Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Förslag

Produkter
(logga in för att koppla)
Citerar mig själv från den tidigare tråden.

"Jag tycker också att mycket i förslaget är bra. Dock inte det där om att vara tvungen att kommentera för att se fotografens namn, för det leder nog lätt till ogenomtänkta hastkommentarer och ökar antagligen inte kvalitén eller det tänket som är utvecklande. Den diskussionen har varit förr och jag är mer för en anonympool där namnet inte röjs alls eller inte förrän inom minst en vecka eller något iaf. Kommentarerna bör vara läsbara för de som vill oavsett man kommenterar eller inte också tycker jag."

Tycker också en vecka är ett bättre förslag än att göra synligt direkt efter kommentar alltså. Tycker inte heller anonymitet överallt är en bra ide eftersom många nog vill ha sin byline. Att låta det vara valfritt i en pool däremot skulle vara topp.
 
Javisst

Synliga kommentarer men utan kommenterarens namn tror jag möjligtvis på.

(det är utelämnandet av namn jag tolkar som anonymt.)
 
Om man har den attiden tycker jag man kan ta bort bilderna helt eller åtminstone ha en karenstid för dem, för bilder bidrar inte till kvalitetshöjning på kommentarerna vilket tycks vara meningen med fotosidan. Kanske bara kommentarerna skulle synas i poolerna och först när man klickar på dem får man se bilderna (som ju tycks vara underordnat).
 
Citerar ytterligare en motivering jag skrev i andra tråden.

"Att läsa kommentarer kan vara lika utvecklande som att själv få dem. Därför tycker jag det är viktigt både att kunna läsa dem och att läsvärda kommentarer inte försvinner i någon hets att få se namnet eller de andras kommentarer."

Givetvis syftar jag på kommentarer till bild och att man ser tumnaglar på bilden som man ju gör redan idag och sedan kan välja när och om man vill läsa andras kommentarer till den eller inte.

Att bilden skulle vara underordnad för att flera samverkande komponenter som bild/kommentarer kan vara utvecklande i bildkritik finns ingen anna än du som antytt Kenneth. Allt bör handla om bilden.
 
Provocerande är när man i alla trådar som handlar om förbättringar alltid kommer med invändningar som har med potentiellt missbruk av fotosidan att göra.

Provocerande är att försöka styra över all diskussion - oavsett vad den handlar om - till kvaliteten på kommentarer.

Provocerande är när man misstror de flesta av som som använder fotosidan och i varje tråd hävdar att en betydande andel av medlemmarna har blivit medlemmar av alla andra skäl än att vilja utvecklas.
 
Jag vet inte vad du har för problem Kenneth, men för att undvika att denna tråden förstörs av de som hugger på namn och förvränger innehåll för det så drar jag mig ur. Jag har delgett mina förslag och tankar i ämnet och syftet var att ge kompletterande alternativa förslag till Tomas förslag samt att försöka se saker från fler håll än ett.

Ämnet och förslaget är intressant och jag hoppas denna tråden kan få klara sig som en seriös diskussion.

Ha dé.
 
Hej alla. Har varit borta drygt ett dygn så jag har att läsa ser jag.

hansen2 skrev:
Bra förslag Tomas!

Skulle dock vilja att fotografen även förblir anonym i en vecka för den som kommenterar så undviker vi ev. snabbkommentarer i syfte att få se vem som plåtat.

/Johan

Detta kan säkert vara vettigt. Har faktiskt inte funderat så mycket på det. Iofs så tror jag att "hastkommentarerna är rätt oskyldiga och lätta att sålla bort
 
Re: Re: Förslag

evalisen skrev:
Det där med att vissa kommenterar fotografen och inte bilden, det tror jag inte mycke på faktiskt.
Jag tror det finns flera olika anledningar till att vissa bilder får mer kommentarer än andra.

- En anledning tror jag kan vara om man som fotograf laddar upp "för många" bilder, alltså om vi laddar upp 5 bilder om dagen (som är max) så blir det ju mindre kommentarer per bild, för inflödet blir såpass stort.

- En annan anledning är om man själv inte är aktiv på bildsektionen genom att titta och kommentera andras bilder

- Att visa att man blir tacksam för kommentaren som man just fick på sin bild är också trevligt att få höra, tex. ett tack i gästboken eller mail.
Även att visa sitt intresse för dennes bilder är också ett bra sätt.

Och ja jag tycker vi ska vara glada och visa vår uppskattning för dom kommentarer vi får, det är ingen självklarhet att någon annan ska sitta och skriva kommentarer på ens bilder man laddar upp.

Visa uppskattning är mitt tips. :eek:)
Jag håller med dig om det mesta här men tror inte på att man bara kan förklara skilnader i kommentarsfrekvens som du gör. För mig är det helt klart att man i många fall kommenterar fotografen i lika stor (eller större) utsträckning än bilden.
 
hansen2 skrev:
Om jag uppfattat Tomas rätt hade han tänkt sig anonymitet överallt. Det vore intressant men jag tror inte redax vill genomföra en såpass stor förändring på ett bräde.
Men vi kan ju alltid hoppas på en anonympool.

/Johan
Ja du har uppfattat mig rätt. Jag menar att alla uppladdade bilder skulle vara anonyma tills dess att man kommenterat. Som jag sa tidigare. Gitter man inte kommentera en bild kan man nöja sig med att titta på bilden.
 
Re: Re: Re: Förslag

TTG skrev:
Jag håller med dig om det mesta här men tror inte på att man bara kan förklara skilnader i kommentarsfrekvens som du gör. För mig är det helt klart att man i många fall kommenterar fotografen i lika stor (eller större) utsträckning än bilden.
Tomas, då är vi oeniga.
 
TTG skrev:


· Vissa kommenterar fotografen och inte bilden. Det är ju lite konstigt att vissa fotografer snittar 100-tals kommentarer medan andra är glada för 3 per bild.


För skojs skull gjorde jag en liten sökning på hur många bilder det var som fått 100 kommentarer eller mer.
Jag fann 45 bilder på hela fs.
Och dessa bilder va inte från en och samma fotograf.

Sånna här överdrifter som jag tolkar detta, leder nog inte till något annat än irritation.
 
Varför snöa in sej på antalet... om det är 10-tal 20-tal eller 100-tal...
Varför ens ta upp antalet, vad handlar det om?
 
evalisen skrev:
Varför snöa in sej på antalet... om den är 10-tal 20-tal eller 100-tal...
Varför ens ta upp antalet, vad handlar det om?

Vem snöar in på antal?? Det var väl du. Problemet som jag och många med mig vill åt är att några fotografer får majoriteten av kommentarerna.
 
ANNONS