Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Förslag

Produkter
(logga in för att koppla)

TTG

Aktiv medlem
Det har i flera trådar tagits upp att det kommenteras för dåligt och att bilder hamnar i fel pooler och jag vet inte allt. Tydligt är iaf att många är ganska missnöjda.

Detta förslag lade jag ursprungligen i en annan tråd (Alienslem) men tar nu upp det i en egen tråd för att flytta disk hit. Kanske kan poolvärden flytta kommentarerna på förslaget hit också?

Jag ser 4 stora problem med nuvarande upplägg.

· Vissa ger inga kommentarer på ”dåliga” bilder utan går bara vidare. Det kan också vara så att vissa gör tvärtom.

· Vissa kommenterar fotografen och inte bilden. Det är ju lite konstigt att vissa fotografer snittar 100-tals kommentarer medan andra är glada för 3 per bild.

· Vissa har svårt att ta mod till sig och gå mot strömmen. Dvs att ge negativ kritik när där är 18 st som är översvallande positiva.

· Det finns inte tillräckligt med genre-pooler.


Alltså har jag några konkreta förslag:

o Skippa kritikpoolerna och lägg till 3 genre-pooler. Natur, Macro och Övrigt. Det kan behövas fler. Det får vi lura på. Några kan kanske tas bort.

o Låt fotografen välja mellan 3 sorters kritik han/hon vill ha. Nybörjare/mjukstart, Erfaren eller Hård kritik. Givetvis kan man låta bli att göra något val här.

o Låt bilden förbli anonym när man först tittar på den. Man måste lämna en kommentar för att se vem som plåtat och övriga kommentarer. På så sätt är man opåverkad när man skriver sin kritik, och gitter man inte kommentera behöver man ju inte veta vad andra tycker eller vem som plåtat.
De flesta kommentarer kommer ju första veckan efter det att man laddat upp bilden. Man kan låta både kommentarer och fotografens namn bli synligt efter en vecka. Och när dom blir det kan dom oxå börja synas på resp fotografs sida. Det betyder att dom som vill fortsätta att bevaka en viss fotograf kan göra det men det blir med en veckas fördröjning. Man kan då oxå kommentera men det blir ”utanför poolen”.

o Visa på ”min sida” om jag har fått svar på lämnad kommentar.

Jag tror att detta kommer att föra Fotosidan ett snäpp framåt. Att det genererar fler kommentarer och förhoppningsvis en bra möjlighet för oss alla att utvecklas.
 
TTG skrev:
o Låt bilden förbli anonym när man först tittar på den. Man måste lämna en kommentar för att se vem som plåtat och övriga kommentarer. På så sätt är man opåverkad när man skriver sin kritik, och gitter man inte kommentera behöver man ju inte veta vad andra tycker eller vem som plåtat.

Det här tycker jag är mycket bra. Flyttar fokus till bilden och bort från allt annat oväsentligt.
 
Anonyma bilder tror jag på. Det har varit uppe många gånger. Det skulle som jag ser det lägga fokus på själva bilden. Crew har väl varken sagt bu eller bä tror jag.

Att ta bort kritikpoolerna som de ser ut idag tror jag också är bra. Nuvarande kritikpooler leder bara till subdiskussioner om huruvida rätt fotograf och rätt bild är i rätt pool. Bildendidkussioner försvinner.

Det som återstår är att toleransen för hur kommentarer skrivs måste höjas, men då måste var och en gå till sig själv för att hitta en lösning.
 
Senast ändrad:
TTG skrev:


o Låt bilden förbli anonym när man först tittar på den. Man måste lämna en kommentar för att se vem som plåtat och övriga kommentarer. På så sätt är man opåverkad när man skriver sin kritik, och gitter man inte kommentera behöver man ju inte veta vad andra tycker eller vem som plåtat.

Detta tycker jag kan fungera i en särskild "anonympool", där man kan ladda upp sin bild om man vill vara anonym.
Och då ska också kommentarerna döljas tills det man skrivit en kommentar själv. Då kan den som ger sin kommentar inte färgas av varken andras kommentarer eller vem som tagit bilden.

Jag tycker alltså inte att det ska vara så över alla poolkategorier.
 
Bra förslag Tomas!

Skulle dock vilja att fotografen även förblir anonym i en vecka för den som kommenterar så undviker vi ev. snabbkommentarer i syfte att få se vem som plåtat.

/Johan
 
hansen2 skrev:
Bra förslag Tomas!

Skulle dock vilja att fotografen även förblir anonym i en vecka för den som kommenterar så undviker vi ev. snabbkommentarer i syfte att få se vem som plåtat.

/Johan

Förändringar ska baseras på att fotosidan är en plats för fotografer som vill utvecklas - inte på att några få medlemmar tror att man blir medlem för hålla på med andra aktiviteter. Annars kommer fotosidan att bli en mycket märklig sajt.
 
jkene skrev:
Förändringar ska baseras på att fotosidan är en plats för fotografer som vill utvecklas - inte på att några få medlemmar tror att man blir medlem för hålla på med andra aktiviteter. Annars kommer fotosidan att bli en mycket märklig sajt.

Jag visste att någon skulle hugga per automatik bara för att invändningen kom från mig. Men låt oss glömma allt tråkigt tjafs från tidigare trådar och istället diskutera förslaget som lagts.
Det är fullt möjligt att jag har fel i mitt förra inlägg. Men kan det vara fel att "stämma i bäcken" och vara proaktiv för att undvika ev. problem?

/Johan
 
hansen2 skrev:
Jag visste att någon skulle hugga per automatik bara för att invändningen kom från mig. Men låt oss glömma allt tråkigt tjafs från tidigare trådar och istället diskutera förslaget som lagts.
Det är fullt möjligt att jag har fel i mitt förra inlägg. Men kan det vara fel att "stämma i bäcken" och vara proaktiv för att undvika ev. problem?

/Johan

Jag tycker bara det är dumt att förutsätta att varje öppning FS erbjuder kommer att "missbrukas" av någon och därmed omedlebart förslå någon slags "skyddsmekanism" mot det.

Men i övrigt tycks vi ju vara överens för en gångs skull.
 
jkene skrev:
Jag tycker bara det är dumt att förutsätta att varje öppning FS erbjuder kommer att "missbrukas" av någon och därmed omedlebart förslå någon slags "skyddsmekanism" mot det.

Förstår vad du menar men se det som en spänningshöjare. Det tar en vecka innan fotografen avslöjas, kan bli en nagelbitare och ¤#&"%"& spännande i vissa fall *trumvirvlar*

Men i övrigt tycks vi ju vara överens för en gångs skull.

Ibland blommar asfalten :)

/Johan
 
TTG skrev:


· Vissa kommenterar fotografen och inte bilden. Det är ju lite konstigt att vissa fotografer snittar 100-tals kommentarer medan andra är glada för 3 per bild.

Det där med att vissa kommenterar fotografen och inte bilden, det tror jag inte mycke på faktiskt.
Jag tror det finns flera olika anledningar till att vissa bilder får mer kommentarer än andra.

- En anledning tror jag kan vara om man som fotograf laddar upp "för många" bilder, alltså om vi laddar upp 5 bilder om dagen (som är max) så blir det ju mindre kommentarer per bild, för inflödet blir såpass stort.

- En annan anledning är om man själv inte är aktiv på bildsektionen genom att titta och kommentera andras bilder

- Att visa att man blir tacksam för kommentaren som man just fick på sin bild är också trevligt att få höra, tex. ett tack i gästboken eller mail.
Även att visa sitt intresse för dennes bilder är också ett bra sätt.

Och ja jag tycker vi ska vara glada och visa vår uppskattning för dom kommentarer vi får, det är ingen självklarhet att någon annan ska sitta och skriva kommentarer på ens bilder man laddar upp.

Visa uppskattning är mitt tips. :eek:)
 
hansen2 skrev:
Bra förslag Tomas!

Skulle dock vilja att fotografen även förblir anonym i en vecka för den som kommenterar så undviker vi ev. snabbkommentarer i syfte att få se vem som plåtat.

/Johan

Låt, som Kenneth säger, fs byggas utifrån de som vill använda fs för att utveckla sitt foto.
Allt som byggs för att stävja istället för att gynna blir tråkigt och tillsnörpt.
 
Arleklint skrev:
Låt, som Kenneth säger, fs byggas utifrån de som vill använda fs för att utveckla sitt foto.
Allt som byggs för att stävja istället för att gynna blir tråkigt och tillsnörpt.

Jag tror en glidning mot anonymitet är av godo och accepterar det man bestämmer sig för i den riktningen.

Men jag blir nyfiken på varför du inte tillämpade samma princip i ditt "Stockholmsmästerskap i Naturfoto", var det inte en tråkig och tillsnörpt metod just då men alltid annars?


/Johan
 
hansen2 skrev:
Jag tror en glidning mot anonymitet är av godo och accepterar det man bestämmer sig för i den riktningen.

Men jag blir nyfiken på varför du inte tillämpade samma princip i ditt "Stockholmsmästerskap i Naturfoto", var det inte en tråkig och tillsnörpt metod just då men alltid annars?


/Johan

Historia är inte intressant, men just Stockholmsmästerskapet avgjordes faktiskt anonymt. FS tävlingsalbum är anonyma.

Jag har också haft en tävling på min egen site, den dömdes på anonyma bilder.

Jag har själv dömt en naturfototävling på en site vi inte skall nämna här - anonymnt.
 
Arleklint skrev:
Historia är inte intressant, men just Stockholmsmästerskapet avgjordes faktiskt anonymt. FS tävlingsalbum är anonyma.

Jag har också haft en tävling på min egen site, den dömdes på anonyma bilder.

Jag har själv dömt en naturfototävling på en site vi inte skall nämna här - anonymnt.

Då har du nog insett fördelarna med en lite längre anonymitet.
Efter en vecka har nog de flesta kommentarer runt en bild ebbat ut och fotografen kan avslöjas. Se det bara som ett förslag/modifiering bland andra och håll inte emot enbart för att det kommer från "fel" person.

/Johan
 
hansen2 skrev:
Då har du nog insett fördelarna med en lite längre anonymitet.
Efter en vecka har nog de flesta kommentarer runt en bild ebbat ut och fotografen kan avslöjas. Se det bara som ett förslag/modifiering bland andra och håll inte emot enbart för att det kommer från "fel" person.

/Johan

En fråga bara,
menar du att detta är tänkt som "regler" för en anonympool att placera ev. bilder i?
 
hansen2 skrev:
Då har du nog insett fördelarna med en lite längre anonymitet.
Efter en vecka har nog de flesta kommentarer runt en bild ebbat ut och fotografen kan avslöjas. Se det bara som ett förslag/modifiering bland andra och håll inte emot enbart för att det kommer från "fel" person.

/Johan

Fotografen kan som jag ser det avslöjas direkt efter en kommentar - för den som kommenterat. Inte andra.

Dock skall inte kritikkommentarer på fs jämföras med tävlingar. I kritikpooler skall vi hjälpa varandra, inte konkurrera.
 
evalisen skrev:
En fråga bara,
menar du att detta är tänkt som "regler" för en anonympool att placera ev. bilder i?

Det var tänkt som komplement till Tomas förslag. Dvs att fotografen förblir anonym även för kommentatorn tills en vecka passerat. Blir snarare en funktion än en regel, samma funktion som i tävlingarna men helt utan tävlingsmoment.

/Johan
 
hansen2 skrev:
Det var tänkt som komplement till Tomas förslag. Dvs att fotografen förblir anonym även för kommentatorn tills en vecka passerat. Blir snarare en funktion än en regel, samma funktion som i tävlingarna men helt utan tävlingsmoment.

/Johan

Men ungefär som en pool då?
Eller missuppfattar jag nu..

Att antingen kan man välja att ladda upp en bild och lägga den i anonympool (eller vad det ska heta) eller så laddar jag upp i någon av intressepoolerna/bildkritikpoolerna.
 
Om jag uppfattat Tomas rätt hade han tänkt sig anonymitet överallt. Det vore intressant men jag tror inte redax vill genomföra en såpass stor förändring på ett bräde.
Men vi kan ju alltid hoppas på en anonympool.

/Johan
 
hansen2 skrev:
Om jag uppfattat Tomas rätt hade han tänkt sig anonymitet överallt. Det vore intressant men jag tror inte redax vill genomföra en såpass stor förändring på ett bräde.
Men vi kan ju alltid hoppas på en anonympool.

/Johan
Nä anonymitet överallt skulle nog inte vara så lyckat.
Men en pool är mycke intressant.
Jag går gärna på din linje med att bilden förblir anonym en vecka eller så, det är ju lite spännande då ju. :eek:)
Kanske ska bilden förbli anonym för dom som inte kommenterar även senare.
 
ANNONS