Annons

Förslag på objektiv..

Produkter
(logga in för att koppla)

Gast0n

Aktiv medlem
Ska snart ut på en lång resa och skulle behöva några bra förslag på obejktiv.
Just nu har jag en NIKON F50 med ett NIKKOR 35-80mm 4-5.6D. Hellre bra ljus än bra zoom,
kommer främst fotografera människor/landskap.
Det får inte kosta mer än 3500kr

Tack på förhand!
MVH Andreas

Förslag på bra resegluggar (du kan lika gärna köpa dem begagnade från någon seriös handlare)
24mm f2,8
35mm f2,0
50mm f1,8

Om du har en 50mm f1,8 Så kanske du skulle komplettera den med en bra vidvinkel t ex 24mm. 35mm är underbart för reportage och miljöbilder.

Ett par objektiv utanför pristaket
105mm f2,0
180mm f2,8

Hmm!
Jovisst är fasta gluggar med bra ljusstyrka alltid trevligt. Ganska små också. Men om du bara har en 50mm med dig är du ganska begränsad.

Jag hade aldrig klarat mig utan vidvinkeln eller 80-200:an.
Vid längre turer eller när vikten spelar in brukar jag ta med en 18-35 och en 80-200. Täcker in det mesta.

Vill du ha med fasta obj. tycker jag du skall satsa på två stycken. En 28/35mm och en 90/105. Även om du lyckas fynda på beg. marknaden tror jag knappt att det klarar din budget.

I vilket fall som helst så lycka till och trevlig resa.

SIGMA 28-105 F2.8-4.0?

Hittade detta objektiv: SIGMA 28-105 F2.8-4.0 ASPHERICAL F/NIKON AF, Pris: 2895kr inkl. moms
Efter som jag inte kan ha med mig så mycket packning vore 1 objektiv det optimala. Är SIGMA objektivet värt att kolla på?

Tack på förhand!
//Andreas

Jag har personligen aldrig riktigt trivts med bara ett 50mm. Hellre bara ett 35mm i så fall. Jag använder min 35/1,4 till 95% på resa och kan verkligen rekommendera detta objektiv. Skarp med full glugg till skillnad från t ex 50/1,2. Manuell kostar under 3000kr begagnat. Vet inte vad AF går på.

Du har en zoom sedan tidigare. Vilka brännvidder använder du mest? Jag har bara haft en enda normalzoom, en 35-70, och kom fram till att jag bara använde 35 och 70 (och ville ha mer brännvidd än 70). Därför sålde jag den och skaffade en fast 35mm. Därför tycker jag att en fast 35mm och en komplementglugg runt 100mm är ett bra val, beroende på vad du vill fota. En ljussvag 24/2,8 väger inte mycket som tillägg, om du är lagd åt det hållet.

/Pontus

Sigma gluggen 28-105 fick på photodo:s hemsida bara värdet 2,4 (mtf värde?) Nu vet inte jag alls vad detta värde betyder, men jag vet att det är bättre ju högre värdet är på en skala upp till 5.

www.photodo.se

Låt dig inte bländas av det låga priset och det stora omfånget. Du får generellt vad du betalar för.
Som jämförelse några nyprisgluggar:
Nikkor 35-70D f2,8 (c a 9'000)
Nikkor 28-105 f3,5-4,5 D IF (c a 4'800)

De Sigmaobjektiv jag har känt på har till det yttre och hanteringsmässigt inte känts förtroendeingivande. Det är kanske farligt att uttala sig i så subjektiva frågor som hur ett objektiv känns att hantera. Men generellt har jag upplevt Sigmaobjektiv som väldigt plastiga.

Men i gengäld du får ett zoomobjektiv med hyffsat omfång för samma peng som du skulle få en begagnad 24mm eller 35mm-glugg för.

Och du måste överväga hur mycket pengar du tycker att det är värt att ösa ned i den djupa fotobrunnen. Köper du bra optik bör du överväga om du kommer hålla dig till Nikonsystemet i framtiden osv.

Som generellt råd:
Köp hellre kvalitetsobjektiv än budget. Begagnat får du tag på bra saker till ett vettigare pris. Fasta brännvidder är väl generellt att anse som bättre än zoomar. Det finns förvisso zoomar som går att jämföra med fasta brännvidder men de är också kännbart dyrare.

Kan du få tag på ett beggat Nikkor AF 28-105/3,5-4,5 så köp det. Dom brukar ligga runt 3-3500 begagnat, och är perfekta resegluggar. 28 mm är brett nog för fina landskap och 105 ger dig chansen att komma nära inpå. Dessutom har det en riktigt hyfsad macrofunktion. Objektivet är i mitt tycke helt tillräckligt skarpt även fullt öppnat och sitter på min F80 nästan jämt. Jag hade med mig mitt ex som enda glugg på en treveckorsresa i somras och det var egentligen bara vid ett enda tillfälle jag saknade längre tele, och inget där jag kände jag behövde mer vidvinkel.

ANNONS
Götaplatsens Foto