu brukar vara med då. En del bolag täcker nämligen inte sådana skador genom den privata hemförsäkringen.

Du kan hitta relativt mycket info på respektive bolags hemsida.
 
ANNONS