Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Försäljning av enskilds firmas utrustning!

Produkter
(logga in för att koppla)

Cope1

Aktiv medlem
Alla köplatser var upptagna hos skatteverket så jag provar här istället :)

Jag ska sälja ett objektiv som jag köpte genom firman för flera år sedan och det skrevs av redan under första året.

Nu när jag ska sälja det kan jag då sälja det som privatperson eller måste det gå via firman?
 

Andreas U

Aktiv medlem
Är det avskrivet så är det bara att sälja privat. Vidare är det egentligen ingen skillnad på din privata ekonomi o din firma vid enskild firma. Du väljer var du gör med dina pengar helt enkelt, så länge du sköter deklaration o moms o håller isär det som går igenom firman så att säga. Är ngt avskrivet så är det. Investeringar kan göras med dina pengar från annan inkomst rakt in i firman men ändå momsredovisas i firman.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Du menar alltså att jag kan köpa några saker, sedan lyfta momsen och göra avdrag för avskriving och sedan sälja privat (alltså utan att skatta eller momsa). Om det stämde hade det varit rena guldgruvan. Bara att köpa prylar för 100 lax (få tillbaka 20 lax (moms) och sedan sälja i nyskick för 85-90 lax samtidigt som du skaffat dig ett avdrag på 80 lax i din firma. Kan detta verkligen stämma? Något stämmer inte här!
 

Daniel.l

Aktiv medlem
Alla köplatser var upptagna hos skatteverket så jag provar här istället :)

Jag ska sälja ett objektiv som jag köpte genom firman för flera år sedan och det skrevs av redan under första året.

Nu när jag ska sälja det kan jag då sälja det som privatperson eller måste det gå via firman?
Nu var det länge sedan jag hade enskild firma, men självklart så ska försäljningen bokföras som en intäkt till företaget. Allt du tar ut privat ur företaget är ett eget uttag och skattas som sådant.
 

Perno

Ny medlem
Alla köplatser var upptagna hos skatteverket så jag provar här istället :)

Jag ska sälja ett objektiv som jag köpte genom firman för flera år sedan och det skrevs av redan under första året.

Nu när jag ska sälja det kan jag då sälja det som privatperson eller måste det gå via firman?
Hej,

Eftersom du haft avdrag för inköpet, dragit moms mm bör du sälja det från din firma och redovisa utgående moms på försäljningen.
Ska du sälja som privatperson vilket också går att göra måste du uttagsbeskattas för värdet på objektivet och även leverera in moms till staten.
Problemet är att om du säljer som privatperson till en företagare kan företagaren inte dra momsen förrän den dagen hen säljer objektivet vidare, s k marginalmomsbeskattning.

Slutsatsen blir att du bör sälja som företagare = minst administration.

Mvh
Per N
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Du menar alltså att jag kan köpa några saker, sedan lyfta momsen och göra avdrag för avskriving och sedan sälja privat (alltså utan att skatta eller momsa). Om det stämde hade det varit rena guldgruvan. Bara att köpa prylar för 100 lax (få tillbaka 20 lax (moms) och sedan sälja i nyskick för 85-90 lax samtidigt som du skaffat dig ett avdrag på 80 lax i din firma. Kan detta verkligen stämma? Något stämmer inte här!
Som en skattmas sa till mig på nittiotalet när jag suttit i telefonkö och frågade hur jag skulle redovisa körning med företagets bil till lektioner på komvux som privatperson. ”vem skulle märka det, tänker du?”
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jo, men frågan var ju om det var helt enligt reglerna som någon påstod (Vilket det så klart inte är)
Nej, nej. Inte enligt reglerna. Och i det här fallet kanske det är lika enkelt att köra enligt boken. Mitt fall var ju lite annorlunda. Hur hinna hem för att byta bil utan att skolka från jobbet. Och komvux-skolan låg ju ändå nästan på vägen hem.
 

törnan

Aktiv medlem
Alla köplatser var upptagna hos skatteverket så jag provar här istället :)

Jag ska sälja ett objektiv som jag köpte genom firman för flera år sedan och det skrevs av redan under första året.

Nu när jag ska sälja det kan jag då sälja det som privatperson eller måste det gå via firman?

Du ska sälja det via firman och ta upp det i bokföringen men samtidigt så är det avskrivet och finns inte i någon inventarielista så om du säljer det privat så är det svårt att märka, din moral avgör hur du väljer att göra...
 

Polar300

Aktiv medlem
Kanske inte 100% enligt hur Magdalena och Storebror vill ha det, men:
Säljer du objektivet till en näringsidkare - sälj genom firman.
Säljer du objektivet till en privatperson i bekantskapskretsen - sälj det privat...
YMMV och IMHO
/Odd
 

ErlandH

Aktiv medlem
Tack för era svar. Försäljningen får ske genom firman då jag vill att allt ska vara korrekt.
Glöm i så fall inte att ta ut och redovisa moms. (Om du nu är momsregistrerad, men det förutsätter jag nästan.)

För övrigt tror jag nog att få ensamföretagare skulle orka göra en skattemässigt korrekt försäljning av den typen av avskrivna inventarier (kamera, dator, mobil etc). Ofta låter man dem nog gå vidare till någon inom familjen eller nära vän för (i värsta fall) en symbolisk summa.
 

ErlandH

Aktiv medlem
... samtidigt så är det avskrivet och finns inte i någon inventarielista så om du säljer det privat så är det svårt att märka...
Nja, inventarier ska finnas kvar i inventarieförteckningen så länge de finns kvar i företaget, även om de är avskrivna. Först när de säljs eller utrangeras kan de tas bort.
 

Cope1

Aktiv medlem
Glöm i så fall inte att ta ut och redovisa moms. (Om du nu är momsregistrerad, men det förutsätter jag nästan.)

För övrigt tror jag nog att få ensamföretagare skulle orka göra en skattemässigt korrekt försäljning av den typen av avskrivna inventarier (kamera, dator, mobil etc). Ofta låter man dem nog gå vidare till någon inom familjen eller nära vän för (i värsta fall) en symbolisk summa.
Jodå, jag är momsregistrerad.

Okej, jag förstår.
Men då jag av naturen vill undvika problem i största möjliga mån så vill jag att papperna ska vara i ordning :)
 
ANNONS