Annons

Försäkring

Produkter
(logga in för att koppla)

Nouna

Aktiv medlem
Ok, detta hamnar nog inte i rätt forum, men jag visste inte vilket som skuklle passa bäst.

Jag har en Canon 300D och enligt mina föräldrar täcker vår hemförsäkring den så länge jag bor med dem. Min kompis tycker jag borde fixa en drulleförsäkring också. Själv undrar jag mest hur kameran skall försäkras under resor. Jag skall till USA nästa år och i allmänhet vill jag kunna ta med kameran utan att tänka "tänk om jag blir bestulen".

Några tips på åförsäkringar? Kan inget om sådant.

/Nouna
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
1 Det ingår i hemförsäkringens drulleförsäkring.

2 maxbeloppet är vanligtvis satt till 30' men det gäller oftast allt.
Kamera, kläder, väskor ....
Alltså räcker inte ersättningsnivån till.

3 Att köpa en sakförsäkring brukar kosta ca 1/7-1/10 av kamerans nypris/år, dyrt.

4 Agfa Gaevert har en bra specailförsäkring men den är dyr.

5 Det finns ett bolag som har bra villkor, men jag har glömt vilket. Kan det ha varit Trygg-Hansa?

6 Ring runt och kolla med bolagen och fråga rakt på sak så att du inte får några slingrande svar. När du tecknar försäkringen så kräv vad de har lovat skriftligen.
 

Guero

Aktiv medlem
Jag har haft lite funderingar kring detta själv och inte hittat någon bra/hyfsat billig lösning. I USA, där jag har bott länge, är detta enkelt och billigt att lägga till hemförsäkringen. Man kopierar helt enkelt kvitton/värderingar på det man vill ha försäkrat och sen är det klart.

Jag hade tidigare länsförsäkringar men bytte i¨år till Salus Ansvar. Det är sant att drulleförsäkring gäller men om jag kommer ihåg rätt var beloppet för kamera grejor begränsat till typ 10 000. Och det gäller flera/dom flesta bolag. Om något händer hemma i huset/lägenheten kan det vara annorlunda men när man är ute och reser var det definitivt begränsat (typ hotellrum etc). Man kan teckna separat försäkring med TH men det kostade några tusen per år (hade tänkt försäkra för typ 75000). Med TH måste man dock ha varit försäkrad hos dem i minst ett år för att ens få teckna försärkingen. Jag påpekade att jag faktiskt har jobbat länge inom SEB och har ett jobb som få har men det spelade ingen roll. F**ck off sa jag då och tackade för mig.

Just nu tror jag att jag är täckt till 20 000 eller kanske 30 000 men det får räcka. Jag tar med mig lite mindre grejor nu på resorna än tidigare pga. digitalt så det ordnar sig nog ändå. Jag har rest runt hela världen på enormt många semestrar under dom senaste åren och haft turen att inte ha några problem (förutom nån mindre incident som inte hade med försäkringsbolaget att göra)

Jag tyckte ínte att det fanns någon speciellt bra lösning så det begränsade beloppet får räcka så länge för mig. Brinner lägenheten ned så är allt täckt och det är ju bra....

När jag letade en bra försäkring så komplicerades detta av att jag också har et par cyklar som inte är helt gratis och dom är heller inte lätta att försäkra trots att dom aldrig lämnas och alltid står inne. Men det är en annan historia.

H
 

sjost

Aktiv medlem
Nouna skrev:
Ok, detta hamnar nog inte i rätt forum, men jag visste inte vilket som skuklle passa bäst.

Jag har en Canon 300D och enligt mina föräldrar täcker vår hemförsäkring den så länge jag bor med dem. Min kompis tycker jag borde fixa en drulleförsäkring också. Själv undrar jag mest hur kameran skall försäkras under resor. Jag skall till USA nästa år och i allmänhet vill jag kunna ta med kameran utan att tänka "tänk om jag blir bestulen".

Några tips på åförsäkringar? Kan inget om sådant.

/Nouna
Jag ringde mitt bolag som är IF, och där tecknar man ett tillägg till hemförsäkrningen som heter allrisk, och då täcker det allt som händer med kameran i stort sätt. Stöld, om du tappar den eller så. Det gällde upp till ett belopp av 30000.

Dom har tydligen bytt namn på den nu, så den heter Otur nu..

Mvh Stefan
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Re: Re: Försäkring

sjost skrev:
Jag ringde mitt bolag som är IF, och där tecknar man ett tillägg till hemförsäkrningen som heter allrisk, och då täcker det allt som händer med kameran i stort sätt. Stöld, om du tappar den eller så. Det gällde upp till ett belopp av 30000.

Mvh Stefan
Ledsen Stefan

2 maxbeloppet är vanligtvis satt till 30' men det gäller oftast allt.
Kamera, kläder, väskor ....
Alltså räcker inte ersättningsnivån till.
 

Johan Okker

Aktiv medlem
Erik Schalin skrev:
4 Agfa Gaevert har en bra specailförsäkring men den är dyr.
Hahahaha
Inte menar du väl Gefvert??
www.gefvert.se

Kanonbra försäkring. Inga problem med dem ännu så länge. Har hunnit med en skada och allt gick väldigt sakligt och ordentligt till.

Dyr skulle jag inte säga att den är med tanke på försäkringsvillkoren och ersättningsvillkoren.
 

sjost

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Försäkring

Erik Schalin skrev:
Ledsen Stefan

2 maxbeloppet är vanligtvis satt till 30' men det gäller oftast allt.
Kamera, kläder, väskor ....
Alltså räcker inte ersättningsnivån till.
?. Per skadetilfälle så gäller den upp till 30000. Eller vad skrev jag?
 

sjost

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Re: Re: Försäkring

Erik Schalin skrev:
Nej du skrev "allt som händer med kameran" och det är inte samma sak.

Per skadetillfälle är helt korrekt.
Jo, men hon var ju orolig för kameran. Så det var ju den jag syftade på. Har man otur och blir av med mer än 30000 på resan så räcker det såklart inte.
 

jakob gawlik

Aktiv medlem
Ringde precis folksam eftersom jag själv skall ut o resa.

c:a 600:- per år kostar en "allrisk special" försäkring som täcker en kamerautrustning värd 20 000. Självrisk 1500:-

För övrigt täcker försäkringen allt annat upp till 30 000.

/Jakob
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
jakob gawlik skrev:
Ringde precis folksam eftersom jag själv skall ut o resa.

c:a 600:- per år kostar en "allrisk special" försäkring som täcker en kamerautrustning värd 20 000.

/Jakob
Du råkade inte ställa den intressanta frågan till vilket värde Folksam värderar kameran.
Tyvärr brukar svaret vara ganska chockerande om kameran är en 4-5 år gammal.

Det här ska vara en av Gefvert försäkringars trevliga sidor. Men du, om du nu gör det så tala för jösse namn inte om för dem att du förvarar kameran i ett kassaskåp för då blir det dyrt, fruktansvärt dyrt.
 

MWPhoto

Aktiv medlem
Folksams "drulle" täcker upp till 30000. Det är väl mera sällan som man blir av med allt samtidigt? 30000 räcker nog långt för de flesta. Men det är klart, ni med de värsta proffskamerorna får väl välja något annat.
 

Johan Okker

Aktiv medlem
Erik Schalin skrev:
Du råkade inte ställa den intressanta frågan till vilket värde Folksam värderar kameran.
Tyvärr brukar svaret vara ganska chockerande om kameran är en 4-5 år gammal.

Det här ska vara en av Gefvert försäkringars trevliga sidor.
Det ÄR en av Gefverts trevliga sidor. Upp till fem år ersätts med nytt.
 

Johan Okker

Aktiv medlem
Powershooter skrev:
Folksams "drulle" täcker upp till 30000. Det är väl mera sällan som man blir av med allt samtidigt? 30000 räcker nog långt för de flesta. Men det är klart, ni med de värsta proffskamerorna får väl välja något annat.
30K enligt deras värdering.. =)
Räkna en avskrivningstakt som är ganska elak, t ex 25% eller något. I bästa fall är det ingen avskrivning de första åren.

Annat bolag värde 30000 avskrivning 25%
År 1 : 30000
År 2 : 22500
År 3 : 16875
År 4 : 12656
År 5 : 9492


Gefvert 30000
År 1 : 30000
År 2 : 30000
År 3 : 30000
År 4 : 30000
År 5 : 30000
År 6 : Marknadsvärde begagnat
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Powershooter skrev:
Folksams "drulle" täcker upp till 30000. Det är väl mera sällan som man blir av med allt samtidigt? 30000 räcker nog långt för de flesta. Men det är klart, ni med de värsta proffskamerorna får väl välja något annat.
Idag är det tyvärr inte ovanligt att en person tar fram en pistol när du står vid ett rödljus med bilen. De tvingar dig att kliva ur och sedan åker dem.

Sedan har vi husbilspiraterna.
 

Johan Okker

Aktiv medlem
Erik Schalin skrev:
Idag är det tyvärr inte ovanligt att en person tar fram en pistol när du står vid ett rödljus med bilen.
Men alltså, hur många sådana fall inträffar per år i Sverige? Och hur många Svenssons i Svenssonbilar är det som utsätts för detta?
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Johan Okker skrev:
Men alltså, hur många sådana fall inträffar per år i Sverige? Och hur många Svenssons i Svenssonbilar är det som utsätts för detta?
På det personliga planet räcker det med ett fall.

Annars har du kanske missat psykologen Helens försvinnande under de senaste dagarna.

Nu berörde inte heller frågeställningen Sverige utan en utomlandsvistelse. Skulle du ta med dig hela kamerautrustningen var gg du lämnar hotellrummet? Troligtvis inte. Är man "aktsam" i ett sådant fall?
 

Johan Okker

Aktiv medlem
Erik Schalin skrev:
På det personliga planet räcker det med ett fall.

Annars har du kanske missat psykologen Helens försvinnande under de senaste dagarna.
För individen är det givetvis alltid lika hemskt. Men på det stora hela torde ett fall vara en enda isolerad händelse. Skulle det däremot bli ett mönster att det alltt oftare i Hjulstakorset skulle plockas bilar på det sättet så skulle det bli ett mera påtagligt sammhällsproblem.

Det är däremot direkt onödigt av dig att blanda in Helen iom att det inte är klarlagt vad som inträffat. Du talade om utpräglade carjacks. De är inte vanliga i Sverige. Och definitivt inte mot Svenssons i Svenssonbilar.


Erik Schalin skrev:

Nu berörde inte heller frågeställningen Sverige utan en utomlandsvistelse. Skulle du ta med dig hela kamerautrustningen var gg du lämnar hotellrummet? Troligtvis inte. Är man "aktsam" i ett sådant fall?
Missade USA och där är det ju klart vanligare med den typen av brott. Jag ber om ursäkt.

Ang att ta med kamerautrustningen från hotellet. Beror på vad jag har med mig och vad jag gör där. Förmodligen lämnar jag en del, men det är ju under lås så att säga och därmed täcks det av min försäkring. Alternativt låser jag in det i hotellsafe. Problemet löst. Alla nöjda och glada.
 

Guero

Aktiv medlem
Idag är det tyvärr inte ovanligt att en person tar fram en pistol när du står vid ett rödljus med bilen. De tvingar dig att kliva ur och sedan åker dem.

Sedan har vi husbilspiraterna.

-----------

Det är visst väldigt ovanligt. Det är till och med fantastiskt ofantligt ovanligt. Är man orolig för såna här saker ska man absolut inte sätta sig i en bil för man kan ju krocka. Och chansen är garanterat miljoner ggr större för detta. Man ska ej heller cykla till jobbet, lyfta tunga saker, jobba i trädgården, eller ens kliva ur sängen på morgonen. Chansen att få hjärtattack måste vara långt större. Chansen är fortfarande otroligt otroligt liten att något händer om man använder sunt förnuft. Bra att vara försiktig men man behöver ju inte ta i alltför mycket. Det finns något some heter leva också

H
 

MWPhoto

Aktiv medlem
Det verkar som ett ganska bra alternativ, men vid inbrott i bil så är det lätt hänt att det blir en självrisk på 5 lakan. Om man inte har ett godkänt larm som utlöst OCH har haft utrustningen insynsskyddad.
Blir väl runt 1000 om året vid försäkringsbelopp 30000, beroende på om man vill försäkra för område Norden eller Hela världen. Måste man vara medlem i fotoförbund eller får man ta försäkringen som privatperson?
Ser att diskussionen börjar spåra ur nu, men hoppas ni har tid att läsa detta om ni får tid över. För övrigt, om du ska till typ sýdafrika så kan du ju börja oroa dig för hijacking, men men.......
 
Senast ändrad:
ANNONS