Annons

Förslag

Produkter
(logga in för att koppla)
TTG skrev:
Vem snöar in på antal?? Det var väl du. Problemet som jag och många med mig vill åt är att några fotografer får majoriteten av kommentarerna.

Varför vill du åt dom?

Är det inte bättre att istället koncentrera sej på att kommentera bilder själv istället?

Jag har aldrig tagit upp antal, utan jag svarar lite på ditt första inlägg i denna tråd.
Eftersom jag hade lite att säga.
 
evalisen skrev:
Varför vill du åt dom?

Är det inte bättre att istället koncentrera sej på att kommentera bilder själv istället?

Jag har aldrig tagit upp antal, utan jag svarar lite på ditt första inlägg i denna tråd.
Eftersom jag hade lite att säga.

Jag vill inte åt några "dom" Jag vill åt ett problem. Och jo du tog upp antalet 100 som jag använde i uttrycket 100-tals för att markera stor mängd som Hampus direkt förstod.
Men detta hårklyveri ger inget så jag lämnar den diskusionen
 
Ärligt talat så tror jag helt enkelt att det är lättare att hitta dessa "hot-shotsens" bilder än t.ex. mina.
De har fler upplagda och många som känner till dem här på sidan.. kanske.
 
Problemet som jag ser det är att fler borde skriva kommentarer, det finns många som ropar efter dom.
Och vi som laddar upp bilder själva borde också lägga ner lite tid och energi på att ta del av andras bilder och skriva några rader, tycker jag. :eek:)
 
Hampus Lindvall skrev:
Ärligt talat så tror jag helt enkelt att det är lättare att hitta dessa "hot-shotsens" bilder än t.ex. mina.
De har fler upplagda och många som känner till dem här på sidan.. kanske.

Jag tittade in till dina bilder, ser ut som du har himla skön stil. :eek:)
Såg att du inte varit medlem så länge ännu... jag tror att om du fortsätter att ladda upp bilder och kommentera andras bilder så kommer fler hitta in till dej också.
Det gäller att synas och "jobba" på det lite själv. :eek:)
 
Tack så mycket Eva, kul att höra positivt.. :)
ja jag är ju ganska ny på allt dethär, har bara hållit på lite seriösare i ett år nu.
Men det löser sig nog, hoppas jag..
Tittade in hos dig också.. Imponerande ;)
 
Tack själv Hampus! :eek:)

Ja det är klart att det gör, fler och fler kommer ju upptäcka dina bilder. Det är jag övertygad om, du har en god start. :eek:))
 
TTG skrev:

o Låt bilden förbli anonym


Jag har ett enklare förslag. Låt alla nya bilder som laddas upp vara "anonyma"(även annan info än fotografens namn) i 24 timmar. Sedan släpps all information automatiskt.

Bilder behöver TID.

Fråga Gunnar Smoliansky.

Han säger att nästan alla fotografier
blir bra efter 30 år!

/U
 
Jag tror inte riktigt på förslag som innebär att det tar lång tid innan man får feedback, jag tror inte att det kommer att gynna vare sig bild eller kommenterande utan snarare tvärtom.

Om något blir för segt eller för krångligt, söker sig folk någon annanstans och det tror jag kommer att bli följden av att responsen på både bilder och kritik dröjer.

Att kommentarerna skulle vara dolda tills man själv kommenterar tycker jag dessutom motverkar det många tycker är viktigt, nämligen att man lär sig kritisera bilder på ett bra sätt. Det torde man ju lära sig enklast genom att läsa andras skickligt skrivna kritik?

Jag tror mer på att förenkla så mycket som möjligt, en hög tolerans, positiva attityder och att uppmuntra kommentarer överhuvudtaget.

Kanske ha små "Kommentera mera!"-kampanjer ibland? Inga vinster eller så, bara för att påminna folk lite om att man saknar dem! :)
 
EvaJ skrev:
Jag tror inte riktigt på förslag som innebär att det tar lång tid innan man får feedback, jag tror inte att det kommer att gynna vare sig bild eller kommenterande utan snarare tvärtom.

Om något blir för segt eller för krångligt, söker sig folk någon annanstans och det tror jag kommer att bli följden av att responsen på både bilder och kritik dröjer.

Att kommentarerna skulle vara dolda tills man själv kommenterar tycker jag dessutom motverkar det många tycker är viktigt, nämligen att man lär sig kritisera bilder på ett bra sätt. Det torde man ju lära sig enklast genom att läsa andras skickligt skrivna kritik?

Jag tror mer på att förenkla så mycket som möjligt, en hög tolerans, positiva attityder och att uppmuntra kommentarer överhuvudtaget.

Kanske ha små "Kommentera mera!"-kampanjer ibland? Inga vinster eller så, bara för att påminna folk lite om att man saknar dem! :)

Jag tror det ligger mycke sanning i det du beskriver här. :eek:)

En anonympool kan vara roligt att testa för att se vart det bär om man så säger.
Men absolut inte att alla bilder som laddas upp skulle vara anonyma. Eller att alla kommentarer skulle döljas... bara i en särskild pool där det är valfritt att deltaga.
 
evalisen skrev:
bara i en särskild pool där det är valfritt att deltaga.


Då faller hela idén, tycker jag.
Måste gälla alla nya bilder. Ingen behöver ju vänta
24 timmar på att ge respons. Det ska naturligtvis gå att kommentera direkt, även om du inte vet vem som tagit bilden.

/U
 
urbano skrev:
Då faller hela idén, tycker jag.
Måste gälla alla nya bilder. Ingen behöver ju vänta
24 timmar på att ge respons. Det ska naturligtvis gå att kommentera direkt, även om du inte vet vem som tagit bilden.

/U

Jag tror inte på den idéen, tyvärr.
 
urbano skrev:
Då faller hela idén, tycker jag.
Måste gälla alla nya bilder. Ingen behöver ju vänta
24 timmar på att ge respons. Det ska naturligtvis gå att kommentera direkt, även om du inte vet vem som tagit bilden.

/U

Exakt!! Sen om man inte vill kommentera en okänd bild så får man vänta tills all info blir officiell om kanske en vecka eller nått. Jag tycker att det borde tillgodose alla. Dom som först vill läsa andras kommentarer kan göra det... efter en vecka.

Sen förstår jag inte allt det här med att för att få många kommentarer ska man själv kommentera ofta och mycket. Att det blir så vittnar ju många om men då är det ju ändå inte BILDEN som står i centrum. Är det inte rimligt att man väljer vilken bild man ska kommentera och hur, helt förutsättningslöst. Det andra låter lite som tjänster och gentjänster. Inget fel i det iofs men återigen... Då kan man vänta en vecka
 
evalisen skrev:
Jag tror inte på den idéen, tyvärr.

Idén går att kombinera med att du kan skapa en
"kompislista" i din profil. Där kan du se vilka som laddat upp nya bilder. Men bara på dem du lagt till som "kompisar".
Då finns ju communitykänslan kvar.
Funkar så på Photopoints och är ganska bra.
 
TTG skrev:


Alltså har jag några konkreta förslag:

o Skippa kritikpoolerna och lägg till 3 genre-pooler. Natur, Macro och Övrigt. Det kan behövas fler. Det får vi lura på. Några kan kanske tas bort.

o Låt fotografen välja mellan 3 sorters kritik han/hon vill ha. Nybörjare/mjukstart, Erfaren eller Hård kritik. Givetvis kan man låta bli att göra något val här.

o Låt bilden förbli anonym när man först tittar på den. Man måste lämna en kommentar för att se vem som plåtat och övriga kommentarer. På så sätt är man opåverkad när man skriver sin kritik, och gitter man inte kommentera behöver man ju inte veta vad andra tycker eller vem som plåtat.
De flesta kommentarer kommer ju första veckan efter det att man laddat upp bilden. Man kan låta både kommentarer och fotografens namn bli synligt efter en vecka. Och när dom blir det kan dom oxå börja synas på resp fotografs sida. Det betyder att dom som vill fortsätta att bevaka en viss fotograf kan göra det men det blir med en veckas fördröjning. Man kan då oxå kommentera men det blir ”utanför poolen”.

o Visa på ”min sida” om jag har fått svar på lämnad kommentar.

Det finns ett par trådar om Intresseavdelningar. De är tanken att adressen detta lite. Vi har testat en del men inte kommit fram till ett bra koncept ännu. En av grundfrågorna är om man skall arbeta med motivkategorier eller separata pooler. Motivkategorier är ett smartare sätt då det blir mer dynamiskt.

Anonyma första tiden är kanske nyttigt. Syftet är alltså att de som skriver kommentarer på enskilda "kända" fotografer skulle fortsätta med samma mängd kommentarer (fast då utspritt på okända). Tveksam om så är fallet faktiskt.

Fått svar på lämnad är intressant! Den håller jag helt med om.
 
Re: Re: Förslag

elmfeldt skrev:
Det finns ett par trådar om Intresseavdelningar. De är tanken att adressen detta lite. Vi har testat en del men inte kommit fram till ett bra koncept ännu. En av grundfrågorna är om man skall arbeta med motivkategorier eller separata pooler. Motivkategorier är ett smartare sätt då det blir mer dynamiskt.

Anonyma första tiden är kanske nyttigt. Syftet är alltså att de som skriver kommentarer på enskilda "kända" fotografer skulle fortsätta med samma mängd kommentarer (fast då utspritt på okända). Tveksam om så är fallet faktiskt.

Fått svar på lämnad är intressant! Den håller jag helt med om.
Mja det som skulle skapa mer kommentarer är väl snarare nyfikenheten men det är inte det väsentliga. Det är att det med min idé kommer man att kommentera bilderna utan att ta intryck av vem som plåtat och vad andra tycker.
 
Re: Re: Re: Förslag

TTG skrev:
Mja det som skulle skapa mer kommentarer är väl snarare nyfikenheten men det är inte det väsentliga. Det är att det med min idé kommer man att kommentera bilderna utan att ta intryck av vem som plåtat och vad andra tycker.

Det är därför namnet inte syns bland tumnaglarna.

Att göra anonymt är ett komplext jobb där bland annat bevakningar skall sättas ur spel mm. Vi är tveksamma om det verkligen ger mer effekt.

Vi tror mer på att lyfta fram bra kommentarer och listor kring det.
 
ANNONS