Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Förslag på 50mm objektiv till D5100

Produkter
(logga in för att koppla)

R Karlsson

Medlem
Nikon AF-S 50mm F/1.4G vs AF-S 50mm f/1.8G (vs SIGMA 50 F/1.4??).

Jag behöver expertråd till vilket objektiv jag skall välja. Om man läser recensionerna på Fotosidan för Nikons AF-S 50mm F/1.4G respektive F/1.8G verkar det som om F/1.8G har både mycket snabbare AF samt bättre skärpa/glas. Enda fördelen med F1.4G är att man teoretiskt kan få bättre skärpdjup/bokeh, är det verkligen så att det billigare objektivet är bättre?

Jag är ute efter ett objektiv där jag kan leka och experimentera med korta skärpdjup. Dock kommer jag att använda det mest till att fotografera lekande barn i rörelse vilket ställer höga krav på prestanda.

Hjälp!!

Att köpa sigma är lite som bingolotto, du vet aldrig om du får ett exemplar som måste justeras, dessutom så skulle den bli alldeles för framtung monterat på ett sånt litet hus som D5100, jag har haft den och gillade inte den alls, kan ha fått ett måndagsexemplar. Jag ska göra en lång historia kort, 50 1.8g är det bästa köpet, den är lätt,smidig, väldigt skarp och har en snabb Af, och den är riktigt bra fullt öppen också! Och med 1.8 får du riktigt kort skärpedjup. Nikon 50 1.4g är lika bra som 50 1.8g, men den har slöare Af och kostar nästan dubbelt så mycket. Köp 50 1.8g helt klart! Trust me =)

Senast ändrad:
Bilderna med SIGMA 50/1.4 blir grymt fina. Men AF justering behövdes mot mitt hus - trots att jag provat just AF tillsammans med mitt hus innan köp. Men om jag inte funnit detta ”välfokuserande” exemplar (”” eftersom jag trodde att den funkade perfekt) hade jag skaffat Nikon AF-S 50/1.8 istället. Som regel brukar ju AF tillsammans med Nikonobjektiv funka bäst (men detta stämmer förmodligen inte riktigt in på Nikon 50/1.4, har läst att AF brukar vara ganska seg med denna). Fokusjusteringen var ändock relativt smärtfri då jag fick hämta ut Sigmat och huset redan efter en dag (kalibrering skedde på Tura) . :)

Har ett 50 1.8 G tillsammans med min D5000 och kan bara säga att det är absolut är något av det bästa du kan hitta för priset! Det har väldigt fin skärpa, färg, kontrast, kort skärpedjup med väldigt fin bakgrundsoskärpa! Dessutom är autofokusen väldigt snabb, och objektivet är väldigt lätt och litet nog att ha i jackfickan. Du bör dock vara medveten om att vid bländare 1.8 så är skärpedjupet så kort att det kan vara svårt att sätta fokusen rätt på runtspringande barn.

Nikons 1.4 ska vad jag har hört inte vara bättre på något sätt förutom just den lite större bländaren. Sigmas 1.4 har tydligen väldigt bra bildkvalité men precis som de andra säger så klagar många på felfokuserande exemplar eller att autofokusen fungerar väldigt dåligt i mörka miljöer.

Tack för alla råden, det blev 50 f1/8.

Nu återstår bara leka och lära. Framför allt att sätta skärpan med blixt vilket jag har märkt är svårt då kameran gärna vill ha 1/60.

Tack för alla råden, det blev 50 f1/8.

Nu återstår bara leka och lära. Framför allt att sätta skärpan med blixt vilket jag har märkt är svårt då kameran gärna vill ha 1/60.

Men om blixten är den huvudsakliga belysningen bör inte slutartiden innebära ett bekymmer, eftersom den har en väldigt kort brinntid. Om det är rörelseoskärpa som ställer till det.

Per.

I menyerna kan du ställa in vilken slutartid du vill ha med blixt, om du t.ex. kör med bländarstyrd automatik. Annars funkar det utmärkt att köra helt manuellt också! Du bör dock vara medveten om att med blixt blir den kortaste slutartiden 1/200s.

Har du kameran på manuellt (M) och blixten på TTL väljs lämplig styrka på blixten automatiskt. Men eftersom blixten inte har så lång räckvidd bör du ampassa slutartid, bländarstorlek och iso så att bakgrunden blir tillräckligt exponerad. Testa med iso 400, 1/80s och f/5.6 eller större bländare.

ANNONS
Götaplatsens Foto